Gå til innhold

Lillegutt blir forstoppa hele tiden:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 6 mndr og har ikke hatt avføring daglid siden han fikk morsmelk da han var nyfødt! Da vi gikk over til mme besja han hver andre/tredje dag! Men nå i det siste har han blitt veldig forstoppa! Han ligger å presser og presser! Tårene renner og han blir kjemperød i ansiktet!

Han får både svisker og malt med det hjelper ikke! (alltid fått malt i melka) I går måtte jeg ty til klyster! han fikk en liten tube på 5ml og da kom det først ut 3 stenharde klumper! Ettter det hadde han 5 bleier med myye løs avføring! Skjønner ikke hva jeg skal gjørde! Er jo helt tydlig at han er forstoppa!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann. Jenta mi hadde masse problemer med hard mage. Jeg ble tipset om et pulver på Helsekostbutikk med noe naturlige bakteriegreier. Funka for oss. Ta en tur i en helsekostbutikk og forklar problemet

Skrevet

Takk=) Flere tips?

Han ble når jeg tenker meg om verre da vi begynte med 6mnd grøt fra Nestlè (banan og aprikos) Før det fikk han maisgrøt fra Nestlè og den funka veldig bra

Skrevet

Der fant du sikkert løsningen selv.

Banan virker stopende på magen. Vær litt mer obs på hva du gir han så går det nok seg til av seg selv etterhvert.

Skrevet

Han har vært mye forstopa før det også! men tror kanskje det ble litt verre med den grøten! Han fikk smake bittelitt på banan en gang! da ble han veldig forstoppa! Så jeg tenkte at jeg ikke skulle kjøpe grøten med banan! men så var det ei venninne som sa det kun var 8%banan i den! så et hadde ikke noe å si! Kankje jeg ska begynne å stole litt mere på meg selv! Har dere en annen grøt å anbefale for hard mage da?

Føler at den med havere kan være tung for magen, men vet ikke helt!

Skrevet

Jenta vår har også hatt mye problemer med forstoppelse, og det har vi etterhvert funnet ut at kommer av at hun ikke tåler så godt melk. Hun er nå snart tre år, men det begynte allerede da hun gikk over fra å bli ammet til å bruke mme. Den er jo basert på vanlig melk, og enkelte opplever at man blir hard i magen av det. Banan kan også gi hard mage, så det kan være lurt å unngå det, mens pære kan hjelpe godt på problemet. Vi brukte pæremos på grøten, og ga henne pæresaft. Det aller beste er hvis du lager mosen selv ved å koke og mose pærer, den kjøpte virket ikke så bra. Ellers så er det jo også viktig å drikke mye, også utenom måltidene. Nå drikker jenta vår kun biola, istedet for vanlig melk, men det er nok din sønn for liten til ennå. Sikkert lurt å prøve hvis problemet vedvarer når han blir eldre.

Skrevet

Tusen takk! Hvordan er det med sviskemos og sviskesaft da? Er det bare å peise på eller kan det bli for mye for magen til slutt??Og eple, binder det magen? Er jo en HIPP grøt med eple og pære! vet ikke om jeg bør prøve den eller nestlè sin havregrøt

Skrevet

*dytter* vi har samme problemet..

Skrevet

Gi han laktulose daglig. Det er ikke vanedannende eller skjemmer bort tarmen på noen måte, kun rent fiber. Melkesukker faktisk. Vi slet med jenta vår fra dag 1 til hun var året og vi brukte laktulose hver dag. Prøv dere fram, start med feks 5 ml om dag og se hvilken effekt han får. Vi brukte 5 morgen og kveld ganske lenge. Laktulose kan blandes i mat, smaker søtt og ikke vondt.

Skrevet

Apotekansatte foretrekker at man snakker med lege før man gir Laktulose til så små barn, dette husker jeg selv, fra den tiden jeg ga det til min baby.

Laktulose er ikke vanedannende, det smører tarmen, men tarmen kan jo også bli vant til denne smørningen og det er jo heller ikke bra.

Har du tenkt på at gutten kan være alergisk mot mme? Det finnes mme for barn som er allergisk, men jeg vet ikke hvor det kjøpes, det bør de jo vite på helsestasjonen.

Mitt tips: Gå til legen i morgen og spør hva du skal gjøre. Det kan godt hende han anbefaller laktulose, men jeg ville også undersøkt om gutten er allergisk mot mme, for det er mye mer vanlig enn folk tror.

Skrevet

Har ikke lest svarene du har fått, så mulig jeg repeterer dem litt her :)

Mini har hatt problemer med magen siden han var veldig liten, og har slitt med dette i perioder helt frem til nå (2 år). Har vært i kontakt med lege og helsesøster for å finne roten i problemet, men de sier det ofte er slik. Og det skal du vite.. veldig mange barn sliter litt med magen, og forstoppelse er ett velkjent problem, fordi magen stadig skal venne seg til annen mat enn bare flytende, moset osv. Når det er sagt, så er det en del ting man kan prøve for å unngå hard mage!

Siden ditt barn er såpass lite enda, så ville jeg ha kontaktet lege/helsesøster før du gir han forskjellige avførende midler.

Her er noen tips:

1. Mye drikke (vann), gjerne pærejucie (som kan være avførende)

2. Prøv 8 mnd grøten, det er fullkorn - og kan hjelpe på treg mage

3. Massage av magen. Masser magen lett, prøv å følge tarmens bevegelser - samtidig kan du trekke beina hans mot deg og opp mot magen hans igjen, det kan hjelpe i gang tarmperistaltikken, slik at gjerne tarmene arbeider bedre

4. Unngå alt av kjeks og søtsaker som kan være forstoppende

5. Lag din egen sviskepure, tilsett gjerne i grøt. Har dårlig erfaring med nestle sin, de blir for svak.

6. På helsekost selger de noe som heter Udo's olje, denn ekan være veldig avførende på både voksne og barn. Dette ble løsninger for oss, men forhør deg med lege først.

7. Laktulose - også i samråd med lege

8. Manipulering av endetarm ved bruk av tuppen på ett termometer - skal sette i gang trykkerefleksen - men dette skal man være forsiktig med da det frarådes - bruk heller tuppen på lillefingeren og dytt litt mot endetarmen, kan være nok det..

9. Se også microlax som kriseløsning!

Lykke til :) Håper det bedrer seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...