mammamammamammamor Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 eg tenkte å sette opp ett enkelt belønningssystem med klistremerker og premier for å få ungene til å hjelpe litt til i huset, å få gode rutiner på dem. noen forslag til enkle arbeidsoppgaver? hvor mye forventer dere? forventer dere at di skal rydde rommet sitt ? rydde opp etter seg? ta lekene ut fra stua ol?
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 Min gutt er bare 3år så jeg synst det er litt tidlig å forvente husarbeid fra han, men forstår godt at noen få oppgaver bare vil styrke selvtilliten hans. Derfor får han mye ros når han hjelper til. Vi har alltid hatt som oppgave at før barnetv ryddes alle leker på plass. Nå er det blitt en rutine for han og det ryddes raskt unna. Belønningen her er barnetv. Ellers rydder han rommet sitt på lørdagen. Belønningen her er lørdagsgodt. Han synst det er stor stas å få snopet kl.18 , og gjentar ofte at dette fikk han fordi han er snill gutt og har ryddet rommet sitt:) Du kan jo gi oppgaver som: dekke på middagsbordet, men man kan vel ikke forvente at dette skal gjøres hver dag. Men et belønningssystem kan jo oppmuntre. Re sengen sin, rydde rom, tørke støv.....
Mamma Mirabell Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 syns ikke du kan forvente all verden av en fireåring.. ikke ting som må gjøres hver dag ialle fall. Jeg ville ha holdt meg til at han må rydde opp lekene før barnetv og rydde rommet sitt for leker en dag i uken... Hjelper han til å dekke på bordet kan han jo få ett klistremerke men ville ikke sagt at han skulle gjøre det hver dag. Da tror jeg du dreper gleden ved å hjelpe til...
Darth Vader Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Hvorfor venner du en 4-åring til at han skal motta belønning for å hjelpe til? De fleste unger i den alderen elsker å hjelpe til hjemme - og de gjør det alldeles gratis. Jeg har en to-åring som kan sette på oppvaskmaskina. Han finner frem Sun-tabletter. Legger dem i kammeret. Finner rett program og setter på ;-). Forøvrig så syns jeg det er tidlig å forvente så mye av dem. Men det er ikke for tidlig å la dem få være med å gjøre husarbeid sammen med dere - som en lek.
Hva skjer'a?♂ Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Det er fint å begynner med å rydde etter seg selv, på rommet, ved bordet, legge klær i skittentøyet osv. Dekke bordet sammen med deg, hjelpe til å vaske sammen med deg osv. Jeg er litt imot belønning, mener at det er en selvfølge at alle hjelper hverandre hjemme - ros og klem er ofte den beste motivasjon barn får=)
Mamman til Mari Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 Min er 4,5 år. Han rydder rommet sitt når det trengs - men ofte må en voksen hjelpe han litt i gang hvis det er veldig rotete. Lite rot fikser han selv, uten annen belønning er skryt foreløpig. Han rydder leker i stua når han leker der. Prøver å få han til å rette klærne sine, hvertfall legge dem fint fra seg. Går litt opp og ned :-) Og så hjelper han til å dekke bordet i blant, og enkel matlaging. Ikke begynt med noen form for belønning ennå.
*Minnie Mus* Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 Sønnen min er 4 (snart 5) og rydder rommet sitt med hjelp fra meg, rydder ut det han har spist noen ganger, tørker støv og vasker, hjelper til med lillebroren (kaster tissebleia hans i søpla) og sånn... Belønning får han ikke, han liker å hjelpe til og får skryt når han gjør det. Men faste oppgaver har han ennå ikke...
olla Skrevet 10. mars 2008 #8 Skrevet 10. mars 2008 Her i huset er det en selvfølge at de må rydde opp etter seg, de er 4,5 og 3 år. Og de får selvfølgelig ikke noe belønning for det. Er det grusomt rotete, så hjelper jeg jo til, men begge må vise innsats.
mammamammamammamor Skrevet 10. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 10. mars 2008 ok. takk for svar. hun liker jo absolutt å hjelpe til, men det er ikke alltid hun er like villig til det. har selv ikke fått noe serlig gode rutiner med meg hjemmefra., så eg synes det er litt viktig p lære dem opp tidlig. men en skal jo ikke overdrive. derfor eg spør her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå