Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Hvordan får dere endene til å møtes som alenemor? OS er ikke all verden å leve av. Er i fast jobb, men med provisjon lønn. Ikke alle mnd er like gode, er redd hvordan jeg vil klare meg de mnd jeg selger dårlig. Er avhengig av bil, er vel en utgift på ett par tusen i mnd, strøm, kabeltv og internett. Her jeg bor er ikke leieprisene billige heller. Må opp i 7-8 tusen i mnd. Har kanskje en inntekt på 15000 i mnd.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 Jeg gjør egentlig ikke det... klarer meg altså. Sliter veldig for å klare å holde meg ajour, og henger alltid etter med regningene. Og kommer det noe uforutsett, er det helt jævlig. Du må bli god på planlegging, sette opp budsjett og vite hvor mye du kan bruke på mat og diverse, etter at regningene er betalt og avgiftene til bil er satt av. Og dersom du har en goood måned kan det være lurt å late som det ikke var det, og sette pengene til side til tøffere måneder. Jeg har 22 000 pr mnd, har 3 barn - men sliter nesten konstant. Ikke har jeg vært veldig økonomisk siden jeg ble alene også, så sliter nok litt ekstra pga det. Jeg tror at alenemødre som synes de har det greit, har enten svært hjelpsomme foreldre, eller høyt bidrag, evt en far som stiller opp utover det vanlige - ELLER de har studielån og stipend i tillegg til stønadene. Ja, eller de bor svært billig da..... Med boliglån, husleie, bil, barnehage, sfo, forsikring, bredbånd, tlf, mobil, strøm og forbrukslån flyr pengene ut...
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 samme som hos meg, Anonym 17.25. Bare at jeg har bare 2 barn, men de har ekstra behov begge to. Det er tøft og krever god planlegging. Nå skal jeg si at jeg har 7 000,- i bidrag, men stort sett ser jeg ikke de pengene, og har dermed bare forskuddet.... Tenk om bf kunne betalt litt av og til....
winneboo Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Litt usikker på hvordan jeg skal klare meg nå. Er blitt alene igjen men denne gangen har jeg en mye høyere husleie enn jeg hadde før jeg måtte han jeg bodde sammen med(ikke barnefar) Har nå husleie på 13 000 i mnd+internett,barnepass osv. Jobber fulltid å har ca 20 000 utbetalt+ ca 6000 i stønader(bidraget er også inni der) Går helt greit nå mens jeg jobber og fortsatt har OS, men når den går ut til høsten så kommer jeg til å slite tror jeg. Men men får bare gjøre det beste ut av det.
junior&vesl@ Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Jeg klarer meg ganske bra. Er i full jobb (ja, slitsomt -men viktig for å få endene til å møtes). Eier rekkehus og er også avhengig av bil. Har vel ca 15-16.000 i faste utgifter med bhg og sfo. Har 2 barn. Jeg klarer å spare litt til meg og ungene, men det er ikke mye til overs før ny lønn kommer. Uforutsette utgifter og mange bursdager/happenings i samme måned kan være tøft. Men jeg setter av 15.000 inn på budsjett kontoen hver måned, og har jeg ikke fullt så mye utgifter den måneden, så rørere jeg ikke "overskuddet", og det er redningen hvis det er mer neste måned. Får ikke særlig mye mer enn minstebidrag av far, men han er behjelpelig skulle det være noe, heldigvis. Han bor langt unna, så han sliter litt med samvittigheten og derfor litt lettere å få til å åpne lommeboka:)
Gjest anouschka with Love Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 Det var god ide Junior&vesla. Sette av et gitt beløp hver måned på en budsjett konto. Har gjort dette tidligere, og flott å bli påmint hvor nyttig det er! :-) Så denne måned skal jeg begynne igjen. Overskuddet skal brukes et par ganger i året til å betale ned gjeld. Har som mål å bli kvitt en del gjeld i 2008. Ellers så hender det jeg sliter de månedene med kommunale avgifter, årsavgift, forsikringer og studielån på en gang. Jeg har eget hus og ingen bostøtte. Har også privat studielån i bank i tillegg til Lånekassen. Men utdannelse er viktig så da har jeg kuttet ut fest og dyre ferier til fordel for det :-).
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 Det går helt bra her, men jeg har jo ikke bil. Lever kun av OS fordi jeg ikke hadde tjent nok til å få foreldrepenger, men har tenkt å studere til høsten. OS: 10300 Bidrag: 1500 Barnetrygd: 2600 Husleie (etter bostøtte, inkl internett): 7600 Strøm: 1000 Forsikring: 200 Mobil: 200 Buss, tv og diverse faste utgifter: 600 Så da har jeg 4800 til disposisjon hver måned, noe som jo er mer enn nok for en voksen og en baby.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #8 Skrevet 10. mars 2008 Jeg klarer meg helt fint.. Blir faktisk veldig usikker når jeg hører at så mange sliter..Har et barn, jobber ca 60% og får da også redusert os. Også får jeg bostøtte (leier) og noe i bidrag fra far.. Har også bil. Vi klarer oss strålende og klarer å spare litt også. Nå sløser jeg absolutt ikke med pengene heller da, altfor sjelden jeg kjøper klær til meg selv feks. Også har jeg studielån og diverse andre faste utgifter.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #9 Skrevet 10. mars 2008 Charlie 22, Hva slags stønader får du? Trodde ikke man fikk os når man har så høy intekt som deg.. Er håp lanskje da
noLadyjustME Skrevet 10. mars 2008 #10 Skrevet 10. mars 2008 Har alltid sagt jeg skal klare meg uansett, om jeg så må vri på hver krone, og veldig sjelden unne meg noe mer enn det jeg må..klare oss gjør vi uansett, det er i mitt tilfelle mange ganger jeg må snu litt på holdninga, for jeg klarer meg fint på mindre om jeg må..likesom jeg klarer veldig godt å bruke mer om jeg har også,hehe Meen, jeg har en del gjeld og "småstøv" fra noen år tilbake som enda henger rett på siden av meg, og nå på bare OS er det ganske hardt ja!Er så jeg handler inn alt av ting og tang som mini må ha så jeg sku slippe å mangle noe til han uansett..
førstegangs*mamma Skrevet 11. mars 2008 #11 Skrevet 11. mars 2008 samme som deg jeg. ingen jobb. os, barnebidrag på 1270 og barnetrygd. men har vært tøfft siden jan. da skattekontoret rotet med papirene mine og trakk 30%. håper det ordner seg til neste gang. går helt greit. har lagt fra meg å bruke penger på tv, så det har jeg ikke. problemet mitt er jo at jeg har bekkenløsning (mulig ødelagt nerver og knekt halebein også) så kan knapt gå og har ikke råd til taxi hele tiden for å komme meg ut. har søkt hjelp diverse steder, men tar tiiiiiid. de skjønner jo ikke at jeg bare sitter inne og presser meg til å bære småen, handle og vaske selv om det er veldig mye smerter og bare gjør vondt verre......
Singelmamma og banden Skrevet 15. mars 2008 #12 Skrevet 15. mars 2008 Jeg har 3 barn og for tiden ca 22 000 pr mnd, og jeg synes vi klarer oss bra, men har rimelige boutgifter. Så godt som ikke noe bidrag (3300 til sammen) og null avlastning på de to yngste. Betaler ellers skolepenger (privatskole på eldste) og bhg 80% på ho i midten, samt betaler på studielån, tv, bil, strøm osv slik som alle andre. Gleder meg til høsten når jeg beg på jobb igjen, har 80% fødselspenger nå. Men klage skal jeg ikke, for jeg vet om de som har det verre. Og forøvrig så tror jeg at når man er vant til å alltid vri på krona så er det enklere om man i en periode har slippet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå