Gå til innhold

Den 5. barnesykdommen og gravid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en barnehage, og det blir sagt at den 5. barnesykdommen har kommet blandt småbarna.

Har fått høre så mye rart om akkurat denne sykdommen og det og være gravid, så blir veldig forvirret her.

Har hørt at det er veldig sittsomt og at det fører til at fosteret kan dø o.l, også har jeg hørt at det ikke er så veldig smittsomt, men at man skal være forsiktig når man er i nærheten av et barn som har det, men smittefaren er 10 dager før sykdommen slår ut hos barna.....

Noen som har noen erfaring med dette eller har hørt litt mer om det enn det jeg har gjort.

Og hva kan man eventuelt gjøre hvis man er usikker på om jeg har hatt det før eller er i faresonen for og bli smittet...

Vil jo ikke utsette babyen min for noe...

Er forresten 23+6 uker, hvis det har noe og si....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ring legen din og spør;) han kan nok sykemelde deg hvis det er veldig farlig for babyen!

Skrevet

Takk for svar, tror egentlig ikke jeg kan ha fått det for er ikke dårlig eller noe, og har vært sykemeldt pga bekkenløsning i over en mnd nå, men har så vidt begynt igjen i aktiv sykmelding nå, så tviler på at jeg har blitt smittet, men blir litt bekymret når alle andre som er gravide i barnehagen, både ansatte og foreldre er litt redd for sykdommen..

Men skal til legen i morgen, så får få noen klare svar da:)

Skrevet

leste du linken jeg sendte? der sto det; Når den gravide er ikke hatt sykdommen før og smittes vil 3 av 4 ikke merke noe, eller få beskjedne problemer.

men det er kanskje veldig bra at du ikke har vært på jobb. for det smitter jo lenge før sykdommen bryter ut.

jeg jobber selv i barnehagen, å vi hadde nettopp skarlagensfeber, så jeg måtte jo spørre legen om det. Man kan jo aldri vite. Men det var ikke noe skummelt.

klem

Skrevet

Kom ikke inn på linken du sendte, men er godt og lese det du skrev da. Men skal for sikkerhets skyld sjekke med legen i morgen, så jeg er helt på den sikre siden, blir litt bekymret når andre rundt meg nesten er hysteriske når det gjelder dette...

Tusen takk for svar:)

klem.

Skrevet

Ei venninne ble smittet i 18. uke, og legen hennes trodde det var lungebetennelse. På sjekk hos jm i uke 21 fant de ikke hjertelyden, og på ul bekreftet de at fosteret var dødt pga fostervannslekkasje. Lekkasjen hadde oppstått pga den 5. barnesykdommen, men det fant de først ut etter omfattende prøvetaking etter aborten.

Vil anbefale deg og oppsøke lege, selv om 3 av 4 ikke smittes;)

Skrevet

jeg skrev at 3 av 4 ikke merker at de er blitt smittet!!!! ikke får symtomer på det.

viktig opplysning.

Skrevet

Jeg skal ihvertfall få det sjekket i morgen for og være på den sikre siden. Men etter det jeg har lest her inne så er det ingen fare med meg, men greit og få det sjekket uansett...

Tusen takk for alle svar:)

Skrevet

Jeg lurer på nesten det samme som deg. Jeg jobber på skole, og i går kom en av elevene og sa at hun hadde den 5.barnesykdommen. Hadde ikke hørt noe spesielt om denne før, men da jeg kom hjem leste jeg innlegget ditt. Ble litt stressa da ja ;) Leste meg opp litt på nettet også, og det var jo ikke veldig beroligende. Ble hjemme fra jobb i dag og dro til lege istedet. Hun virka ikke bekymra i det hele tatt. (Eller hadde hun ikke så veldig peiling på akkurat dette, var det som slo meg.. ) Jeg skal for sikkerhetsskyld tilbake å ta ny blodprøve om noen uker.

Hun skulle ringe meg opp igjen i løpet av dagen dersom sykehuset mente jeg burde sykemeldes. Jeg ble altså ikke så veldig mye klokere og skal antakeligvis tilbake på jobb i morra.

Har du hørt noe mer?

Er forresten 20 uker.

