Gå til innhold

Dilemma i skolegården

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lærer, og hadde for noen dager siden inspeksjon. Da så jeg et barn stå inne i skogen ved skolen. Han lot til å være lei seg, og en mann stod inntil ham en god stund. Jeg hadde aldri sett denne mannen før, og ble litt bekymret. Jeg gikk derfor bort til mannen og spurte hvem han var. Han sa da at han var lommemannen. Men så sa han at han heter x og er assistenten til gutt y som går i 1. klasse. Dette var på et område for mellomtrinnet, der jeg jobber. Jeg ble usikker, for oppførselen virket ikke helt normal. Vanskelig å forklare. Skikkelig høyrøstet, veivet med armer etc. Gutten sa til meg at han ikke ville være sammen med x. Men jeg har heller ikke jobbet på denne skolen i mer enn to måneder, så jeg spurte mannen om hvem som er lærerne hans. Den infoen stemte. Men fortsatt likte jeg ikke situasjonen, og observerte litt på avstand. X prøvde å få med seg y tilbake til skolebygningen, men bare kjeftet og kjeftet, mens y gråt. Ikke gå der, der kan du falle, skal vi gjemme oss, skal vi gå en omvei i skogen etc....Han stod og ropte slik i sikkert 10 minutter, mens gutten gråt.

Jeg sjekket opp i etterkant, og det stemmer at x er assistenten til Y. Men jeg syns virkelig ikke det går an å presentere seg som lommemannen mens gutten hører på. Ikke kjefte ham ut i 10 - 15 minutter heller. Jeg valgte å si fra til rektor, men føler meg litt som en sladrehank nå.......Rektor fokuserte bare på om jeg ville snakke med assistenten selv eller ikke, mens jeg ønsket at han kan bli litt veiledet i forhold til atferd etc. Uff, jeg angrer vel mest på at jeg sa fra nå......Men samtidig syns jeg så synd på gutten......

Noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er vanskelig å få rektor til å skjønne alvoret, synes jeg du skal ta en prat med kontaktlærer til denne gutten for å få vite mer.

Skrevet

Mine umiddelbare tanker er at din "gut reaction" mht mannens oppførsel er helt korrekt. Stol på deg selv.

Og så må du ikke tro at rektor nødvendigvis er kompetent til å ta tak i dette på ordentlig vis. Snakk med kontaktlærer, eventuelt andre. Rektor synes å tolke dette som en konflikt mellom deg og denne mannen. Men det er ikke tilfelle. Ta en prat med rektor, skriv gjerne et brev til ham du med kopi til skolesjefen, hvor du beskriver situasjonen, og hvorfor du opplevde at dette ikke er bra for gutten. Skriftlighet kan tvinge frem handling.

Hva er det verste som kan skje? Du blir upopulær? Hva gjør vel det hvis du redder et barn fra helvete?

Skrevet

Syns det var velidg bra ta du gjorde noe. Og oppfordrer deg til å følge det opp, se til at han får den veiledningen han trenger. For ha hjalp jo tydeligvis ikke gutten.

Og det at han presenterte seg som lommemannen viser jo bare at han er ekstremt umoden, og at slike ting tuller man ikke med, spesiellt ikke i en slik situasjon.

Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke angre på at du sa ifra, det er jobben din. Hvem vil du beskytte, assistenten eller gutten? Er vel en grunn til at den stakkars gutten gråt.

Hvis ikke rektor tar dette alvorlig, snakk med sosiallæreren.

Du gjorde det rette med å gå videre med det, håper du følger opp saken.

Lykke til!

Skrevet

snakk med kontaktlæreren.

denne personen er tydligvis ikke kompetent til å ta hand om unger. det er vikig at du sier i fra

Skrevet

Takk for svar! Ja, jeg syns jo jeg måtte gå videre med saken, men ble usikker når rektor virket litt avvisende. Ikke noe gøy når man er ny i jobben heller......H*n sa at det det selvsagt ikke er greit å presentere seg som lommemannen. Men på vei ut sa h*n noe om at vi voksne ikke ønsker at elever skal sladre på hverandre, men ta det opp med den det gjelder, mens vi kanskje gjør akkurat det samme selv. Hun sa også noe om at det å sladre ofte handler om å føle seg bedre enn de andre. Så modererte hun seg og sa at her handler det vel om at vi alle vil at vi skal bli bedre.

Ja, jeg er enig i at jeg burde gjøre noe, men ble som sagt litt usikker på om jeg burde involvere rektor. Men tusen takk for tilbakemeldinger! Nå slapper jeg litt mer av på at jeg gjorde det rette......

HI

Skrevet

vet med sikkerhet at min rektor ikke hadde reagert på samme måte. Hun tar tak i ting, er veldig direkte og tar både ansatte og enkeltelever på alvor. Og det er da virkelig ikke snakk om å sladre, for å heve seg selv. Hva i all verden mente hun med det?

Jeg hadde nok sagt dette til kontaktlæreren, uten å utrodere mine egne tanker om situasjonen. Er denne mannen ung, kan det jo rett og slett være at han ikke helt vet hvordan man bør opptre i hans rolle. Jeg har sett studenter gjøre mange merkelige ting, men de fleste får jo veiledning og tips og blir sikkert gode lærere til slutt.

All ros til deg som engasjerer deg. Det er godt å høre at barn blir tatt på alvor.

Skrevet

Uff - dette fikk jeg skikkelig vondt av! :-( Dette høres jo absolutt ikke bra ut - flott at du sa ifra, og jeg håper du går videre med dette! Lykke til!

Skrevet

Ansvarsfraskrivelse av rektor! Ikke gi deg med dette. Fikk vondt i magen av historien din. Jeg er også lærer, og rektor er ingen Gud. Gå videre... Lykke til!

Skrevet

Du gjorde absolutt det rette!!!

men den rektoren din gir jeg ikke fem flate ører for!!!!For en forferdelig holdning?Hvor gammel er hun?Hadde vurdert å ta saken opp med rektor igjen,og si hva du synes om holdningen og rektor sin reaksjon på dette.Viser ikke rektoren noe form for beklagelse,hadde jeg tatt det et skritt videre.

Andre,mindre ressursterke personer kan ha søkt hjelp hos denne rektoren,uten å bli hørt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...