Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten sak som jeg går og tenker litt på... Og dette er IKKE en sånn "jeg vil ha mest mulig penger"-sak, jeg lurer bare på hva jeg bør gjøre ut ifra hva som er rett og galt.

Da nav fastsatte barnebidraget her, var bf. student. Dermed ble det fastsatt 0,- kroner i bidrag, og vi får 1270 kr fra nav.

Siden den gang har bf tatt permisjon fra studiet, og begynt å arbeide. Jeg nevnte den gang for ham at han kanskje burde ta kontakt med nav for å høre hvordan det da ble med bidraget, for at han ikke skulle få straffegebyr senere, osv. Han mente det var en god idé, og sa senere at han hadde avtalt møte. Men etter dette har jeg ikke hørt noe mer om det, hverken fra nav eller ham.

Så, det jeg lurer på er: Virker det ikke rart at en som har fast arbeid ikke må betale bidrag? Jeg regner uansett med at jeg ikke vil få mer enn 1270 kroner i bidrag, så for den del spiller det jo i praksis ingen rolle om jeg får dem fra nav eller bf. Men Jeg synes i prinsippet det er galt at et menneske som egentlig skal betale bidrag, lar skattebetalerne stå for det hele.

Burde jeg evt. kontakte nav for å finne ut av dette, og går det i det hele tatt an å gjøre det uten å komme på kant med barnefaren?

Håper noen kloke hoder kan komme med innspill:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det står i bidragspapirene at bidraget blir regnet om 1 gang i året, det sies her inne at det ikke blir det automatisk og det stemmer sikkert, men det vet jo ikke far. så du kan jo bare ringe de og minne de på at nå er det mai (tror det er den måneden det renges om) så nå må de huske og renge på bidraget ;-)

Skrevet

årsomregninga av bidrag er etter konsumprisindeksen ( eller no lignende ..;-)

den tar ikke hensyn/sjekker ikke opp fars endrede inntekt ( eller mors for den saks skyld),

du kan jo likevel tipse så kan de ta den samtidig siden den pt går av skattepengene....

Skrevet

Du kan søke om endring av bidrag, med dagens inntekt hos bf som bakgrunn:) Det treng ikkje bf gjere:)

Skrevet

Takk for svar! :)

Tror jeg får ta en telefon ned til nav, ja. Synes bare det er litt ekkelt å begynne å blande seg inn, siden bf sa han skulle ordne det. Men men. Det skader vel ikke å sjekke at alt er som det skal.

Skrevet

takk anonym. har stusset på dette før. så da fikk jeg lære noe nytt i dag også :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...