Gå til innhold

Hamster som kjæledyr til 5-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han ønsker seg et kjæledyr sier han. og jeg ønsker å møte han på det ønsket, han sliter med at mamma og pappa har flyttet fra hverandre og tenker at dette kanskje ville vært sunt og fint for han.

Vi kan ikke ha katt (pga borettslag), og siden jeg ikke er særlig interessert i dyr i huset tenker jeg at det må være noe som ikke krever så mye. tenker på slik gullhamster, hadde to slike selv for mange år tilbake. De var vedlig tamme og koselige, var blitt brukt i forsøk. Men kan gutten min på 5 få glede av en hamster? hvordan gjøre den tam og unngå biting ?

Er så i tvil!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tjaaa, vi har rotter som kjæledyr for 3åringen vår. Det funker helt flott. hardføre dyr og utrolig morsomme. blir tamme også. Men kjøp fra oppdretter og ikke dyrebutikk om du skal h a.

Skrevet

Hmm, vi hadde hamster en gang, og jeg synes det er det dummeste "kjæledyret"... Sover om dagen når barna er oppe og bråker om natta....

Skrevet

Jeg må bare si: Ikke skaff deg dyr om DU ikke er klar for det. En 5åring er ikke i stand til å ta fullstendig vare på dyret. Så det blir din jobb å hjelpe til med vasking av bur, foring og stell. Samt innkjøp av div. mat etc.

Tenk NØYE gjennom det før dere anskaffer dere dyr. Alle dyr trenger mat, stell og masse kjærlighet :)

Skrevet

Tilføyer HVER DAG til den siste setningen min.

Skrevet

Som Lilliana over her sier: Ikke skaff dere kjæledyr om ikke DU er klar for det, hver eeeeneste dag.

Men om så er, så vil jeg anbefale marsvin, veldig mye kos i de, gøyere å kose med siden de er større enn en mandarin ;), og blir fort tam om man steller godt med dem.=)

Når barna mine er store nok så skal de få seg det, for det er noe også jeg har glede av. Og du finner de faktisk igjen om de stikker av siden de er sånn passe stor;)

Skrevet

Marsvin er mine favorittdyr :o) De trenger-om mulig- enda mer stell enn enn hamster. Her må man klippe på negler, passe på så det ikke blir utsatt for trekk, renske mer bur (mye større enn et hamsterbur), sørge for c-vitaminer i vannet hver dag. ++

Vil ikke skremme neon fra å anskaffe seg kjæledyr, men det er ikke bare bare å kjøpe. Det er et liv man snakker om, og er man ikke klar for det, eller klar over hvor mye arbeid det er med det, så MÅ man ikke kjøpe. Aldri gi dyr i gave, sier nå jeg.

Men når det er sagt: har man tenkt nøye over det og faktisk anskaffet seg dyr, så har man årevis med glede av det- forutsatt riktig stell. :)

Skrevet

Mulig jeg ikke er så kjent med marsvin som du er, men har nå aldri hørt at man må gi de c-vit i vannet hver dag.. Klippe negler er noe man bare må gjøre av og til, og har vel ikke så mye å si om du må tømme en 1 m lang kasse for drit, eller om den er 0,5 m.

Ikke for å motsi, men de dør ikke av å ikke få rent vann HVER dag, eller av å ikke få c-vit. Så du trenger ikke å bli helt skremt HI ;) er trivelige dyr som er verdt arbeidet.

Men er seff fremdeles enig med Lilliana om at du ikke må kjøpe dyr med mindre DU er klar for alt ansvaret, for det er arbeid med de uansett.

Skrevet

De skal ha c-vit i vannet, men man MÅ jo ikke bytte det ut hver dag. BAre tilse at de har vann hver dag:o) Jeg vil ikke skremme her, det er ikke min hensikt i det hele tatt. Men ønsker bare å få frem alle aspektene man bør tenke på før man går på shopping ;)

Marsvin er virkelig verdt all tid og penger; der har man en kamerat i mange år :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...