Sikkertforgammel Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 -du kalle orkan for middels klestørk.. -du viet at Svalbard ikke ligg rett på yttersida av Kvaløya, selv om det ser sånn ut på værkartet.. -du ikke gidd å kjøpe hagemøbla, men bare sitt litt på sparken når sola skinn! -du kan uttale fesk ordentlig ( ikke fæsk..) -du treff en anna norlænning i utlandet og dåkk oppfør dåkk som dåkk har kjent hverandre hele livet.. -shorts, bikini og sandala ikke vis tegn te slitasje etter ti års 'bruk'.. -du har sett at reparatøra ligg på rygg å skifte lyspæren på lyktestolpan! (Hammerfest 6 å 90) -du leve fint med at kollektivtrafikk begrenser sæ til en buss som går en gang for dagen unntatt mandagan -du stopper bussen med å peive med armen -du sir 'peive' i steden for å si 'vinke' -blitt stukket av mygg så store at du måtte ha blodoverføring etterpå.. -fint kan overdrive både på feske og myggstørrelsa! -alle som ska etterlign dialekten din høres fullstendig joker nord ut.. -du omtale været som 'han' (f.eks HAN va sterk idag..) -man forvente tropevarme om man bare skal litt lenger sør - og blir like skuffa kvær gang.. -du e sørpå å sir du e fra Hammerfest og får spørsmål om du kjenne han Ivar i Narvik -du automatisk holder for lighterflammen når du skal tenne på en sigarett - INNE! -du ikke vil heng klesvasken ut, pga. du e redd for at vinden ska blås fargen av klærne.. -du bor i Oslo, og bestiller billett hjem til juleferien i mai mnd, og det fortsatt koster en liten formue. -du er sørpå og folk synes du er mer eksotisk enn en pakistaner -du kan fortelle folk sørpå at gjennomsnittstempraturen her oppe e -60 uten at nån reagere.. -du får spørsmål som : unnskyld finnes det VG her oppe? -Du forsvare det å bade i Nord-Norge med at 'det gjør bærre ondt de ti første minuttan!' -du ikke gidd å barbere leggan fordi du treng den ekstra varmen.. -sommeren passerte mens du va på dass.. -man må legg om ruta tel 17 mai toget pga rasfare.. -du legg vekk vinterklærn tel ongan, - å finn fræm sommarhua å sommarvottan -du med stor forventning ser fram t di bestemors kleppmelk...og du faktisk veit ka d e førr nokka! -peiskos frem til juli blir ansett som helt normalt -Du anser 2-3 mil som en liten svipptur -du får folk t å trur at det e obligatorisk å vær ett år på tråler etter ungdomsskola
PAVEEL Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 hihi, den var skøy;-) kjenner meg igjen i en del av det, selv om jeg er nordmøring;-)
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 ååå, klæppsuppæ er lenge siden jeg spiste. NAM!!!!
Pusur_mor Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 Hehe den va go. Mor mi e fra Harstad, men æ e oppvokst i Trøndelag. Kjenne igjæn nåkka tå d her. Klæppsup ska på meny'n snart, ja. Lært det av svigermor, å d e kjæmpegodt. Nammmmmmmmm! Du glømt nå: - du reise sørover å får spørsmål om korsj'n de e å ha isbjørn gåanes rundt i gatan - Når du fortælle folk at isbjørnan går på isen over fra Svalbard, å dæm tru på dæ uten å blonk. Bægge dela skjedd ein fra Tromsdal'n på studentfæst i Trondheim hehe.
snart mor til 3 Skrevet 11. mars 2008 #5 Skrevet 11. mars 2008 hehe..arti me slike... og alle som kaller kleppmelk for klæppsup eller annet sku hadd bank...
su-su-susa-i-hodet m/rampegutt Skrevet 11. mars 2008 #6 Skrevet 11. mars 2008 Mindre begava søringa lure på om vi har strøm og innlagt vann!! Heilt sant!! Men det om kollektivtrafikken e eg IKKE enig i! Herregud, ska eg en "liten tur" på apoteket uten å kjøre sjøl, så må eg ta skolebussen tili om mårran de 4 milan ned t nærmaste større tettsted, og da e ingenting åpent før om fleire tima! Og så e d å vente enda fleire tima før tiligste bussen går hjem igjen!! Må altså bruke en heil dag på en sånn filleting.. En del politikera skulle blidd tvangsfløtta t utkantnorge uten å ha bil telgjengelig.. Hehe blei litt ut'nom tema det her da men.. ;-)
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 11. mars 2008 #8 Skrevet 11. mars 2008 Fantastisk!! Det e jo akkurat sånn vi har det!! Næstn... Bare nordlænning eg da, fra nordland. Men det kan være hardt der å! Hehe...
Sikkertforgammel Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 11. mars 2008 Syns egentli denne va best: -du ikke gidd å kjøpe hagemøbla, men bare sitt litt på sparken når sola skinn! Selv om det ikke e heeeeilt sånn da
Pusur_mor Skrevet 11. mars 2008 #11 Skrevet 11. mars 2008 Klæppsup eller som HI sei klæppmelk er boller lagd av egg, mel, melk, sukker og salt. De kokes på samme måte som Klubb (komle, raspeball etc), bare at de kokes i H-melk. Smelter litt smør i bunn av panna før man har i melka. Spises med kanel på. D e godt HI bærre kom å bank mæ de' hehe. Klæpp sup e vel det trønderske navne.
Sikkertforgammel Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 11. mars 2008 Det va nok ikke jeg som skulle banke den som kalte det klæpp sup' nei. Var vel heller sommerfugl som sa det =)
73hanne Skrevet 11. mars 2008 #13 Skrevet 11. mars 2008 Hmm.. Har aldri hatt kanel på klæppmelka, men massssse sukker!!! Nam!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå