Verdens peneste gutter er mine Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Redd jeg kan ha det. Har vondt på venstre side av ansiktet. Har tannkjøttbetennelse og da bruker det å stråle oppover på venstre side men det bruker å være en dag eller to så over igjen men nå har det vært i 4 dager. Jeg har ødemer i leggene og hadde spor av proteiner i urinen sist jeg var hos legen. Har ikke målt blodtrykket på 2 uker så vet ikke hvor høyt det er nå. Er så bekymret for at jeg skal ha fått svangerskapsforgiftning.
stripete ullsokk Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 Hva er svangerskapsforgiftning? Svangerskapsforgiftning eller preeklampsi er en tilstand der den gravide har forhøyet blodtrykk og proteiner i urinen. Ofte ses hevelse (vann) i bena, ødemer, og noen kan ha forstyrrelser i blodlevringen. Tilstanden kan også føre til eklampsi, som er krampeanfall med bevisstløshet hos en gravid. Svangerskapsforgiftning kan gi symptomer fra de fleste av kroppens organer, men den gravide kan også være helt uten plager - særlig tidlig i forløpet. De vanligste plagene er hodepine, øyesymptomer, kvalme eller magesmerter. Ødemer (hevelser) er ikke alltid til stede. Svangerskapsforgiftning oppstår etter uke 20 i svangerskapet og med økende forekomst frem mot nedkomst. Truende eklampsi kjennetegnes av hodepine, uro, synsforstyrrelser, irritabilitet, søvnighet og sparsom vannlating. Når kramper opptrer, har den gravide eklampsi. Svangerskapsforgiftning opptrer ved 5% av alle svangerskap. Årlig registreres kun 5-10 tilfeller av eklampsi i Norge - det vil si ca. 1% av de med svangerskapsforgiftning utvikler eklampsi. Svangerskapsforgiftning er seks til åtte ganger vanligere hos førstegangsgravide enn blant kvinner som har født før. Hva forårsaker tilstanden? Årsaken til svangerskapsforgiftning er ukjent. Blodårene i morkaken blir trange, og det fører til at morkaken og fosteret får mindre blodtilførsel enn de egentlig skulle hatt. Morkaken kan som en følge av minsket blodtilførsel og andre ukjente årsaker, trolig skille ut en del stoffer som gir sammentrekning av små blodårer i hele kroppen. Resultatet blir en morkake med lav blodgjennomstrømning sammen med høyt blodtrykk og de øvrige plagene den gravide får. Disponerende faktorer for utvikling av svangerskapsforgiftning er blant annet for høyt blodtrykk, førstegangsgraviditet, kronisk nyresykdom, flerlinggraviditet, sukkersyke, sykdom eller feil hos fosteret og bindevevssykdom. Tilstanden kan også være arvelig. Døtre til mødre som har hatt eklampsi, har 6-7 ganger høyere risiko for å få eklampsi enn normalt. Hvordan diagnostiseres tilstanden? Som sagt vil noen av kvinnene være uten symptomer på det tidspunkt diagnosen stilles, mens andre kan ha tegn på alvorlig svangerskapsforgiftning. Dersom legen påviser for høyt blodtrykk og proteiner i urinen, med eller uten ødemer, har den gravide svangerskapsforgiftning. Blodprøver som blodprosent, blodplater og urinsyre tas. Ofte mikroskoperes urinen for å avdekke eventuell nyrepåvirkning. Legen vil være på vakt overfor mulig svangerskapsforgiftning dersom blodtrykket ditt overstiger 140 (overtrykket) og 90 (undertrykket). Sterk vektøkning og lav tilvekst hos fosteret kan også være forvarsel om svangerskapsforgiftning. Hos 4-14% av kvinnene med svangerskapsforgiftning oppstår det som betegnes HELLP-syndrom (Hemolysis, Elevated Liver enzymes, Low Platelet count). Det er en tilstand som kjennetegnes ved smerter i øvre del av magen eller under høyre ribbensbue, av og til kvalme og brekninger, nedsatt leverfunksjon og forstyrrelser i blodcellene. HELLP er forbundet med økt risiko for komplikasjoner. Hvordan behandles tilstanden? Behandling av svangerskapsforgiftning er en spesialistoppgave. Fødsel er den eneste hendelse som gjør at svangerskapsforgiftning går tilbake. I svangerskapet kan lette grader av svangerskapsforgiftning behandles med hvile hjemme. Ved forhøyt blodtrykk må du innlegges i sykehus for oppstart av blodtrykksbehandling med medisiner. Ved truende eklampsi, eklampsi eller HELLP-syndrom skal forløsning skje så raskt som mulig. Gravide som utvikler forhøyt blodtrykk eller svangerskapsforgiftning, skal kontrolleres ofte, en til to ganger hver uke. Ikke-medikamentell behandling Du skal ha ro og hvile, og du skal være sykemeldt fordi moderat og fysisk hardt arbeid øker risikoen for utvikling av svangerskapsforgiftning. Legene har tradisjonelt anbefalt at gravide med svangerskapsforgiftning bør holde sengen mye. Men dette er omdiskutert, og det finnes ikke gode vitenskapelige belegg for slik behandling. Det er ikke vist at endringer i kosthold har noen effekt. Du må slutte å røyke. Røyking kombinert med høyt blodtrykk og karskade er viktige risikofaktorer for for tidlig løsning av morkaken og fosterdød. Vet ikke om dette gav deg det du lurte på, men hadde ringt til jordmor eller føden viss du er beymret. skal ikke tas lett på med sv.f!
litakine og Theodor Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 ville tatt meg en tlf til føden og forhørt meg med dem... har selv hatt eklampsi, og det er ingen erfaring jeg vil anbefale
Lucy79 Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Jeg fikk svangerskapsforgiftning, og gullet mitt ble tatt med keisersnitt da blodtrykket steg. Hun kom til verden 1 mnd for tidlig. Eneste jeg merka var at jeg hadde panne-hodepine og ødemer i beina... samt at de registrerte litt protein i urinen. Dra og sjekk- skader ikke å gjøre det for sikkerhetsskyld! Lykke til!
grå :) Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 ta med deg en urinprøve til nærmeste lege og få den analysert så får du svar ganske kjapt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå