schnuppi Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 Vi har blitt enige privat nå,og at han lager en fast overførsel til min konto hver mnd. Det er over 2 mnd siden det ble slutt,kan jeg kreve han for etterbetaling? jeg nevnte det for han,men da blei han bare sur...Dersom han ikke betaler for seg hva gjør jeg? da er det vel bedre om det er gjennom nav? eller innkrevingssentralen som det heter... Hva har dere andre som er alene gjort? denne skulle kanskje på aleneforeldre siden..men skreiv den her i stedet.
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 bruk privat avtale for beløpet men lever denne for innkreving via nav. Dersom du ikke tjener godt får du da forskudd dersom han ikke betaler og han opparbeider seg gjeld som TI innkrever for deg. Koster ingenting så lenge selve bidragsfastsettelsen har skjedd ved privat avtale
Sjokoladekaka Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 Ta det gjennom NAV/inkrevingssentralen. Det kostar ingenting(dokke er jo enige om beløpet). Men det vil sikre deg, du kan få forskot + at dei har oversikt over kva som er betalt og kan gå inn og kreve at det blir betalt om bf ikkje betaler. Dei har også makt til å ta trekket hos arbeidsgjevaren til bf om det er vanskelig å få far til å betale. Alt dette er lettare for dei enn det er for deg:) og du slepp å mase på bf:)
schnuppi Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. mars 2008 Ok.Da tror jeg av vi gjør det..Han blir vel sur nå da hvis jeg kommer å sier at jeg vil at pengene skal kreves inn fra dem.Han er litt psyko i hodet sitt...unnskyld språket!Men hva mener dere med forskudd? at jeg kan få bidraget tidligere i måneden? men hva med de 2 månedene som har gått da,har ikke fått en krone...Jeg har betalt barnehagen begge månedene + klær osv. Han har vel ikke kjøpt en dritt....
Sjokoladekaka Skrevet 9. mars 2008 #5 Skrevet 9. mars 2008 gje beskjed om at han ikkje har betalt desse 2 mnd. Veit ikkje om det då blir oppført som gjeld... men prøv. Forskot er eit beløp du vil få ca den 6. kvar mnd, uavhengig om han betaler eller ikkje. trur det er på ca 1200 for 1. unge. Og betaler han ikkje, så får han gjeld, både til deg og staten:)
Mamma'n til Tobias♥ Skrevet 9. mars 2008 #6 Skrevet 9. mars 2008 Du kan få etterbetalt for inntil 2 mnd hvis du går gjennom nav!
Sjokoladekaka Skrevet 9. mars 2008 #7 Skrevet 9. mars 2008 Ps! du treng ikkje høyre med han om det er greit først:) berre snakk med NAV, så ordnar dei dette:)
noLadyjustME Skrevet 9. mars 2008 #8 Skrevet 9. mars 2008 For de 2 mnd som har gått tror jeg du må gå kun gjennom nav om du skal ha krav på de...Forskuddet skal være på konto innen 10ende hver mnd og skal sikre dere bidrag selv om far ikke innbetaler..hvis han ikke betaler hele summen hver mnd får dere altså bare fastsatt forskudd og resten skal komme på konto når bf betaler det han skal ..
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 9. mars 2008 #9 Skrevet 9. mars 2008 nb: størrelsen på forskuddet er avhengig av inntekten din ( nav forteller deg ev str)
schnuppi Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 9. mars 2008 Ok. Da ble jeg litt klokere.. Når jeg sa at han ikke har betalt noe før nå,begynte han å bable om en strømregning som jeg skulle være med på å betale.. Han skal alltid ta meg på noe. Han har alltid tjent veldig godt,og har kunnet betalt det meste for oss. Både hus,bil osv. Jeg har ho hjulpet til med mat og diverse små regninger.Har ikke hatt fast jobb heller..Han er en tufs! jeg tviler ikke på at han kommer til å betale nå..Men jeg vil være på den sikre siden,og vert fall vite at vi får noe penger..Man vet jo aldri hva som kan skje....
Mamma'n til Tobias♥ Skrevet 9. mars 2008 #11 Skrevet 9. mars 2008 Gå gjennom nav! Høres ut som en tulling som du absolutt ikke kan stole på, og da er det bedre å være sikker på at du får det du skal ha. Det er et lite gebyr sett i den større sammenheng. Tjener du lite slipper du dessuten gebyret! Ikke la være på grunn av hensyn til han.
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 9. mars 2008 #12 Skrevet 9. mars 2008 gebyret er for fastsettelse ikke innkreving ( regner med du har avtalen dere imellom skriftlig ? ) Er han arbeidstaker kan TI sette ned lønnstrekk hos arbeidsgiver, er han selvstendig næringsdrivende er det litt vanskeligere men det er jevnlige "rassia" med kontosjekk ( kan ta beslag i bla beløp på bankkonto) i forbindelse med utbetaling av skattepenger etc Dersom han er selvst næringsdrivende er det bare å ta kontakt med TI når du vet han får penger så følger de opp ( alltid like morsomt å høre "stakkaren" klage etterpå, har desverre et par slike i omgangskretsen som ikke får særlig sympati ;-.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå