Gå til innhold

Er det mange som tenker sånn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de siste dagene sett flere som skriver ting som:

siden jeg synes det er godt med smør under leverposteien, så får babyen min det og....

Hvis ikke jeg bruker lue trenger ikke barnet mitt å gjøre det heller...

Synes det høres rart ut... jeg gjør da mye rart som jeg ikke vil at babyen min skal gjøre, spiser mye jeg absolutt ikke vil at babyen min skal spise.

en voksen tåler vel litt mere, og andre ting enn en liten baby!

Dette er ikke et person angrep.... hakker ikke på de enkelte som skrev dette, bare lurer på om det er mange som tenker sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker ikke sånn i det hele tatt nei. Når det gjelder påkledning så er vel tommelfingerregelen at små barn bør ha på et lag mer enn du selv føler at du trenger. Derfor bruker mini lue om vinteren - mens jeg selv stort sett aldri bruker det (da må det være noen minusgrader). Jeg spiser masse sjokolade - men gir ikke det til mini likevel, selv om han nok hadde likt det han også! Jobber hardt for å få et sunnere kosthold for hele familien nå, slik at han kan vokse opp med et sunt kosthold og bli en frisk og sterk mann. :)

Skrevet

Ang. det med leverposteien..så var det kjeg som skrev det. Jeg kritiserer ikke deg, og tar meg ikke nær av at du tok det som eksempel, men vil gjerne forklare...

Når jeg smører skiver, går det på vane..etter å ha begynt å smøre smør på skiva til babyen gidder jeg virkelig ikke å kaste vekk den skiva, og begynne å lage en ny en...Dessuten, tror jeg ikke at babyen har vondt av litt smør på skiva

;-P Skjønner ærlig talt ikke hvorfor man skal være så "hysteriske"...

Jeg gir ikke babyen min ting som kan være skadelig, eller unødvendig..men smør under leverposteien skjønner jeg ikke problemet med.

Avogtil får hun kavring med smør på.Innimellom.

Greit med lue..der er jeg også streng. Et barn taper mye mer kroppsvarme gjennom hodet enn en voksen, siden hodet er såpass stort i forhold til resten av kroppen..og et barn får lettere ørebetennelse enn voksne.

Man bør velge på hvilke ting man gidder å være hysteriske eller strenge. Om man hele tiden skal gå rundt å tenke: Kan jeg gjøre det, eller kan jeg gjøre det...?Hva skjer om ditt og datt? For hver minste ting, så blir man gal til slutt.

Slapp av litt.

Jeg tror ikke barnet mitt tar skade av å få smør under leverposteien. Dessuten, er barn mye mer aktive enn voksne og trenger derfor mer fett.

Og vet dere hva? Min eldste får sjokoladepålegg på skiva til frokosten lørdag og søndag(han er tre år)...og den spiser han mens han ser Barne TV på morningen.Det er kun de to gangene i veka han får det, for da er det helg. Han stooorkoser seg. Jeg synes sjokoladepålegg er godt..burde jeg latt være å gi ham det da?(Og ja, nå provoserer jeg med vilje)

Skrevet

Takk. Takk for forklaring :o)

Er ening i at man ikke trenger å være hysterisk. og litt smør er helt sikkert ikke farlig. jeg synes bare det er unødvendig. Men jeg har ikke smør under leverposteien selv da, hehe!

Takk for at du ikke tok deg nær av at jeg brukte deg som eksempel :o)

Skrevet

Det er bra at man er forskjellige :) Hehe

Skrevet

Jeg tenker ikke sånn i heletatt, MEN innrømmer at når det kommer til smør på skiva er jeg sløv. Har ikke selv brukt smør på skiva di siste 25 åra så det går rett og slett i glemmeboka. Så unga på 13, 10 og 4 spiser ikke smør.... ;-(

Men, men... hva er smør liksom, ikke det helt store å gå glipp av ;o)

Skrevet

Jeg har mange uvaner jeg helst ikke vil overføre til snuppa vår, ja! :-)

Skrevet

Jeg tror at på noen områder kan man tenke slik, og på andre områder må "reglene" være forskjellige for barn og voksne.

Det er klart at barn/babyer tåler mindre enn voksne på noen områder. Men, på andre områder ser jeg ikke problemet.

Skrevet

Har på smør på alt av maten til gutta mine jeg. Det er vel sunt fett har jeg lest et sted (bruker sånn soft eller noe sånt).. Eldstemann trenger virkelig å gå opp noen kg, så ser ikke helt problemet. Vi spiser veldig sunt her, men kommer aldri til å hive meg på den NO SUGAR bølgen som går nå for tida. Her er det primært godteri på lørdager, men hender alikevel at det blir noe på en hverdag også:-) For både meg og guttene he he...

Skrevet

ja nå skulle ikke dette bli en diskusjon om smør under leverposteien eller ikke, hehe!

lurte på om folk tenker at det jeg spiser får barnet mitt. hvis jeg kler meg sånn kler jeg babyen min sånn osv. tankegangen liksom.

Skrevet

Hehe..jeg mente ikke å ødelegge tråden din..hadde virkelig ikke trodd at smør under leverposteien skulle engasjere så mye :-/

Men, ang spørsmålet ditt..så må jeg bare si det jeg sa i innlegget mitt over her. På noen områder er det greit å tenke sånn, mens på andre områder bør det gjelde andre "regler" for barn enn for voksne.

F. eks sniker jeg meg til en sjokolade flere ganger i uka, mens sønnen min får godteri kun på lørdager. Jeg vil prøve mitt beste for å ikke videreføre den uvanen jeg har med å spise snop så ofte.

Og, et eksempel til - Barna mine SKAL ha lue på ute om det er vinter/høst/tidlig vår (altså når det er kaldt) - mens jeg selv ofte går uten.

Jeg bestemmer over mitt eget liv, mens(heldigvis) er det også jeg som bestemmer over barna mine. Foreløpig.

Interessant tema, by the way HI.

Skrevet

haha, nei trodde heller ikke det var noe folk skulle kommentere. var bare et eksempel.

Du ødela ikke noe du vettu :o)

Men har en venninne som er mye ute å farter, ofte kjøper hun seg ne å spise ute, en bolle, is osv, og babyen hennes har alltid fått detsamme. Sånn er ikke jeg. Synes ikke at babyen min trenger is og boller selv om jeg spiser det. Jeg er ikke hysterisk, g han får smake innimellom, men ikke så ofte.

Gjest rufusa
Skrevet

Skjønte ærlig talt ikke helt dette her...

Barn SKAL faktisk ha smør under leverposteien. Generelt får faktisk norske barn i seg alt for lite fett, og fett er viktig og nødvendig blant annet for utvikling av hjernen. (Barn skal også ha Helmelk). Veldig mange er ikke klar over dette.

Når det gjelder hva man kler på barnet, er den generelle tommelfingerregelen at man kler på barnet slik man ville ha kledd på seg selv i forhold til temperatur og aktivitet.

Klart det er naturlig å overføre egne erfaringer over på barnet, både i forhld til mat og andre ting. Det er helt naturlig, og skal også være slik. Hvis ikke hadde det jo ikke vært noe poeng med alle erfaringene og kunnskapene vi voksne har opparbeidet. Men, det er selvfølgelig viktig å alltid sette ting i lys av FORNUFT.

Skrevet

Ganske så enig med rufusa her. Fornuft er stikkordet.

F. eks får sønnen min helmelk, men jeg selv drikker lettmelk. Jeg er veldig tynn, og sliter med å legge på meg, han har arvet min "kroppsform"(om man kan kalle det det...)Hadde sønnen min vært tjukk(altså unormalt og usunt tjukk), hadde jeg ikke gitt ham helmelk.

Man må tenke og handle ut i fra sin egen situasjon, og ta valg når man står oppe i situasjonen. Det går ikke å si at sånn og såån er det, og sånn skal det være - for det som gjelder for noen, gjelder ikke alltid for andre.

Skrevet

Det er jeg helt enig i!

Gjest rufusa
Skrevet

Nemling!

Og bare for å legge til en liten ting: barn blir faktisk feitere av å ikke drikke Helmelk. (Leste en interessant artikkel om det for en stund tilbake).

Skrevet

Slenger meg på det som rufusa skriver, hadde tenkt å skrive det samme:)

Ville bare legge til det med lue og ørebetennelse som det blir skrevet så mye om. Men det som er fakta(har ørebarn og har sjekket MYE om dette) er at i forhold til selve ørebetennelsen har ikke lue noe å sie. Der er det viktig at barnet ikke er tett i nesen, for tette ganger er det som skaper ørebetennelsen. Men så er det det med lue i forhold til tap av kroppsvarmen, der det igjen er fakta at 70-80% av tap av kroppsvarme forvinner gjennom hode. Derfor bruker mini i hus alltid lue om vinteren. Og solhatt om sommeren for å beskytte mot sola:)

Skrevet

Å, det var jeg ikke klar over. Har du link til artikkelen?

Skrevet

Vil bare si at det er forskjell på fett og fett.

Barn skal ha fett, men det være seg sunne typer. H-melk går ikke under den kategorien...

Gjest rufusa
Skrevet

Jeg leste den på papir, husker ikke om det var en avis eller et blad. Er et år siden eller mer. Kan godt være den ligger på nett. Du får lete litt :-)

Gjest rufusa
Skrevet

H-melk går under den kategorien av matvarer barnet SKAL ha ;-) Og for barnet er ikke det usunt fett. For deg, ja, men ikke for barnet ditt. Barnet ditt TRENGER også det vi voksne definierer som USUNT fett. Det er hjernen som trenger dette fettet ;-) Generelt, får norske barn for lite for en optimal utvikling. Som sagt, veldig mange er ikke klar over dette...

Gjest rufusa
Skrevet

Helt riktig.

Det er en tåpelig gammel tro at man får øreverk om man ikke går med lue, eller blir forkjølet om man går med for lite klær på. Det er ingen direkte årsak-virkning sammenheng her.

Lue skal barn, og også vi voksne, gå med av grunnene som 'stripet ullsok' forklarer over her. Det er varmetapet i fra kroppen det dreier seg om. Når det er sagt, burde vi voksne også gått mye mer med lue enn det vi gjør... Ikke bra å gå uten når det er kaldt. Det kjøler ned resten av kroppen og kroppen må bruke alt for mye energi på å holde seg varm. Er du en frysepinne, så bruk lue, for å si det slik. Lua varmer opp mer enn bare ørene ;-)

Skrevet

Uenig.

Det er mye mer gunstig å velge flerumettet og umettet fett enn mettet og herdet fett uansett alder.

Gjest rufusa
Skrevet

Vi snakker om MELK her, så vidt jeg husker. Barn skal ha HELMELK. End of story.

Du snakker om noe helt annet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...