Skrevet

Huff, kjenner meg igjen, har akkurat vært gjennom samme mølla...

Den femte barnesykdommen kan være litt skummel, fordi den ofte passerer nesten uten symptomer. Smitten kan man få lenge før symptomene kommer også.

En stor andel av befolkninga har hatt denne sykdommen alt, uten å være klar over det. Jeg spurte mamma da noen på jobben hadde fått det, og hun visste ikke om jeg hadde hatt.

Derfor ringte jeg legen, som ville ha meg inn til blodprøve, og hun sa det var opp til meg om jeg ville sykmeldte meg for sikkerthets skyld.

Sykdommen overføres via dråpesmitte (altså hoste eller via uvaskede hender), og det kommer an på hva slags forhold enhver har på arbeidsplassen hvor stor risikoen er.

Dersom en gravid blir smittet er det i følge legen kun 5% sjanse for at smitten overføres til fosteret, og det er verst rundt uke 18 pga noe med dannelse av blodveier og sånt (ikke bom sikker på akkurat hva..).

Uansett, få tatt en blodprøve umiddelbart, den avdekker om du har hatt sykdommen, og du kan slappe av.

Jeg hadde hatt den allerede, og det var jo godt å vite.

Skrevet

Jeg har vært hos legen i dag, og hun sykemeldte meg helt, ville ikke utsette meg eller fosteret for noe fare, selv om hu ikke viste om jeg hadde hatt sykdommen før og om jeg var immun mot den.

Tok en blodprøve, og får svar på den om en uke ca, så da får vi se hvordan det går.

Men ble litt skremt, hvis denne sykdommen er så alvorlig, at den da er så lite opplyst for oss gravide.

Vil ikke skremme noen, men dette var ihvertfall det jeg fikk beskjed om hos legen i dag....

Skrevet

synes også den er for lite opplyst. Men jeg har vært flink til å lete opp slike ting selv, særlig når jeg jobber i bhg. Synes egentlig at det skulle vært obligatorisk å opplyse oss gravide om slike sykdommer. særlig når vi jobber med barn og har barn selv

du er nok ikke i faresonen siden du var borte 1 mnd fra jobb, men skal tenke på deg;)

Skrevet

Jammen rart at legene har så ulike holdninger til dette. Jeg følte jeg ble sett på med et nedlatende blikk da jeg var hos legen i dag, og at jeg egentlig bare kunne ha latt være å komme i det hele tatt. Så her blir det visst rett tilbake på jobb i morra, til en haug med halvsyke unger.

Vet at man bør kunne stole på det legen sier, men føler ikke det denne gangen. Hun satt å leste opp fra en tynn brosjyre om barnesykdommene og åpna døra for å slippe meg ut etter 5 min. Jeg var ikke blitt beroliget en millimeter eller blitt noe klokere.

Det er jo mulig det er fordi det først og fremst er oss gravide som bekymrer oss "litt" ekstra og at ikke alle leger o.l. ikke synes sannsynligheten for at fosteret skal bli sykt er stor nok til at det er viktig å informere så mye om denne sykdommen.

Håper det i hvert fall!

(Dette ble litt rotete, beklager)

Skrevet

hva er den 5. barnesykdommen? Aldri hørt om den jeg.. jobber selv i barnehage..

Skrevet

Jeg hadde heller ikke hørt om den 5. barnesykdommen før jeg tilfeldigvis hørte om den fra en mor nå.

Men det er lett feber hos barn over flere dager med påfølgende utslett ifølge legen min.

*Førnøyd: Tror heller ikke jeg er i faresonen så lenge jeg har vært så lenge borte fra barnehagen, men syntes det er greit og få sjekket det, og at legen tok sine forhåndsregler og sykmeldte meg, gir meg en litn trygghet. Men syntes det er horribelt at vi gravide må finne ut av slike ting selv, de jeg jobber sammen med i barnehagen viste heller ikke at det var så alvorlig.

*Juliaug: Som sagt så vil ikke jeg skremme opp noen, for vet at det ikke er artig og gå og være bekymret, men det var dette legen min (som er nyutdannet) sa til meg i dag, og jeg hadde uansett hva hu hadde sagt krevd og få en blodprøve, bare for og klare og roe meg selv.. Men det er sikkert ingen fare, for som Fornøyd skrev litt over her, så var det 3 av 4 som blir smittet, og de fleste har hatt det som barn.

Lykke til alle sammen:)

Skrevet

I dag fikk jeg svar på prøvene jeg tok ang den 5. barnesykdommen på tirsdag.

De viste at jeg har ikke hatt den 5. barnesykdommen og heldigvis heller ikke blitt smittet av den.

Men fikk beskjed om at jeg må være sykemeldt og holde meg unna barnehagen til det har gått over..........

Veldig kjett, for jeg kunne tenke meg og jobbe litt, men vil heller ikke risikere noe overfor lille prinsessa vår.... Forhåpentligvis så er sykdommen borte i slutten av mnd når sykemeldingen min går ut....

Skrevet

Bra du får oppfølging og at legen din vet å ta hensyn. Ikke et virus å spøke med dette!

Du får fokusere på alt du får gjort en mnd hjemme med god helse! Innkjøp og husstell osv, ikke sikkert man er i like god form mot slutten.

Skrevet

Ja, er godt de tar det på alvor, ikke alle leger som gjør det har jeg skjønt....

Ja, har fått kjøpt inn det meste nå, men får ihvertfall tid til det som står igjen...:) Så noe positivt er det...:)

Skrevet

Hørte om tilfelle av den 5 barnesykdommen på barnehagen hvor jeg jobber i dag.. Ringte legen min med en gang for å høre om det var farlig. Fikk beskjed om å gå hjem for å være på den sikre siden, og at di måtte lese litt om sykdommen for å vite hva di ville anbefale videre, og ringe tilbake igjen når di hadde et svar.. Og di har enda ikke ringt tilbake, så vet ikke om hva jeg skal gjøre, om jeg skal dra på jobb over helgen eller ikke... Utrolig irriterende at di ikke ringer tilbake når di sier det.. iallefall nå når det er helg og påsken "begynner på mandag"..

Skrevet

Legen min leste litt om sykdommen til meg når jeg var der på tirsdag, og da fortalte hun at hvis vi som gravide får sykdommen så kan det føre til dødlighet eller misdannelser hos fosteret. Det er ikke ofte man blir smittet, og det er mange som har hatt det før, og da er man immun, men i mitt tilfelle så har jeg ikke hatt sykdommen før, og dermed ikke immun, så jeg må holde meg unna barnehagen, bare for sikkerthets skyld, tar ingen sjanser når det gjelder gullet i magen min..

Håper du får svar på mandag av legen, men det var ihvertfall dette min lege sa til meg, men har hørt om mange som sier noe annet.....

Lykke til og kos deg i påsken:)

Skrevet

"Den femte barnesykdommen er en infeksjon forårsaket av et virus som heter parvovirus B19. Sykdommen er relativt sjelden og mild i forløpet, men gravide bør ikke utsettes for smitte."

"Gravide bør unngå å oppsøke noen som har sykdommen. Hvis det allerede har skjedd en kontakt med smittet person, tas det blodprøver med 2-3 ukers mellomrom for å se om den gravide utvikler ferske antistoffer mot sykdommen. I såfall blir den gravide henvist til sykehuset for å behandle fosteret (mens det ligger i magen) med antistoffer."

Fra http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321372

Skrevet

Ved graviditet:

Infeksjon med parvovirus kan hos noen gravide kvinner kan føre til alvorlige helseproblemer for fosteret. Hvis du er gravid og mistenker at du kan ha blitt smittet med parvovirus, bør du søke lege. En gravid kvinne med parvovirusinfeksjon kan overføre sykdommen til fosteret. Selv om de fleste gravide kvinner med parvovirusinfeksjon føder normale, friske barn, så er det en liten risiko for at det ufødte barnet kan påføres alvorlige helseskader.

Legen vil ta en blodprøve av den gravide til undersøkelse på antistoffer mot parvovirus. Den prøven, eventuelt sammen med en prøve nummer to tatt ca. en uke senere, kan avklare om du nylig har blitt smittet med parvovirus.

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2826

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...