Gå til innhold

Har ei venninne som er sammen med en som bestemmer alt over henne..

Anbefalte innlegg

Skrevet

De har vært sammen i 2 år nå snart å bor sammen.

Er så trist, for hvergang hun er hos meg så ringer han etter 2 timer,

da vil han at hun skal komme hjem for han kjeder seg. Å da synes hun

sååå synd i han å drar med engang. (hvis ikke maser han til hun kommer)

Jeg innviterte til jentekveld en lørdag, da var vi fire jenter som drakk vin å koste oss med god mat.. hun kom 8 å dro 11, da ringte han 3 ganger på kvelden +meldinger å maste om når hun skulle komme hjem OSV.

Vi andre holdt på til 3 på natten.

Før hun ble sammen med han, lå hun over å var ofte på besøk både 4 å 5 timer i gangen..

Hun har forandret seg så totalt, hun lar han bestemme alt over henne..

Jeg har også kjærest men han er da bare glad for at jeg er med venninnene mine så ofte jeg kan.

Hun må snakke med han før hun kan komme til meg tilfelle han har andre planer for dem.. hun kan aldri gjøre som hun selv vil.

Synes så synd i henne, får hun ser det ikke selv. En annen venninne prøvde å si det til henne, men da ville ikke hun det er snakk om ha noe mer med denne venninne å gjøre..

Må bare tilføye at moren min å moren til min venninne er venner å moren er bekymret for sin datter som ikke er den samme lengere.

Moren liker ikke typen i heletatt hun mener han er en psykopat.

Men hun vil jo ikke miste datteren sin så hun må bare akseptere alt å se sin datter sånn. Hun har flere ganger grått som bare det å kommet hjem eller hos meg. Stygt å si det, men er nesten glad når de krangler for da kan hun være hos meg så lenge hun vil, lå over engang å..

Jeg tør ikke sifra for hun er jo en av mine beste venner...

Dette ble et langt å rotete innlegg, men håper noen gidder å lese...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er en kontrollfreak, og det er ikke bra for henne. men det er vel vanskelig både å råde henne til noe eller prøve å forklare henne hva dere ser, så lenge hun ikke ser det selv...

Skrevet

Høres ut som min ex... min EX!! Hun fortjener bedre...

Skrevet

Jeg levde i et sånt forhold i flere år.. Klarte ikke finne motet til å gå. Tenkte at det er vel bare sånn livet mitt skal være.

Hele familien og venninner var bekymret og prøvde å prate med meg uten nytte.

Heldigvis gikk det opp for meg til slutt,sånn vil jeg ikke ha det. Det var flere episoder på en og samme dag, som også andre som var til stede så, som fikk begeret til å renne over.

I sånne situasjoner tror jeg ofte man må innse selv at det er noe galt for å kunne gjøre noe. Tror ikke alltid det har noe å si hvor mye man får høre fra andre at det ikke er et sunt forhold. Man må se det selv.

Håper hun kommer seg ut av forholdet snart og finner ut hva lykke egentlig er.

Skrevet

hvis du er en av hennes bestevenninner så bør du si ifra...

bestevenninna mi gjorde det slutt med en sånn type for to uker siden, og det tror jeg var mye pga at JEG forklarte henne hva vi på utsiden så...

er ikke lett og være sammen med en psykopat. håper ho tar til vett, og kommer seg unna før det er for sent..

Skrevet

Tusen takk for seriøse svar alle sammen.

Vil jo så gjerne sifra, men som jeg nevnte så har en annen

venninne (de har vært venner i 14 år) sagt det til henne.

Jeg fikk høre alt denne venninnen hadde sagt om typen osv.

Hun har nesten ikke kontakt med henne lengre, typen hennes klarer

ikke synet på den venninnen som sa ifra... å hun det gjelder er

HELT enig med typen sin...

Derfor vil ikke jeg sifra, for jeg vil jo ikke miste barndomsvenninnen min.

Jeg er jo så glad i henne, vil jo så gjerne at hun skal ha det bra.

Skrevet

Det er drit vanskelig å leve slik som venninnen din gjør.

Mye mulig hun er klar over det selv,men det er så vanskelig å klare å gjøre noe med det når man er midt i et slikt forhold.

Jeg har vært i et slikt forhold,ble kontrolert som en 14 åring...

har mistet mange venner pga av det forholdet jeg har vært i,men det måtte bare bli sånn..

Det er lett å stå på utsiden å si at hun er dum som blir i et slikt forhold,men folk som ikke har opplevd slikt selv vet ikke hva det er snakk om..det er faen ikke lett!!

Skrevet

Skjønner godt hva du mener, det er bare så trist å se henne sammen med en som holder på slik med henne.

Hun fortjener så utrolig mye bedre enn det der.

Hun er så alt for snill.

Skrevet

Håper hun våkner en dag og ser hvor trasig forhold hun er i...

Inntil da råder jeg deg til å være der for henne som en god venninne..det kan sikkert være slitsomt for deg,men jeg råder deg til å støtte henne..

(meg som skrev litt lengere opp om at jeg hadde vært i et likt forhold)

Skrevet

Askepott, jeg bryr meg faktisk om mine venninner.

Er jo ikke akkurat lett å bare se uten å si noe.

Men har ikke gjort det, å kommer ikke til å gjøre det heller.

Takk Anonym over her for godt svar.

Skrevet

Hvis noen kan legge ut dette på skravlesiden for meg,

hadde det vært kjempesnilt.

Skulle vell egentlig ha skrevet det øverst men...

Håper noen er hjelpsomme å gjør det for meg.

Skrevet

*Dytter* I håp om at noen er så snille å legger det ut på skravlesiden for meg.

Skrevet

Prøver en *dytt* til jeg..

Skrevet

Kan legge det på skravle:)

Skrevet

Tusen takk my sweet pumpkin!

:-)

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Jeg kan jo fortelle hva som skjedde med meg selv.

jeg var sammen med en fyr og vi bodde sammen.

det begynte som med venninnen din, at han kontrollerte meg. han var utrolig sjalu, og jeg fikk ikke være med venninner, ihvertfall ikke i mer enn et par timer om gangen. Det ble verre og verre, og etterhvert kontrollerte han meg totalt. Fikk ikke ha mobil, fikk ikke ha penger, fikk ikke gå ut av huset uten at han var med eller visste hvor jeg skulle og hva jeg skulle gjøre. Det ble verre og verre, og endte med misbruk - psykisk, fysisk og seksuelt.

Det er godt mulig at typen til venninnen din ikke er sånn - at han bare er veldig "avhengig" av henne. Men du bør følge godt med. Når hun slutter å ta kontakt med deg er det VELDIG på tide å bryte inn.

Det er veldig vanskelig å si hvordan det egentlig er, fordi man sjelden kan se situasjonen utenfra. At hun tar hans parti er ikke uvanlig - i mitt tilfelle gjorde jeg ihvertfall det. jeg så aldri at det han gjorde var galt, heller ikke når han slo meg. Jeg var jo vant til det.

Jeg hørte ordet psykopat maaange ganger, men var helt uenig. Jeg var jo hjernevasket.

forhåpentligvis har det ikke gått så langt for venninna di, men det er alltid en sjans for at det kan bli sånn når de begynner å bli veldig kontrollerende.

jeg ville tatt meg en alvorsprat med henne. Si at du er bekymret for henne, og spør hva som foregår. Ikke si "har du det kjipt?" - hun kommer uansett til å svare nei. Spør heller hvorfor hun ikke kunne komme på jentekvelden, hva han tillater henne osv. vær forsiktig med å si negative ting om ham, for hun kommer uansett til å ta ham i forsvar.

hvis det viser seg at han er farlig for henne kan du hjelpe henne (og evt barna deres) på et krisesenter.

Er han bare sykelig sjalu trenger han hjelp for det. Det er det nok lite du kan gjøre med.

hadde det vært min venninne hadde jeg faktisk risikert vårt vennskap for at hun skulle komme seg ut av det. En stund etter et brudd med en "kontrollfreak" innser man at det ikke var rett og at han ikke oppførte seg som han skulle, og da vil hun nok ønske å være venn med deg igjen, hvis dere kommer i en krangel pga dette. Da bør du selvfølgelig ta imot henne med åpne armer.

Jeg håper for hennes skyld at dette ikke er noe alvorlig og at han bare er veldig sjalu, men for å være på den sikre siden hadde jeg prøvd å finne ut litt mer. Det var ingen som visste hva som foregikk hos meg, og hadde det ikke vært for en som tok tak i saken hadde jeg vært død eller ødelagt nå.

Lykke til!

Send meg gjerne en PM hvis du lurer på noe!

Skrevet

Tusen takk for Rebel m/jente.

Får frysninger når jeg leser innlegget ditt..

Jeg er så redd for at det skal/har godt så langt at han begynner å slå osv..

Men det er som du sier, hun tar han selvfølgelig i forsvar hvis noen

sier noe om han.

Hun var jo den treningsjenta som holt på med så mye forskjellige aktiviteter, nå har hun sluttet på alt...

Hun kuttet ut faren sin fordi han likte ikke han å sa rett ut hva han mente å at hun hadde forandret seg totalt etter de ble sammen osv.

Kjæresten ble skikkelig irritert å hun hadde ikke kontakt med sin far på 7 måneder ennå de bor nær hverandre å har et godt forhold..

Min venninne har et veldig dårlig forhold til sin svigermor hun har kjeftet å tatt tak i henne å sagt de styggeste ting.. min venninne velger fortsatt å ha litt kontakt med svigermoren for kjærestens skyld...

Mens han snakker stygt om hennes far å stesøster å mor osv,

hun sier at hun skjønner han godt...

Det er ikke enkelt.

Skrevet

Tusen takk for svar skulle det stå.

Var snilt av deg å ta deg tid til å svare det du gjorde..

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

bare hyggelig du=) Lykke til!

og du... sår på sjela er minst like vondt som blåmerker...

Skrevet

Iom at hun ikke vil høre på kritikk av ham, og må bryte kontakten med de vennene ville jeg nok ikke presset på. Og det at hun kommer til deg og blir natten over etter en krangel betyr jo at hun søker til deg. Og da sannsynligvis vil gjøre det om hun blir klar for å bryte senere og.

Og så vannvittig kontroll kan han ikke ha over henne da. Jeg som så veldig mange andre har levd med en som har hatt en del kontroll over meg, og jeg stakk aldri etter en krangel i alle fall. Og sa det heller aldri til noen. Og taklet heller ikke kritikk av ham. Ble bedt om å kutte kontakten med venninder , velge mellom familie og ham osv.

Men vær der for henne, ha tillittsforholdet oppe. Men hvis du får mistanke om vold, eller hun trekker seg unna deg bør du kanskje vurdere noe annet.

Skrevet

Skjønner hva du mener anonym..

Men nå er det 1 år siden hun brukte å komme når de kranglet å ikke hadde det bra. Sist gang hun var hos meg å de hadde kranglet, var han så

flau å ville ikke treffe meg på lenge...

Fordi han viste jo at hun hadde sagt alt til meg.

Så etter den gangen har hun aldri kommet hos meg når de har kranglet..

Hvergang de kranglet var de nyforelsket å alt var bra dagen etter,

det var det hun sa til meg iallefall..

Flere ganger når de kranglet kjøpte han henne tilbake ved å gi dyre sko eller blomster osv.

Skrevet

Ja det er verre. Men jeg mener fremdeles at du burde holde kontakten.

Jeg hadde familie og venner som backet meg opp, men det hjalp ikke.

Ikke før jeg selv var veldig klar og en mann som falt for meg (og sikkert derfor) klarte å følge meg opp 100% hver eneste dag (fristund) klarte jeg å komme meg vekk. Men hadde ikke han stikki av en mnd da hadde jeg gått tilbake - jeg var totalt avhengig av ham, jeg kunne ikke ta den minste avgjørelse uten ham. Men jeg merket at jeg ble sterkere selv av min venninde som var sterk. Vi snakket aldri om noenting av dette, men hun var der. Vet ikkehvordan det hadde gått uten. Og hadde hun og gått mot ham ville jeg nok brutt kontakten. Kanskje av egen fri vilje og......

Vanskelig dette. Lykke til:) Min erfaring er egentlig ubetydelig i denne sammenheng, jeg ville bare si hva min venninde betød for meg ved å bare være der og være godt likt av min eks.

Skrevet

Takk for svar!

Ja så klart kommer jeg til å holde kontakten, kommer aldri til

å svikte henne eller unngå henne.

Takk for det, godt å høre hva din venninne betydde for deg i den sammenhengen iallefall:)

Skrevet

Jeg har også vært i et sånt forhold med en psykopat. Var helt blind i 5 år... Prøvde å komme meg bort flere ganger, men fikk det ikke til. Tengte at jeg kom aldri til å klare meg alene og at jeg finner vel ingen som er bedre. Helt til hans kvinnelige sjef på arbeidsplassen ringte meg en dag og sa at det var på tide å komme seg bort, jeg fikk bo hos henne i 3-4 dager og hun klarte å få meg til å holde meg unna han, hun var bestemt på at denne karen ikke var noe for meg, at jeg måtte komme meg bort fra han så fort som mulig så jeg ikke kastet bort flere år. Vi kjente ikke hverandre noe spesielt heller, men hun ble fort min reddende engel :) Det er det beste som har skjedd meg...

Skrevet

Takk for svar *missbenz*

Huff, godt du kom deg vekk..

Synd at det finnes slike menn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...