Gå til innhold

Kattespørsmål - hvordan blir rene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

litt utenom tema men lurer på om det er noen katteeiere her som har noen tips om hvordan få katten til å bli renslig dvs. gå ut på do. Han har kasse inne og er flink til å bruke den. Nå har han begynt å være mer ute, men går inn for å gå på do. Hvordan få han til å skjønne at han kan gå på do ute? Fjerne kassa? Han er fortsatt inne om natta. Katten er ca. 4 mnd gammel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ta litt sand ut av kassa og ut på en bortgjemt plass;) funker det. ta katten dit...så begynner den å gå der på do. er jo supert i forhold til naboene også. slipper å gå å urinere/bærsje i hagene...

Skrevet

ha en kattekasse stående ute også(sett den et sted som er tørt fordi det er der kattene liker å gå på do)legg litt av den gamle sanden den har inne på toppen for at den skal kjenne lukten sin. vi har kasse stående ute også med tanke på at kattene ofte går i naboene sine hager,. denne kassen er med på å redusere dette problemet og nabovennskapet består;)

Skrevet

når du ser katten klatrer oppi kassa, skynd deg å løfte henne opp og kaste henne ut

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at katten vil velge å gå mer og mer på do ute etterhvert. Det har jeg erfaring med selv. Dette er det lurt å ikke stresse for mye med, selv om jeg forstår at det er praktisk for dere at den går ute.

Katten er ennå veldig ung, han kan føle seg litt nervøs ute, og syns det er trygt å bruke kassen. Dersom dere tar den bort risikerer dere at dere gjør katten utrygg og den kan velge nye steder å gå på do på.

Husk forøvrig at katter ikke utvikler stedsansen skikkelig før de er minst 6 mnd gamle. Så pass på katten, og ikke la den være ute alene alt for lenge. Hold den helst inne på natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...