Gjest Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Er student, så jobber veldig lite i tillegg. Fødselspengene vil likevel utgjøre mer enn engangsstønaden, ca 4000 i måneden, men jeg skal kun ta de obligatoriske 9 ukene, før samboeren min tar resten. Jeg skal da fortsette studiene fra høsten av, samt forsøke å jobbe like mye som jeg har gjort til nå. Kan man få fødselspenger når man ikke har permisjon, eller må man da velge engangsstønaden?
temine Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 Hvis du har lån i lånekassen får du fødselspenger derfra uansett om du studerer eller har permisjon. Dvs du får alt som stipend og ingenting som lån. Om du har studert i 6 mnd før fødsel og skal studere videre etterpå ville jeg søkt om det, så slipper du å jobbe så mye i tillegg. Også får du engagnsstøtta oppå der. Det gjorde jeg når jeg studerte i alle fall:)
temine Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Du får ca 8000 i mnd fra lånekassa da, også engangsstøtta i tillegg, så da blir det litt. Er det i 43 uker en får fra lånekassen tro?? Står inne på sidene deres i alle fall. Tror ikke du kan få fødselspenger når du jobber.
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Hei, det var akkurat sånn jeg hadde _tenkt_ å gjøre det. Altså få lån fra Lånekassen med engangsstønaden i tillegg (lånet blir vel ikke omgjort til 100% stipend når sambo tar over permisjonen?), i tillegg til at jeg jobber. Så snakket jeg med ei på NAV som sa at jeg kvalifiserte til fødselspenger, men fikk ikke med meg om det innebar krav om permisjon. Engangsstønaden får en vel uavhengig av jobb og studier?
temine Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Hos oss var både jeg og sambo studenter, og bytta på å være hjemme. Var egentlig ingen av oss som tok permisjon, så jeg vet rett og slett ikke når det er slik at din sambo skal ta permisjonen. Du må nok ha perm fra jobb om du skal få fødselspenger...hvis ikke kunne man jo i praksis tjent 200 %....fått 100 % fødselspenger og jobba oppå. Er vel penger man får for å gå hjemme det tror jeg. Men altså, ikke 100 % sikker. Kan jo hende du kan få fødselspenger også studere i tillegg?
cowboylaila Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 hei! Noen som kan svare meg? Ble litt forvirra her.. Er det sånn at man får engangsstønad + 8000 fra lånekassen i mnd.? Trodde ikke man fikk engangsstønad hvis man mottok fødselspenger ellers i året.. I så fall er jo det en gleeeedelig nyhet 30 000 kommer godt med for en student! Ligger det ikke rundt der? Får man engangsstønaden fra nav eller hvilken instans er det?
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 Hvis du er student og skal ta permisjon, vil du få engangsstønaden fra NAV (i underkant av 35 000,-) samt summen du bruker å få i mnd fra Lånekassen (men i form av stipend, ikke lån) pluss evt foreldrepenger på rundt 1200,- i måneden (men foreldrepengene er behovsprøvd ut fra hva evt samboer tjener. Det faller bort hvis han tjener mer enn 22000,- brutto i måneden).
Tante Gustava Skrevet 10. mars 2008 #8 Skrevet 10. mars 2008 Hvis far skal ta permisjonen så er det han som får utbetalt foreldrepenger.
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #9 Skrevet 10. mars 2008 Junior kommer i april: Vil det si at ettersom at far har jobb, og skal ta permisjonen, vil jeg som student heller ikke få mulighet til å motta engangsstønad?
Edelweis Skrevet 10. mars 2008 #10 Skrevet 10. mars 2008 jeg er student og mottar penger fra lånekassen. nå er stønaden for øvrig på bare 7000 kr i måneden. du får litt større sum i begynnelsen av terminene så om du fordeler de store summene på de andre mnd får du 9000 i mnd. men jeg har brukt de store summene til å kjøpe bøker til skolen med i stedet. så får du barnetrygd da på 1000 kr. i tilegg til dette får du engangsstønad. og stipendet blir omgjort til bare stipend om du har perm, det er ikke sikkert du får det om du faktisk går opp til eksamen dette året. da kan du evt utsette eksamene og ta de året etterpå, slik kan du spare deg for masse penger i std lån=) ok? du har altså krav på både fødselstipend og engangsstønad.
go'matræva og lillegutt Skrevet 10. mars 2008 #11 Skrevet 10. mars 2008 Du kan få både engagsstønaden og fødselspenger fra lånekassa, men pengene fra lånekassa kommer kun hvis du tar permisjon (noen skoler tillater at du tar eksamen selv om du egentlig har perm), noe du ikke får hvis far skal ha perm. Du vil da få utbetalt vanlig stipend og lån. Men hvis pappaen vil ha permisjonspenger, kan du ikke ta ut engangsstønaden, for denne blir utbetalt i stedet for fødselspenger. Så hvis du bare skal ha ni uker perm får du fødselspenger i disse ni ukene, og far får fødselspenger ut i fra hans lønn mens han har permisjon, ikke noe engangsstønad eller fødselspenger fra lånekasse, dessverre!
Edelweis Skrevet 10. mars 2008 #12 Skrevet 10. mars 2008 hvis du går opp til eksamen må du nåkk betale tilbake pengene til lånekassa ja. men du får den samme summen fordi da. hadde ikke tenkt på at engangsstønaden ikke blir innvilget om far skal ha perm.
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 10. mars 2008 #13 Skrevet 10. mars 2008 mye av infoen du har fått over er feil. fødselsstipend fra lånekassen får du uansett om du tar permisjon eller ikke fra studiene. men hvis samboeren din skal ta permisjon med foreldrepenger må han ta gradert uttak for at du skal kunne fortsette å motta fødselsstipendet. jeg er nesten samme situasjon som deg da, bare at her skal jeg ta permisjon fra studiene og sambo ingenting siden studiene mine ikke lar seg kombinere med en liten baby. nav gav faktisk gode råd, og anbefalte meg å ta gradert uttak av foreldrepenger, da kan jeg jobbe samtidig og få foreldrepenger. hvis du graderer foreldrepengene feks 50 % får du altså uttbetalt 50 % og kan jobbe opptil 50% stilling samtidig. + at du da får foreldrepengene lenger. men siden samboern din skal ta ut permisjon så kan det jo være du blir nødt å ta engangsstønaden siden dere ikke kan motta foreldrepenger samtidig, eller at du mottar fødselsstipend fra lånekassen + han har full permisjon. tror jeg ville ha bestilt en time hos nav å fått litt nærmere informasjon om hva som lønner seg for dere/passer best. lykke til!!
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 10. mars 2008 #14 Skrevet 10. mars 2008 og fødselsstipend fra lånekassen får du selv om du får foreldrepenger/engangsstønad.. nav og lånekassen har ikke utarbeidet noe samarbeid der så du kan motta begge deler samtidig;) engangsstønad får du også selv om samboeren din skal ta permisjon!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå