Gå til innhold

jenta mi sitter forran i forrovervent bilsete, er bare 16 mnd...!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, dere leste riktig, min ekssamboer har en folkevogn varebil (grønne skilter og bare plass til to)

Han var hos forhandler som da sa det var ulovlig i hans bil og ha bakovervent sete, det stod et skilt i bilen som viste akkurat dette.

Forhandleren sa det var helt greit og bruke forrovevent i bilen og det er også airbag som ikke kan kobles ut antageligvis....

Hva skal jeg tro???

Føler jeg ikke her helt konfortabel med dette....

Kan liksom ikke be han kjøpe en ny bil heller?

Pliis, legg ut dette på skravle noen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelpe meg, du kan da vell legge det ut selv.

Det må du da klare.

Skrevet

Barn under 140 cm bør ikke sitte fremovervendt i bil hvor det er airbag.

Men det stemmer at det er forbudt å ha det bakovervendt.

Men selfølgelig kan airbagen kobles ut, men på et merkeverksted. Koster litt, men selfølgelig verdt det.

Du kan lese litt om det på tryggtrafikk.no

Skrevet

Himmel, hvorfor hysterisk? har selv forovervendt sete i begge biler..er det forbudt eller ?

Skrevet

Vil ikke si at en er hysterisk når det er snakk om bilsikring!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Er vel ikke forbudt, men er farlig om man frontkolliderer... fremovervendt sete funker bra om man blir påkjørt bakfra i stor hastighet, noe som veldig sjelden skjer... Bakovervendt funker når man frontkolliderer i stor hastighet, noe som skjer litt oftere... men gjør som dere vil, ikke mine unger.

Skrevet

Jeg er helt kvalm, hadde meldt han til politiet. Alle airbager kan kobles ut hos en bilforhandler... og når den er koblet ut kan han bruke bakovervendt sete også.

Skrevet

Kanskje du bør lese fra linken over her du også vimsemamma.

Du har helt rett, det er ikke noe forbud mot å sitte forovervendt. Men det som er trist med et lovverk som oppfordrer en til å tenke selv er at så mange velger å ikke gjøre det!

Skrevet

hehe...er ikke hysterisk, men ville bare få oppmerksomhet til innlegget mitt.

Også trodde jeg at man ble halshugget av å ha barn i forrovervent sete i forsetet....men her inne på krangle er vel folk mest opptatt av personanrep...uannsett hva man finner på og skrive.

Anyway, ble litt beroliget av dere som svarte seriøst.

Så takk!

HI

Skrevet

Nei, ein skal ikkje ha små barn i seter der det er airbag.

Går ann å koble ut airbag på alle biler. Men dei som ikkje kan kobles ut ved "å trykke på ein knapp" må inn på verksted for å bli manuelt koblet ifrå.

Skrevet

Ok, skjønner.

Da skal jeg be han få koblet ut airbagen slik at han kan bruke det bakovervente sete.

Blir noen lange kjøreturer over fjellheimen i påsken, så greit og få klarhet i det nå...

Takker for svar dere som svarte seriøst :-)

HI

Skrevet

Ja bakovervendt er det beste. Men går det ikkje så går det ikkje og ein må nøye seg med det nest beste -framovervendt -bedre enn ingenting.

Det som hadde bekymra meg allermest, er nok den airbagen ja. Den treffer feil på små barn dersom den løses ut. Har vært saker der barnet nærmest har fått hode kappa av. *grøsse*

Skrevet

Oi jeg visste faktisk ikke at det var mindre sikkert med godkjente forovervendte seter.....(Sorry, svartet mitt var ikke for å provosere)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...