Gå til innhold

Er redd for å ikke bli hørt ang. fødested

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvde å se om jeg kunne skrive dette inn på tema fødselsdebatten, men så ut som det er svært lite trafikk der. Skrev et lignende innlegg her inne tidligere. Håper å få svar fra noen her.

Mitt inntrykk her inne på BIM er at de fleste her føder eller har født på sykehus?

Her jeg bor er det fødestue, med en time til nærmeste sykehus. Med helikopter kan man vel være der på 20 minutter. Jeg er førstegangs, så tror ikke fødselen kommer til å gå superfort, men man vet jo aldri, og jeg synes det er greit å være på sykehuset ganske så med en gang istedenfor å begynne å føde her, og så eventuelt bli sendt av gårde til sykehuset i hui og hast. Er redd det skal skape mye engstelse hos meg.

Saken er bare den at de to siste gangene jeg har vært hos jordmor så har jeg sagt at jeg vil føde på sykehuset, men dette ovehører hun bare. All skryt av henne ellers. Vi har en veldig god tone, men det irriterer meg litt at de ikke er mer ydmyke, og sier at de sender oss av gådre hvis vi vil. Må inn her først til registrering osv, og de vurderer hvordan det går osv.

Tenkte i utgangspunktet at førstegangsfødende ikke fikk føde her uansett, men ser og hører flere i det siste som har gjort det. Blir helt stresset på tanken. De har jo ikke mulighet til epidural eller keisersnitt eller noe som helst å hjelpe seg med hvis det skulle skje noe.

Kan hende er min bekymring ubegrunnet. De vet jo hva de driver med håper jeg. Men det virker som om de vil ha flest mulig til å føde her. Synes at uansett om de ikke vurderer meg til en risikofødende så burde jeg få velge selv. Men jeg er kanskje priviligert som har et valg, noe jeg håper at jeg har da. Det er kanskje ikke alle som får velge så mye. Hører enkelte blir skuffa når de har født på sykehus også, fordi det er så travelt. Men hos meg kommer følelsen av trygghet fremfor det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HI igjen. Så nå et annet tema ang. smalt bekken. Det er nemlig det jeg også er redd for. Tenk hvis de på føden her bare sier når jeg kommer hit at dette går så greit, og jeg trenger ikke sendes til sykehus. Men så er bekkenet mitt for smalt, og så kommer ikke barnet ut? Da er det plutselig ganske langt å komme seg til sykehus.

Skrevet

Du må bare be JM din å søke fødeplass på sykehuset! Syntes du det er vanskelig så ber du evt lege om det eller du kan ringe direkte til fødeavd på ditt sykehus og spørre om en samtale. det ordner dem=)

De tar hensyn til dine valg, det er fritt sykehusvalg veit du=)

lykke til:)

Skrevet

vist jeg var dere så vil jeg ha ståt må mitt og sagt at der skal til sykehuset. men kan dere ikke bare reise til sykehuset når fødselen er på gang da i sten for å reise til føden?

det hadde jeg gjort så leng dere og er føste gangs føden så hadde jeg gjort det. for da har dere den trygghet om at dere kan få alle den hjelpen som dere trenger vist dere må ha hjelp.

lykke til og håper det orner seg for dere.

Skrevet

Takk for oppmuntring. Trengte det.

Det som er er at de har egntlig ikke søkt om noe fødeplass her etter det jeg forstår. Det er så lite sted, så de regner vel fødestua her som fødested, eller sykehuset, som de jo samarbeider med.

Det som også er, er at jeg får ekstra oppfølging av gynekolog fordi jeg har hatt to senaborter før. Tenkte at dette var grunn nok til at jeg må føde på sykehus, men da jeg tok det opp med gynekologen, sa hun bare at dette bestemte jeg selv. Virket som hun vurderte meg til å kunne føde her. Hun er jo lege på det sykehuset jeg vil føde på, så tenkte kanskje hun forstod meg bedre når jeg sa jeg ville føde på sykehuset.

Er bare så utrolig mistenksom. Føler at jormødrene her har tenkt å lure meg til å føde her fordi de vil ha fødselstallet opp her. Dette pga å beholde den og pengestøtte osv. Tror jo på ingen måte de setter liv og helse i andre rekke da, men likevel. Det er stressende å ikke få et skikkelig svar på hvordan de gjør det når jeg kommer inn når fødselen starter. Vil bare at de skal gi meg en klar lovnad om at jeg får komme meg til sykehus.

Ellers føler jeg meg ganske alene om dette her. for de fleste andre jeg kjenner som har født eller skal føde her, de forguder nærmest fødestua her, og det virker ikke som de skjønner at jeg vil på sykehuset. Jeg tror absolutt at de har grunn til å like seg her. Etter det jeg forstår er det full omsorg og pleie på det aller beste til de som føder her, men det hjelper ikke på min redsel for å ikke ha alle hjelpemidler uansett.

Ja, ja. Det får gå bra.

Skrevet

Hehe, må bare spørre..: Er det Mosjøen det er snakk om..? Høres nemlig akkurat ut som meg i min situasjon! :) Bortsett fra at jeg er annengangsfødende, og SKAL til Mo i Rana å føde! Det bestemmer JEG!

Skrevet

Vi har jo fritt sykehusvalg.. så du kan jo velge selv hvor du vil føde. 1 time til sykehus er vel ikke såå ille da.. Jeg har selv 1 times kjøring, men har gjort avtale med sykehuset om jeg er usikker på fødselen og har det vondt så skal jeg få komme.. Jeg er 2 gangs fødende, men hadde keisersnitt med første og håper nå på vanlig fødsel.. så det blir liksom min første gang også.. Jeg vet jo ikke hvordan dette forløper seg.. Jeg hadde tatt en tlf til sykehuset å forhørt meg jeg.. og sagt at du heller ville dit. Mest for din egen sikkerhet, og siden du føler deg usikker. Det skal jo ikke være sånn.. (syns jeg da).

Skrevet

Hei igjen. HI her. Litt sent å svare kanskje, men. Så innlegget mitt hadde falt langt ned. Nei, det er ikke Mosjøen det er snakk om, men det er ikke langt unna for å si det sånn. Er på Helgeland ja.

Ja, da får jeg bare håpe at jeg får bestemme dette selv.

Ellers når det gjelder det med å bare dra rett til sykehuset så er det ikke så lett for oss da. Det er en time med ambulansebåt til sykehuset, men skal vi kjøre selv så tar det vel rundt tre timer, enten en velger "fastlandskjøring" eller å dra med to ferger.

Så det er ikke bare, bare. Er sånn sett enig med de på føden her, at vi burde dra innom de først til registrering, og så bestiller de transport. For å dra av gårde på egenhånd slik, det blir kanskje litt dristig, selv om det ikke går så fort kanskje.

Får bare håpe at de hører på meg og sender meg.

Takk for alle svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...