morijuni Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Jeg er i uke 28 nå og har èn gang i løpet av dette svangerskapet kjent spark over 5 cm under navelen. Og dette er ikke fordi ungen er rolig. Det er full turbo hele tiden og prakene kommer så tett som haggel, men bare nedover.. Jeg kjenner også at hele babyen snur seg, men jeg tror h*n bare snur seg fra side til side. Jeg tror heller ikke at det bare er fordi morkaka ligger i toppen at jeg ikke kjenner spark der, fordi det ene sparket jeg kjente oppi der kjente jeg på samme måte som alle de andre jeg har nedover. Det ble liksom ikke dempet hvis dere skjønner hva jeg mener. Grunnen til at jeg tenker på dette ar at jeg VIL FØDE på normalt vis. Jeg vil ikke ha kaisersnitt og jeg vil som førstegangsfødende selvfølgelig ikke ha setefødsel! Jeg har lest i en bok at uke 28 ligger 75 % av barna hovedsaklig med hodet ned. Ikke at de har festet seg, men de hovedsaklig ligger slik. Når begynte dere å kjenne spark i ribbena?
kaja & Andreas Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 er 8 dager over tiden. min gutt har liggen med hodet ned den siste uken, før det lå han i seteleie. da kjente jeg spark i ribbena.
Supertea Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Jeg kjenner ikke spark i ribbena. Ungen min hadde lagt seg med hodet ned da jeg var på kontroll for to uker siden. Jeg er i uke 35 nå. Jeg kjenner aktivitet overalt, gjerne helt nedi hoftene og langt ut på siden av magen. Gjennom hele svangerskapet har jeg kjent mest aktivitet midt på magen. Han sparker oppover også, men ikke så langt opp som til ribbeina. Skal legge til at jeg har det jordmora kaller en fotballmage, en diiiger kul midt på
Nostalgi Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 min ligger ned med hodet , har gjort det hele tiden .. men variere veldig på sidene. akkurat nå kjenner jeg spark mot venstre oppe i magen så nå ligger nesetippen vendt mot venstre... Så plutselig snur han seg mot høyre... hehe har gått inn i uke 36 , han ligger godt oppi i bekkenet så har en høy mage og tviler på at han kommer til å feste hodet da førstemann ikke gjorde det heller.
Mininni Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 Min la seg med hodet ned først rundt uke 32. Men jeg har heller aldri kjent spark oppover, bare bortover siden. Du har fortsatt god tid på at barnet kan snu seg, og hvis ikke kan de også forsøke å snu barnet for å unngå setefødsel.
Gutt igjen*på overtid* Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 Min har akkurat snudd seg fra sete til hodeleie, og jeg er nå i uke 35+6. Da han lå i seteleie, kjente jeg hovedsaklig bare spark under navlen og press mot ribbeina hvor hodet hans lå (øverst til høyre). Det er visst bare ca 3% som fremdeles ligger i sete ved termin i følge legen, så mye kan uansett skje enda. Jeg skjønner bekymringene uansett, for jeg har akkurat tenkt alle de samme tankene. Var så lettet at jeg nesten måtte gråte da jeg fikk vite at han hadde snudd seg :-). Lykke til! PS! Jeg sto på alle fire noen ganger i håp om at han skulle snu seg. Kan jo hende det bidro, så du kan jo prøve i hvert fall :-). Da har visst babyen max plass til å snu seg :-)
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #8 Skrevet 10. mars 2008 Jeg er i uke 32 og gutten min ligger fortsatt med rumpa ned. Er det ikke slik at hvis han ikke snur seg etterhvert så får man keisersnitt? Eller MÅ man føde setefødsel?
Gutt igjen*på overtid* Skrevet 10. mars 2008 #9 Skrevet 10. mars 2008 På sykehuset i Drammen er rutinene slik: man får evt tatt røntgen av bekkenet i uke 37. Dersom bekkenet er stort nok, får man velge om man vil føde eller ha keisersnitt. Man blir også tilbudt vending av barnet, men vet ikke hvilken uke det er. Dersom bekkenet ikke er stort nok, er eneste utvei keisersnitt. Men jeg vet at det er utrolig stor forskjell fra sykehus til sykehus når det gjelder setefødsler, så det er nok best å spørre og grave på neste kontroll :-)
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #10 Skrevet 10. mars 2008 Hmm, ja får nok spørre og grave litt på kontrollen jeg har i morgen. Er førstegangsfødene og dette med setefødsel kan jeg ikke si frister så veldig mye. Er 163 cm høy og har ikke akkurat så veldig brede hofter(har vel da kanskje ikke så stort bekken heller..?) Hadde nok da heller valgt ks, fordet om jeg helst vil føde normalt. Men han kan jo fortsatt snu seg:)
morijuni Skrevet 10. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 10. mars 2008 Jeg har lest litt om det. Under en fødsel med hodeleie kan de jo gripe inn med keisersnitt dersom det viser seg at det blir for trangt og hodet ikke kommer ut. Under en setefødsel vil de jo først ha mulighet til å finne ut dette etter at resten av kroppen er ute. Jeg vet at de måler bekkenet og at de aller fleste bekken er store nok til å føde hodet på babyen også, men jeg må innrømme at jeg ser dette som et skrekksenarie dersom hodet er inne i magen og resten av kroppen er ute.
morijuni Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 12. mars 2008 For å følge opp det jeg begynte med kan jeg si at det var en sammenheng mellom min hjerteformede livmor og at babyen sparker nedover..
Tirilill Skrevet 12. mars 2008 #13 Skrevet 12. mars 2008 På ultralyd i uke 29 lå babyen min i seteleiet. håper han snur seg snart..har enda ikke kjent at han har gjort det...hvis jeg i det hele tatt kjenner det. Men jeg kjenner kun spark nedover og morkaka ligger godt plassert på baksiden så jeg skulle ikke ha noen problemer med å kjenne det...men det er tidlig ennå. Er 31 uker i morra.
Hvitkløver2020 Skrevet 12. mars 2008 #14 Skrevet 12. mars 2008 Jeg er annengans og min har ligget med hodet ned siden ca uke 32=) Festet seg nå; 36+6....
LadyLuck & Skrevet 12. mars 2008 #15 Skrevet 12. mars 2008 Hvordan h*n ligger blir spennede å se den dagen hn finner det for godt å komme ut. Mye turning, både den ene og den andre veien, så lagt både tverr og sete siste døgnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå