Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Har vært og rotfyllt en tann i dag, dvs har fjernet nerven nå. Skal tilbake om to uker og fullføre rotfyllingen, dvs legge inn en fylling. Dette er jo dyrt, så det jeg lurer på er om jeg kan vente i 4 uker før jeg kommer tilbake og fullfører. (Har bedre råd da). Kan jeg vente så lenge? eller bør jeg fullføre om to uker. Noen som kan dette/har erfaring? Eller som er tannlege? (Det er ikke mulig å betale med giro der).
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 kunne du ikke spurt før du gikk derfra eller ringe ned og spør? kanskje er d ikke så lurt å vente med tanke på at tannkjøttet synker sammen etter a noe er fjernet og da er d vanskligere å rotfylle??? men ring heller ned og spør de som vet..
Beibi82 Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Jeg er ikke tannlege, men har selv to påbegynte rotfyllinger. De skal fullføres så snart jeg orker etter fødselen, men så du vet det så har jeg gått med den ene siden november og den andre siden nyttår. Du kan nok helt sikkert vente i 4 uker
(((( 2 kids-gutt og jente)))) Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Tannlegen min sier at jeg kan gå med midlertidig fylling i 3 mndr før den må skiftes..så jeg skal ikke legge i skikkelig fylling før fødselen er over.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Hei Beibi82*fødeklar* Har du sånn midlertidig medisin inn i tannen nå? Jeg bare lurer på hvor lenge man kan gå med det.. Hilsen HI
Mammaen til Turid Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 når jeg rotfylte tanna mi, brukte han en 4-5 ganger med å rense tanna, legge inn "medisin" og la inn midlertidig fylling for hver gang, før han rotfylte den med skikkelig tannfylling.. han sjekka at alt det vonde var borte før han rotfylte.. det skjedde ca. annenhver uke (jeg hadde ikke vært hos tannlegen på flere år da, så jeg hadde noen hull kan man si..) men det er jo skikkelig dårlig at du ikke kan få betale med giro da... jeg har privat tannlege, og jeg og han har en avtale om at jeg betaler når jeg har råd (betaler jo selvfølgelig fortest mulig, men av og til måtte jeg gå en uke over fristen, men det var ingen problem..)
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 kanskje jeg bare skal satse på å gå om to uker da. Kan låne penger av sambo eller noe. Kanskje jeg også må tilbake noen ganger og da er det greit å sette gang..
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #8 Skrevet 10. mars 2008 Hvis det ikke er noe helt spesielt, har det ingenting å si om du utsetter timen 2 uker. Det eneste som er viktig, er at du tar kontakt før timen dersom den midlertidige fyllingen på toppen av tanna di faller ut eller løsner(da mener jeg det helt hvite som ligner litt på en tyggis/kitt). Dette er pga at hvis denne løsner, og du går sånn lenge, kommer det bakterier fra munnhulen ned i roten, og du må gjøre den første seansen (det du gjorde idag) om igjen. Så ring tannlegen du går til og forklar situasjonen ang økonomi, han/hun vil helt sikkert ha forståelse for dette!! Lykke til! Hilsen tannlegemamma
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #9 Skrevet 10. mars 2008 Hei tannlegemamma (fra HI) Har et spørsmål til deg som jeg lurer på om du orker å svare på. Jeg byttet ut to fyllinger (i to tenner oppe i kjeven, som ligger ved siden av hverandre) for en stund tilbake. Etterpå kjente jeg at fyllingen på den ene tannen var for høy og dro tilbake til tannlegen. Da slipte han den lavere, vel og bra det. Men i tillegg så slipte han den ved siden av ned. Etterpå kjentes det litt rart ut, kunne kjenne med tungen at begge fyllingene nå var blitt for lave. Gikk med dette en stund, jeg ville ikke mase. Etter 5 mnd gikk jeg til en ny tannlege for noe annet (hadde da flyttet og måtte bytte tannlege). Jeg tenkte jeg ville ta opp dette med fyllingene. De to tennene hadde på nåværende tidspunkt seget ned mot tennene i underkjeven. Den nye tannlegene tok en bitt-undersøkelse, og kunne se at fyllingene fortsatt var for lave, og la inn mer fylling for å få de høyere. Uff, dette ble langt. Det jeg lurer på er om den første tannlegen gjorde en 'feil' ved å ta bort så mye av fyllingene? Bittet mitt etterpå er blitt skjevt på en måte, der tennene har falt ned og det ser ikke så bra ut. Kjenner at jeg blir litt lei meg av dette. Er plaget med låsninger i kjeven, vet ikke om det har en sammenheng-men jeg kjenner liksom at det ikke er som det skal. Den nye tannlegen min er veldig ålreit, og har 'rettet' opp det som kan. Men han kan jo ikke 'heise' tennene opp igjen om du skjønner. Syns jeg har pratet nok med den nye tannlegen min om dette, er redd jeg maser for mye... Hadde liksom inntrykk av at den gamle tannlegen hadde så dårlig tid..tok meg inn på morgenen i 5min før han begynte med de andre konsultasjonene. Håper å høre fra deg. På forhånd takk.
2 prinsar å 1 prinsessa;) Skrevet 10. mars 2008 #11 Skrevet 10. mars 2008 Du kan jo bare be om å få en regning?
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #12 Skrevet 11. mars 2008 Hei HI! Dette blir litt vanskelig å svare på uten å ha sett på tennene dine. Men kan prøve å svare deg på generelt grunnlag. Dersom det er slik at de 2 fyllingene ble slipt altfor mye ned, KAN det i enkelte tilfeller medføre at disse tennene "vokser" litt mer ut og kommer nærmere tennene i underkjeven. Har du spurt den nye tannlegen din om det faktisk er sånn, eller om dette bare er noe du føler? Det er nemlig slik at når man begynner å kjenne etter ting i munnen (eller i andre deler av kroppen for den saks skyld) blir man veldig "opphengt" i det, og kjenner da ofte ting som ikke er der, hvis du skjønner hva jeg mener...? Det skjer av og til at jeg har pasienter inne for det ene eller det andre de har kjent i munnen, og jeg ikke finner noen grunn til at dette. Ofte når de senere kommer tilbake på kontroll, forteller de meg at det gikk over da de fikk høre at det ikke var noe galt med tennene. Sier ikke at det er sånn for deg, men det skjer faktisk ganske ofte. Det var kanskje ikke helt heldig at den første tannlegen slipte ned fyllingene såpass mye, men sånn kan desverre skje i en travel hverdag. Men du burde ha gått tilbake og sagt ifra at du nå synes de ble for lave. Det er ikke å mase! Det er ikke alltid så lett å se om en fylling er for høy eller lav for tannlegen. Bare tenk hvor godt du kjenner det dersom du har et lite hårstrå i munnen, det er små marginer det er snakk om her... Jeg vil ikke tro at låsningene i kjeven har noen sammenheng med at fyllingene har vært for lave. Låsninger i kjeven kommer ofte av at brusken inne i kjeveleddet er slitt eller har flyttet på seg. Grunnene til dette er mange! Dersom man i tillegg til låsninger er plaget med ømme og støle tygemuskler, kan det hjelpe med en bittskinne som man sover med om natten. Men hvis du fortsatt synes at bittet er rart, så ta det opp med tannlegen din igjen. Ikke vær redd for å si fra, det er ikke å mase!!! Dette ble kanskje et litt rotete svar som egentlig ikke ga deg svar på så mye, men håper det ordner seg for deg!! Hilsen tannlegemamma.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #13 Skrevet 11. mars 2008 Hei tannlegemamma Takk for svar. Forstår at du bare kan svare på generelt grunnlag. Skjønner det der med 'små marginer' i munnen som du skriver. Skal sikkert lite til før vi merker at noe forandrer seg inn i der. Det er jo ikke slik at bittet mitt er skjemmendes å se på, men jeg merker det så godt selv. Kan også se det med egne øyne at tennene opp på høyre side er lavere om du skjønner. Dette er jo et kosmetisk problem, men det jeg er redd for er hvordan det påvirker kjeven.. Men jeg skal prøve nå fremover å ikke tenke så mye på det. Det hjelper jo ikke. Kanskje det blir verre hvis jeg stresser rundt det. Skal jo til tannlegen min snart igjen uansett, så kan jo prate med han da hvis jeg føler et behov for det. Takk for svar:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå