Gå til innhold

Janteloven/ dib-loven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Janteloven

1. Du skal ikke tro du er noe.

2. Du skal ikke tro du er like meget som oss.

3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.

4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss.

5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss.

6. Du skal ikke tro du er mer enn oss.

7. Du skal ikke tro du duger til noe.

8. Du skal ikke le av oss.

9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg.

10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe.

Axel Sandemose 1933

Videoannonse
Annonse
Skrevet

av og til skulle en tro det ja:) det skinner igjennom endel av de punktene allefall. Skal ikke mye til for å få noen til å reagere under de 10.pkt! Her i landet bør man ikke skryte av seg selv eller familien. Det er krise!!! Bør helst gå med bøyet hodet og "unnskyld at jeg er til" eller jeg er for all del ikke bedre enn deg til noe!

Skrevet

Norge er jantelovens rike. Er dere overrasket over at janteloven gjør seg gjeldende også her inne når dette er et norsk forum?

Skrevet

hehe..nei..i grunn ikke.. Men den er kansje mye tydeligere her inne?

Skrevet

Veldig tydelig her inne ja... slitsomt til tider.

Skrevet

Synes den er veldig tydelig i dagliglivet også jeg. Bare se på hvordan media herjer med folk hver eneste dag.

Skrevet

Hehehe å være stolt av det man har og er er vel nærmest en forbrytelse i Norge og hvertfall her inne ;)

Noen som husker hvordan den anti-jantelov sangen er?

Skrevet

Eller som en jornalist i avisa vår skrev i dag:

Tettstedloven:

1.Vi misliker folk som skiller seg ut

2. Vi misliker folk som får til noe vi selv ikke har klart

3. Vi misliker folk som mener noe annet enn oss selv

4. Vi misliker folk som prøver å tenke nytt

5. Nyheter om andre mennersker er det meget viktig å spre videre raskest mulig

6. Har den ene vennen høyere sosial status enn den andre, velger vi å overse den med lavest status (Merknad: dette gjelder kun dersom du møter begge samtidig)

7. For guds skyld; ikke kom med positive kommentarer, dette ødelegger ditt eget selvbilde

8. Et menneske kan aldri forandre personlighet. Dette gjelder selvsagt ikke oss selv

9. Å si sin ærlige mening er forbudt, vi mener akkuratt det samme som alle andre

10. Vi glemmer aldri...

Synes det var veldig passende for tettsteder, men jammen for dib og, hehe

Skrevet

haha fru gyldenkorn :) den passet jo perfekt her inne!

Skrevet

hahaha....er fra et tettsted og kjenner igjen det der ja......føler meg litt som kjerringa mot strømmen til tider..men men..

Skrevet

Veldig tydelig her inne, ja. Og det er her jeg lett tenker at det ikke er så rart verden er som den er, he he

Men jeg vet hva jeg går til, og velger heller å ta lengre pauser innimellom. For det er jammen meg godt med litt dib-avstand med jevne mellomrom pga holdningene som råder her inne.

Skrevet

Jeg har faktisk litt sansen for janteloven jeg. Det er klart det kan gå alt for langt, men jeg setter pris på at folk er relativt moderate i oppførsel og ikke skryter alt for uhemmet av det de har, det de kan og hvor vellykkede de er.

Jeg synes for eksempel det er fint at folk føler at de duger til noe, men ikke at de tror de er så mye viktigere eller bedre enn alle andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...