Gå til innhold

Har noen søkt om ferie i permisjonstiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg la inn dette innlegget på fødselspenger debatten, men der var det lite respons. Prøver igjen her :)

Jeg har tenkt til å søke om ferie i min permisjonstid. Har forstått det slik at hvis jeg tar ut 4 uker ferie så blir permisjonen min forlenget med 4 uker. Men det jeg lurte på var om arbeidsgiver kan nekte meg å ta 4 uker ferie ???

Har noen av dere blitt nektet ferie??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg at du kan bli nektet det. Jeg skal ha ferie i permisjonstiden min og har ikke en gang tenkt tanker på at det ikke skulle gå i orden. Ferien må jo i tilefelle tas på et annet tidspunkt, for du har jo rett på den.

Skrevet

Jeg skal ta ferie i permisjonstiden min og har lagt dette inn i søknaden min. Som følge av dette blir permisjonstiden forlenget med antall uker ferie du har rett på. Dersom du har opparbeidet deg feriepenger og ønsker ferie ser jeg ingen grunn til at noen skal kunne nekte deg dette...?

Skrevet

nei,arbeidsgiver kan ikke nekte deg det,du har rett på 5 uker med ferie,jeg har permisjon nå,og skal ha 5 uker ferie i sommer siden jeg da får feriepenger:)..permisjonen min blir derfor forlenget med 5 uker:)

Skrevet

Jeg fikk beskjed fra mitt NAV kontor at man fikk kun ta 4 uker og 1 dag i ferie i permisjonstiden. Men kan jo være at det er forskjell fra kontor til kontor...

Skrevet

HI her

Takk for svar jenter :) Jeg er spent på å se hva arbeidsgiver sier, hun på rengskapsavdelingen sa at det var vel ikke noe vits i å søke om ferie i min permisjonstid fordi jeg hadde permisjon. Så da ble jeg vel litt usikker på om de kunne nekte meg ferie, har jo tross alt opparbeidet meg feriepenger og ferie har jeg jo krav på.

Men da er jeg hvertfall klar over at de ikke kan nekte meg ferie.

Skrevet

Sikkert fordi det bare er fire uker + en dag (gro-dagen) ferie man har krav på. Den siste uken er ikke lovpålagt, så det gjelder sikkert alle.

Skrevet

jag har tenkt på dette selv.. men går sykemeldt pga bekken løsning, så evnt blir jeg sykemeldt fram til permisjon. som er til juni.

men noen som vet hvordan jeg kan gjøre det med ferie da? iogmed at jeg kanskje er sykemeldt helt ut til perm....?

Skrevet

Jeg tipper hun på regnskap tar feil - hos min arbeidsgiver visste de ikke om at man kunne ta "avbrekk" i permisjonen til ferie osv. men da de sjekket det opp kunne man jo selvsagt det. Ferien har du jo tjent opp rett til allerede, så det blir feil om den forsvinner.

Vi gjør det slik at jeg tar fem ukers ferie i sommer, så tar pappaen ut fem ukers ferie seinere mens jeg jobber fullt (men med to timer betalt ammefri hver dag tror jeg ikke det blir så ille) - dermed får vi tilsammen ti ukers lenger permisjon. Kan jo da heller ikke reise bort sammen siden all ferien tas ut hver for oss men jeg tror vi overlever.

Resultatet blir at en av oss er i permisjon helt fra nå 24. mars til 24. juni 2009!! 54 uker 80% lønn + 10 ukers ferie. Veldig fornøyd!

Skrevet

anonym 16:08:

selv om du har sykmelding fram til permisjon så har du tjent opp dine 5uker med ferie. du må bare ta de ut før året er omme, fra og med 3 uker etter fødsel (obligatorisk mammaperm). jeg var også sykmeldt fram til permisjonen min, og skal ha 5uker med ferie + permisjon:)

Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke nekte deg ferie nei...Tar selv f5 uker ferie i sommer, siden feriepengene kommer da:-)

Skrevet

Du må skrive dette i søknaden til nav. Jeg fikk godkjent 5 ukers ferie sommeren 2006, men har hørt her inne at de visstnok har strammet inn etter det. Du kan derfor bare regne med å få avvikle lovpålagt ferie, det vil si 4 uker + 1 dag.

Skrevet

Har lest andre steder jeg også at NAV kan være kranglete om den 5. ferieuka - men jeg skjønner ikke helt hvorfor - i ferien får vi jo ikke permisjonspenger - da skal vi leve av feriepengene som vi uansett har rett på. MEN: Det må være slik at mor og far begge har rett til permisjonsutsettelse pga ferie - dermed skulle det gå greit at mor tar 4 uker + 1 dag og at far tar 4 uker + 1 dag pr. kalenderår. Om en "glemmer" å nevne til NAV at mor også kommer til å ta ferie i noen dager samtidig med far - så må da det gå bra? Det er tross alt ikke krav til mors aktivitet mens far har ferie? Uansett - om NAV krangler - det burde kunne være ok å skrive det opp som "ulønnet permisjon" på 1 uke om ikke annet - feriepengene er jo uansett et gitt beløp?

Mulig arbeidsgiver kan krangle om siste uka også. Jeg fikk den, men jeg fikk ikke fri i juleuka og påskeuka med lønn mens jeg var i permisjon (noe jeg hadde fått om jeg ikke var ute i permisjon). Virker som en del av dette avhenger av arbeidsgivers godvilje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...