simba2 Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Er i uke 28 nå, når må jeg levere søknadskjema om permisjonspenger til NAV? Har skrevet ut 2 skjema ("krav om utelse ved fødsel og adopsjon" og "inntekts- og skatteopplysninger for arbeidstaker") og har attest fra jordmor om termin. Noe annet som må leveres?
mamsen=) Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 Hun jeg snakka med sa de ikke trengte å ha det før 2-3 uker før termin..
*tybber* Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Helst 1 mnd før man skal ut i permisjon fikk jeg beskjed om.
Sasiemta ♀ ♀ ♂ Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Trenger du forresten "inntekts- og skatte...." Dette opplyser du jo om på det første skjemaet... Og det kontrollerer jo NAV...
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 Den inntekts og skatteopplysninger for arbeidstaker fyller vel arbeidsgiveren ut for deg og sender in?
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 Du kan sende inn skjemaet inntil 2 md etter fødselen, men da får du ikke penger før da:) Er i min uke 36 og har enda ikke sendt det inn....
Putte68 Skrevet 10. mars 2008 #8 Skrevet 10. mars 2008 Jeg sendte inn skjemaet når jeg var i uke 28. Like greit å sende det inn når du har alt av opplysninger klart så slipper du et evt. opphold på utbetalingene om det er NAV som skal betale lønna under sv.permisjonen. Ang. frist så mener jeg å ha lest på NAV sine sider at de ikke betaler lengre tilbake enn tre mnd. etter fødsel. Så om du venter i f.eks. 4 mnd. etter fødsel med å sende inn papirene så taper du en mnd. Men hvem venter vel så lenge..... en trenger jo vanligvis pengene så det greieste er å sende de inn noen uker før termin så en slipper å få et opphold i utbetalinga. Ser også at du lurer på hva du skal sende inn. Du sender inn søknadskjemaet Krav om ytelse ved fødsel og adopsjon, bekreftelse fra jordmor eller lege på termin og dokumentasjon på lønn som f.eks. lønnsslipp eller selvangivelse. Det skjemaet ang. inntekts- og skatteopplysninger er det arbeidsgiver som skal sende inn. Så om arbeidsgiveren din ikke forskutterer lønna di i sv.permisjonen anbefaler jeg deg å sjekke med arbeidsgiver at de sender inn skjemaet i god tid før termin. Ellers kan du få et opphold i utbetalingene.
simba2 Skrevet 10. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 10. mars 2008 Tusen takk for alle svar. Ser at jeg har ganske god tid, men skal få ordnet det ganske snart for å bli ferdig med det. Skal også gi beskjed til arbeidsgiver om at de må fylle ut det aktuelle skjemaet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå