Gå til innhold

Sprukken trommehinne


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

d gjør sinnsykt vondt, åsså renner det gøsj ut av øret:o) dessuten føles det som om du har dott i øret for en hører ikke så godt. kommer sprengningen av betennelse, vil du i tillegg på feber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk smerter ved trykkforandringer (f.eks når jeg satte meg inn i bilen og smalt døra igjen), og så kom det friskt blod ut av øret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dottfølelse ja, det hadde jeg glemt. Jeg punkterte min med en q-tips, så det vil nok være litt annerledes viss den er sprukket av andre årsaker ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da du punkterte din trommehinne med q-tips, hvordan artet det seg? Fikk du veldig vondt da, eller fikk du bare dott i øret? Hvor lenge ga det deg plager? Har det blitt bra igjen nå, eller har det gitt mén for alltid etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker eldstemann hadde øreverk en gang. Han hadde skikkelig vondt og hadde feber. Dagen etter da vi skulle til legen var øreverket borte, men det hang igjen masse grønt puss på puta hans, da han stod opp. Legen sa da at trommehinnen hadde sprukket. Legen sa også at det ikke er så farlig at den sprenges en eller to ganger, men blir det flere ganger kan man lett få nedsatt hørsel, på grunn av arrvevet. Noe jeg selv har fått erfare etter en mengde ørebetennelser i barndommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk SINNSYKT vondt når det skjedde. Så vondt at jeg svimte av. Var vondt i kanskje en halvtime, før det gikk over til å bare gjøre vondt ved trykkforandring. Dotten var der hele tiden. Smertene ved trykkforandringer varte vel kanskje 2-3 dager, og dottfølelsen i en uke kanskje. Var en del blod og et hematom som sperret øregangen, så det var vel det som ga dottfølelse.

 

Fastlegen min trodde jeg hadde skadet mer inni der, og sendte meg til sykehuset, men det så greit ut. Hadde jeg skadet noe mer, hadde jeg mest sannsynlig vært veldig svimmel. De satte meg på antibiotika profylakse sånn i tilfelle noen basselusker skulle funnet veien inn. Trommehinnen lukker seg etter bare et par dager tror jeg, så det blir jo ganske fort bra så lenge en ikke har skadet noe mer. Så ingen varige mèn her nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som liten var jeg, i følge mamma, mye plaget med ørebetennelse. Hadde veldig vondt i øret og feber den ene dagen, mens det kunne være borte igjen dagen etter. Tromhinnen sprakk av seg selv og det var visst en enorm lettelse for meg. Var hos en øre-nese-hals spesialist for det og fikk dren i øret. Hadde visst en del væske på indre øret.

Hvis tromhinnen sprekker av seg selv tror jeg ikke det gjør nevnverdig vondt.. Jeg kan ikke huske at det gjorde spesielt vondt ihvertfall. Men en gang som jeg var hos legen pga dårlig hørsel, ba han meg om å holde meg for nesen og blåse så hardt jeg kunne (for å utgjevne trykket i ørene). Det var altså så vondt at jeg trodde ørene mine hadde eksplodert. Men hørselen ble umiddelbart bra igjen og smerten gikk også fort bort. Men gud bedre så vondt det var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jar to typiske "ørebarn", og eldstemann har opplevd å sprekke trommehinna fire ganger etter kraftige mellomørebetennelser.

 

Nå gjør ørebetennelsene veldig vondt i seg selv, men det kommer et stikk/smell med ekstra smerter akkurat når den sprekker. Etterpå er trykket i mellomøret borte og smertene blir betydlig mindre. Han har faktisk syntes det var en befrielse etterpå.

 

2 av gangene de har sprukket har det skjedd i bilen på vei ned fra hytta på fjellet - og jeg tipper det er trykkforskjellen som blir dråpen som får begeret til å flyte over.

 

Felles for alle gangene er at det renner brunaktig guffe ut av øret i ettertid. Gjerne på natta, når man ligger. Guffa er helt lik den guffa som kom ut gjennom drenet de gangene han hadde det og fikk ørebetennelse.

 

HVis du har sprukket trommehinna fysisk (eks. q-tips) vil nok opplevelsen fortone seg annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...