Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 Jeg var hos legen i forrige uke og fortalte at jeg slet med kvalme og trøtthet, men han mente at dette ikke var grunn nok til sykemelding.... Hva skal jeg si for å få han til å virkelig tro meg og for at han gir meg en sykemelding??? Jeg går her hjemme kvalm og elending... pluss har 2 barn å ta meg av fra før så jeg sliter veldig!!!!!!! Trenger hjelp fra dere jenter :-(
stratosen_er mamma_ Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 snakk med jm...kanskje hun kan sykemelde?? eller evt at hun sier at du bør sykemeldes så sier du til legen at jm har sagt d...de bruker å høre etter d:P hehe... lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #4 Skrevet 9. mars 2008 ville sjekket hvem dag legen din ikke var og treffe og når han hadde vikar så ville jeg gått til denne og forklar situasjonen, noen leger vil liksom ikke sykemelde deg før du stuper .. lykke til
Enpåvei! Skrevet 9. mars 2008 #6 Skrevet 9. mars 2008 Huff, jeg har samme problem.. Trøtt, sliten, vondt i ryggen.. Jobber mye synes jeg.. Var hos lege, spurte om å få redusere litt, men neida, her var det bare å jobbe på siden jeg ikke var kommet så langt. Hun sa "det blir bare værre og værre".. God trøst? nei. Ei annen på jobben er 2 uker mindre enn meg, men er 40% sykemeld, jeg er jo så misunnelig. Men, hva skal man gjøre?
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #7 Skrevet 9. mars 2008 jordmor kan ikke sykemelde..men kanskje hu kan snakke med legen ? men herlighet..bytt lege !!d er ikke sånn d skal være
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #8 Skrevet 9. mars 2008 Ja bytt lege, jeg fikk sykemelding med en gang når jeg fortalte situasjonen med kvalme og tretthet.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #9 Skrevet 9. mars 2008 Jeg får ikke lov av legen min til å jobbe jeg.. Forskjell på leger med andre ord!!
*lillebolla* Skrevet 10. mars 2008 #10 Skrevet 10. mars 2008 Jeg er nok utrolig kjip på dette, men jeg ble positivt overrasket over å høre at leger ikke sykemelder bare man ber om det! Syns det er alt for lett å få sykemelding i dette landet, sånn generelt! Samtidig syns jeg at leger kanskje burde ha litt større forståelse i forhold til gravide. Fastlegen min sa rett ut til meg at han skriver ut sykemelding til gravide med en gang de føler seg for dårlige til å jobbe, fordi man må ta hensyn til babyen. Nå er jeg så heldig at jeg slipper hele dette spørsmålet (bank i bordet!) fordi jeg er frisk som en fisk uten noen problemer! :-) Håper at dette holder seg fremover også! Men som tips ville jeg for all del byttet lege! (Og jordmor har ingen mulighet til å skrive ut sykemelding)
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #11 Skrevet 10. mars 2008 Uff.Mange leger nekter å sykemld gravide for det er så mange som liksom må sykemld seg med en gang der er blitt gravide for de har så vondt å er bare så syke.Uretferdig for oss som virkelig er dårlige da og ikke blir tatt seriøst.Slik var det med min første.Jeg jobbet som servitør på en plass med mange utenlandske gjester.(med masse perfyme).Jeg kastet vel opp gjennomsnitt 8-10 ganger gjennom en arb dag og det var ingen personal do.Men ingen sykemld av legen.Gikk da til daglege vakten og forklarte det som det var og ble sykemldt på flekken en mnd. Er like dårlig nå med nr 3 men da var det ikke noe problem.Lykke til da og håper det ordner seg.
tea26 Skrevet 10. mars 2008 #12 Skrevet 10. mars 2008 Uff da er vi to...jeg har 2 prolaps i ryggen fra før og gruet meg lenge til å bli gravid pga smertene.Var hos legen i uke 18 og fikk beskjeden: graviditet er ingen sykdom...ble så lei meg.Det er da lov å ikke være i form? jeg jobber 10 t vakter som nattvakt.Er alene på jobb og har ikke lov å sove eller legge meg ned.I tillegg er det voksne tunge fysisk utv.hemmede jeg jobber med og må stelle de hver morgen samt vaske hele stedet. Har så vondt i ryggen etter jobb at jeg ligger rett ut i 2 dager,bena hovner opp og jeg har bare lyst til å legge meg ned å grine.Skal tilbake til legen i slutten av mnd men gruer meg veldig...vet ikke hva jeg skal gjøre hvis han ikke vil sykemelde meg denne gangen heller:( Ønsker deg uansett lykke til..
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 10. mars 2008 #13 Skrevet 10. mars 2008 ta kontakt med jordmor. Hun vil kanskje ha bedre forståelse og dersom hun mener at du burde sykmelde deg så kanskje legen hører etter?
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #14 Skrevet 10. mars 2008 Min lege sykemelder heller ikke sånn uten videre.. Sliter med utrolig mye vondt pga BL, og har prøvd nå å jobbe tilrettelagt i flere måneder. Men så var det stopp.. Bare det å skulle gjøre meg klar om morgenen ble for mye.. Så gruet meg til legen, men forklarte i detalj hvordan dagen min var blitt og at jeg har en gutt hjemme som knapt har sett mammaen sin fordi jeg bare ligger strak.. Noen tårer ble det jo selvfølgelig også (hadde så VONDT da jeg var der i tillegg).. Men da jeg sa at fysioterapeuten min anbefalte meg å ta det med ro siden jeg kunne ødelegge for meg senere, så skjønte han alvoret mer. Men må "sloss" litt for å få være 100%sm en stund nå. Du bør dra dit igjen, ikke gi opp, forklar så mye du kan at dette går bare ikke, og at du bare ønsker å komme til hektene igjen for å slippe å være ødelagt. Ikke bare gi opp uten videre!! Er din kropp som du kjenner best! Kanskje noen uker med litt hvile gjør at du kan jobbe mer senere!! Og hva er vel bedre enn det...
MiaKristin Skrevet 10. mars 2008 #15 Skrevet 10. mars 2008 Hei. Jeg er 50 % sykemeldt grunnet bekkenløsning, og har tilrettelagt arbeid ettersom min består av å stå heledagen. Hadde det vært opp til meg så hadde jeg jobbet helt som vanlig! Graviditet er da ingen sykdoM!!!!! Og uten å høres stygg ut, det virker som endel her mener det. Jeg er helt enig i at man bør få tilstrekkelig med hvile om man trenger det og lignende. Men av og til må man faktisk bare bite det i seg og forandre tankegangen. Tenk hvor flott det er å få gjort noe hver dag!
Makko med to små gutter Skrevet 10. mars 2008 #16 Skrevet 10. mars 2008 Får sikkert masse pepper her nå, men jeg synes faktisk ikke kvalme og trøtthet er grunn nok til å få sykmelding, spesielt ikke 100%. Og jeg veit hva jeg snakker om, er i uke 18 og spyr ennå, og kan sikkert uten problemer sove 14 timer i døgnet. -Har en helt annen holdning når det gjelder bekken problemer ol, for dette er ting som mange kan slite med seinere. -Å "ignorere" kvalmen og trøttheten lider hverken jeg eller baby'n av. Jeg føler meg iallefall ikke noe bedre av å ligge hjemme å synes synd på meg selv! Psykisk sett tror jeg faktisk vi har gått av å komme oss ut "blandt folk", få litt andre impulser og konsentrere oss om noe annet at vi føler oss dårlig....
Miss Misantrop Skrevet 10. mars 2008 #17 Skrevet 10. mars 2008 Mange yrker der man ikke kan vaere kvalm. Servitorer som kaster opp er ikke vidre koselig. Brukere som opplever at helsepersonalet loper aa spyr naar de skal bytte bleie er jo helt forkastelig. Kanskje man bor gi seg for man maa paa sykehuset aa faa intravinost. Ser at du har forstaaelse for BL, det har jeg ogsaa. Men det er naa rart at man har mest forstaaelse for det som har rammet en selv. Aa bli saa sliten at man sovner bak rattet paa veien hjem krasjer og kanskje tar med seg noen I doden (hadde en venn som gjorde nettop det) er ingen ting aa staa etter. Blir man for sliten er det jo ogsaa I mange yrker et sikkerhets sporsmaal.
L@boline Skrevet 10. mars 2008 #18 Skrevet 10. mars 2008 Jeg mener at kvalme og trøtthet så absolutt er grunn god nok til sykemelding, men det er jo ikke nødvendig å sykemelde seg 100%. Jeg var sykemeldt 20% de ukene jeg var kvalm og helt utmatta og det hjalp veldig. Blir litt oppgitt når jeg hører om leger som nekter gravide sykemeldig når man ikke klarer å yte 100%. Min lege sa at jeg så klart skulle få sykemelding og at det er alt for stort press på gravide i arbeidslivet i dag. Man trenger å ta hensyn til både seg selv og babyen. Nå er jeg mye bedre og tilbake i 100% jobb. Mitt råd er som de fleste andre her, bytt lege!
Enpåvei! Skrevet 10. mars 2008 #19 Skrevet 10. mars 2008 Jeg jo si meg enig i at det å være gravid ikke er noen sykdom, men for all del ; det krever mye energi og alle har det forskjellig! Jeg skjønner de som er sykemeldt kjempegodt (hvis de ikke fungerer 100%) Alle yrker er forskjellige, og mange kan få en tilrettelegget hverdag, men hva med de som ikke kan få det. Ja, da kan jeg helt skjønne at får redusert arb. tiden med en sykemelding!! Det er viktig å høre på kroppen, og er ingen vits i å ødelegge seg selv i å jobbe 100%. Blir ganske irritert på leger som ikke vil sykemelde.. Selvsagt bør de høre og prøve å forstå at klienten ikke har det helt bra! Jeg jobber som frisør, fullt kjør hele tiden, og det å jobbe en 8 timers dag tar nesten knekken på meg. Ikke blir noe tilrettelagt heller. så det å si det til legen å høre at det blir værre, og du får ingen redusert tid av meg, ja , det er ikke gøy!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå