Gå til innhold

ang. fedrekvote når mor har 50% stilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har far krav på lønnet permisjon i 6 uker da?

Da de andre barna var små fikk han ikke betalt for de 4 ukene som var den gang, men dager tilsvarende min stilling. jeg hadde da 70 % stilling og fikk beskjed om at jeg måtte ha minst 75% stilling for at han skulle få betalt for 4 uker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet?

Skrevet

Mener han har krav på lønnet permisjon da ja, mener grensen er 50%! Jeg kom nemlig akkurat under den grensa så her ble det ikke mye permisjon på far gitt....

Skrevet

Ja, skjønner han har krav på permisjon. Men sist tror jeg han fikk bare en 10-12 dager betalt. Resten måtte han ta ulønnet.

Skrevet

Min samboer hadde 6 ukers pappaperm nå i høst. Og jeg har bare 50% stilling. Han fikk betalt for alle ukene.

Skrevet

Om du har jobber 50% og han har jobbet 6 av de 10 siste mnd før han skal ta ut fedrekvoten har han rett på 6 uker med lønn etter sin egen inntekt.

Skrevet

sånn var det med oss og sist gang. Fra fikk bare betalt for 12 dager. husker jeg jobba som bare det før jeg gikk ut i permisjon for å få stor nok stilling. Nå har jeg 44% stilling så må jobbe litt ekstra denne gangen også men ikke så mye siden jeg bare må opp i 50% for at far skal få 6 uker permisjon:)

Skrevet

Mor må ha jobbet 50% eller mor for at far skal få permisjon. Om han har 6 uker eller 6 måneder er det samme. Men mor må minimum ha jobbet en 50% stilling.

Jobber mor under 50%, men alikevel har krav på permisjonspenger så blir far sine 6 uker overført til henne.

Urettferdig spør du meg. Så lenge mor har krav på foreldrepenger så burde far ha det også, men det har han altså ikke hvis ikke mor jobber en halv stilling eller mer.

Skrevet

Han jobber 100% og vel så det.

Ble litt i tvil, for det står så uklart på Nav sine sider.

Trodde han fikk 4 uker for 5 år siden, men da fikk han bare betalt for litt over ei uke. Resten måtte han ta ulønnet.

Jeg jobbet da 70 %, og fikk beskjed fra trygdekontoret (som det het den gangen) at hvis jeg hadde jobbet 5 % større stilling hadde han fått 4 uker betalt.

Reglene den gang var derfor 75% eller mer.

En ting til....

Han får vel 80% lønn disse ukene da, det samme som jeg får?

Skrevet

Ja han får 80% om dere har valgt det(men om han tjener mye får han 80% av 6G)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...