Gå til innhold

Dilemma i skolegården

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lærer, og hadde for noen dager siden inspeksjon. Da så jeg et barn stå inne i skogen ved skolen. Han lot til å være lei seg, og en mann stod inntil ham en god stund. Jeg hadde aldri sett denne mannen før, og ble litt bekymret. Jeg gikk derfor bort til mannen og spurte hvem han var. Han sa da at han var lommemannen. Men så sa han at han heter x og er assistenten til gutt y som går i 1. klasse. Dette var på et område for mellomtrinnet, der jeg jobber. Jeg ble usikker, for oppførselen virket ikke helt normal. Vanskelig å forklare. Skikkelig høyrøstet, veivet med armer etc. Gutten sa til meg at han ikke ville være sammen med x. Men jeg har heller ikke jobbet på denne skolen i mer enn to måneder, så jeg spurte mannen om hvem som er lærerne hans. Den infoen stemte. Men fortsatt likte jeg ikke situasjonen, og observerte litt på avstand. X prøvde å få med seg y tilbake til skolebygningen, men bare kjeftet og kjeftet, mens y gråt. Ikke gå der, der kan du falle, skal vi gjemme oss, skal vi gå en omvei i skogen etc....Han stod og ropte slik i sikkert 10 minutter, mens gutten gråt.

Jeg sjekket opp i etterkant, og det stemmer at x er assistenten til Y. Men jeg syns virkelig ikke det går an å presentere seg som lommemannen mens gutten hører på. Ikke kjefte ham ut i 10 - 15 minutter heller. Jeg valgte å si fra til rektor, men føler meg litt som en sladrehank nå.......Rektor fokuserte bare på om jeg ville snakke med assistenten selv eller ikke, mens jeg ønsket at han kan bli litt veiledet i forhold til atferd etc. Uff, jeg angrer vel mest på at jeg sa fra nå......Men samtidig syns jeg så synd på gutten......

Noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er vanskelig å få rektor til å skjønne alvoret, synes jeg du skal ta en prat med kontaktlærer til denne gutten for å få vite mer.

Skrevet

Mine umiddelbare tanker er at din "gut reaction" mht mannens oppførsel er helt korrekt. Stol på deg selv.