Gå til innhold

Når de var 2 år(gutter)

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor mye/lite snakket de da?Har fått beskjed at våres snakker for lite og ikke setter sammen ord.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår var to i desember. Han snakker masse, lange setninger. Ikke mye vi ikke forstår lenger.

Men det er jo så individuelt. Begge våre har vært tidlig med språk, men heller sein med motorikk.

Skrevet

Vår lille er 22 mnd'er da..... Og snakker en del, men ikke alt som er like forståelig ;)

Han kan si setninger som:

"Jeg vil ha bil"

"Jeg vil ha middag"

"den er min" osv.... Helst ting som er til hans fordel vel å merke =) hehe...

Men det med språket kommer av seg selv, hadde en nabogutt som ikke snakket før han var nærmere 4 år.

Plutselig en dag snakket han flytende! :-O hehe..

Skrevet

Gutten min snakka som ein foss når han var 2år mens vesla som blir to år til sommaren seier ikkje så mykje. Hadde ikkje vert så bekymra eg, det går seg til.

Gutten min var tidlig med motroikk au han, gjekk når han var 10mnd og ned trappa aleine før han var 2år...... Klarte det kjempe fint. Vesla nå er ikkje der han var på den alderen. Når dei blir 15 så er det ingen som merkar forskjell alikevel ;)

Skrevet

Sønnen min er 2 år. Han prater veldig godt for alderen. Snakker i setninger med 10-20 ord om han trenger det. Men som sagt så er han tidlig ute.

De sier vell at man "forventer" at de kan sette sammen to og to ord til setninger iløpet av 2 års alderen. Men ingen regel uten unntak:)

Det går seg nok til med gutten din. Når han begynner, så kan det gå kjempe fort.

Skrevet

håper på det.har en som mener jeg sosialisere våres sønn for lite.Jeg er hjemme på dagen og jobber på natta.Ikke mange som er hjemme med sine to åringer i nærområdet på dagtid.I dagens samfunn er det ikke mye tid til overs når ettermiddagen kommer.I helgene går det meste av tiden til familie og avslapning.

Skrevet

Eldstemann snakket ikke så mye, og ganske utydelig (det har bedret seg nå, nå er han 4). Fikk flere kommenterer på det, men han har da kommet seg etterhvert :D Han hadde et kjempe ordforråd før han fylte 3, og nå snakker han mye bedre enn de fleste på sin alder ;)

Så jeg ville ikke tenkt så mye på det, det kommer etterhvert :D

Helsestasjon tar ikke tak i språk før etter 4 årsalder ihvertfall!

Skrevet

Ikke bekymre deg. En i bhg til sønnen min er langt over 2 og han har ikke før den siste tiden blitt flink til å snakke. En annen der som blei 2 i nov snakker også dårlig. Det er så individuelt!! Kjente en som ikke snakket før han var over 3 år, men når han først begynte var han kjempeflink:o)

Det kommer nok:o)

Skrevet

Det er såååå individuelt og "litt skummelt" å sammenligne med andre barn......

Hehe, jeg har en morsom historie å komme med med henblikk på det å sammenligne personer:

Sønnen min er skolegutt og hadde en kompis på besøk i fjor sommer: De sitter der ute i hagen under kjøkkenvinduet da jeg holder på med maten, og ikke kan unngå å overhøre deler av samtalen som gikk ut på hvor myke de var først (de prøvde seg på forskjellige tøyningsøvelser på plenen) Det viste seg at de var ganske like myke begge to. Sønnen min sa da at :"mamma kan spagaten" og dette ville kompisen hans se , så de ropte på meg og jeg kom ut tok spagaten for å bevise at sønnen min snakket sant og gikk lattermild inn på kjøkkenet igjen. Han spurte meg hvor gammel jeg var og jeg svarte på det. Noen dager etterpå kommer jeg i snakk med moren hans i butikken (vi er gamle skolevenninner og da like gamle). Hun forteller meg at sønnen min hadde kommet hjem den dagen han hadde vært hos min sønn og spurt moren om hun kunne spagaten, og dette svarte hun at hun ikke kunne.....men sønnen hennes ga seg ikke og mente at det måtte hun da kunne siden hun var like gammel som meg og jeg kunne det.

Han ga seg heller ikke og ville at hun skulle trene til hun klarte det hun også. Han var ordentlig skuffet over moren sin som ikke var like myk.

Det kan føre til at du legger et bevisst/ubevisst press på barnet ditt og deg selv som mor ......og at du får prestasjonsangst.....?

Dette har jeg masse om på skolen, da jeg utdanner meg til pedagog :)

Selvfølgelig kan man jo spørre hva andre gjør, men da er det viktig at man også er bevisst på og vet at det er individuelt hva og hvor fort barna tar til seg lærdom... fordi vi mødre også er forskjellige. Noen barn har veldig pratsomme mødre og tar gjerne etter mor med å prate mye (kan også hende at barnet ikke gjør det selv om mor er pratsom), og noen barn har stille og rolige mødre som ikke prater mye og tar etter sin mor på det området (disse mødrene kan alikevel få pratsomme barn).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...