Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor ofte har dere det ute av buret og koser med det?

lar dere marsvinet løpe fritt, de i butikken sa at det skulle ha mosjon men jeg er litt redd jeg ikke vil få tak i det igjen vis det stikker av hehe...

kan marsvin få noe annet enn den maten man kjøper som er gnagerblanding.... kan det spise grønnsaker osv?

gjerne fortell meg masse...

fikk det for 3 dager siden =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan ikke spess mye men en venninne av meg hadde det og hun hadde det ofte ute for å kose med det,lot det springe litt fritt også men ikke så mye.

marsvinet fikk også en del salat og grønnsaker,tror de bare syns det er godt =)

Skrevet

Jeg har 4 stk. Ikke veldig dreven, fikk nr 1 til jul og tre til en mnd senere.

De kan godt få grønnsaker,men ikke rå potet. Gir de kinakål/salat og gulrot stort sett daglig. Ellers gir jeg havregryn i tillegg til marsvinfor. Veldig viktig å gi de c-vitaminer i drikkevannet, ca 1 dråpe pr dl.

Prøver å ta opp alle minst en gang om dagen, når de går fritt er det bare på et teppe på gulvet så de ikke stikker i vei.

Marsvin elsker å bade da, prøver å få til det en gang i uka på de voksne. Ungene mine har ikke badet ennå, de er 2 mnd.

Skrevet

De skal vel ha like mye grønnsaker, høy og sånn marsvin blanding. De spiser sinnsykt mye grønt. =) Mine elsker agurk, isberg salat og gulrøtter.

Jeg har det største buret, så har de ikke så mye på gulvet som jeg burde, for de bæsjer og tisser overalt, og det er ikke noe særlig. Men hver fredag mens jeg vasker resten av huset får de være overalt i over 1 time, for da vasker jeg gulvet etterpå.=)

Men er lurt å ha to sånn at det har selskap, hadde jeg bare hatt en måtte jeg hatt det med meg mye mer..

Skrevet

Har du fått deg marsvin snuppa??Så morro da.

Liten baby eller?

Katta da?Har du den ennå??

Hihihi

Skrevet

bade da?

bare i vanlig lunket vann i vasken?

c vitaminer gir jeg... det fikk jeg prenta inn at var utrolig viktig!

hmm kansje jeg skal kjøpe et til så han får en venn, blir han ensom tro?

han er 5mnd, kan han bade da?

kan de få mais?

Skrevet

De selger jo tørket mais i dyrebutikken så det går sikkert bra. Bader de i balje vi, lunkent vann og shampo beregnet på dyr om du har, det er ikke nødvendig da, men de lukter godt av det!

Skrevet

De får jo ofte tørket mais i gnagerblandingene. Unngå kål og pære, det gir luft i magen og er ikke bra for dem. Men ellers gulrot, agurk, salat, eple, nøtter. På sommeren kan du plukke litt løvetann.

Min hatet å bade, så det er forskjellig, og ja lunkent vann. Men er ikke noe du trenger å gjøre så veldig ofte. Du får kjøpt shampo beregnet på disse dyrene.

Jeg hadde min ute hver dag, løpt rundt inne på et rom, hadde den ellers på fanget flere ganger om dagen. Marsvin har ikke samme behovet som kaniner for å "løpe fra seg" De går jo ofte til et sted, sitter litt stille og løper til neste. Kos masse med den så den blir god og tam. De er veldig selskapssyke. Jeg hadde 2 kaniner og et marsvin og de lå alltid i en haug oppå hverandre og sov og koste.

Lykke til! Artige små skapninger.

Skrevet

har ikke marsvin men jeg har rotter. De er ute 1 + time om dagen. Da løper de rundt på sofaen, stuebordet eller kjøkkenbordet. det er for høyt for de å hoppe ned så da er det bare å la de styre på...

mais er favoritten til rottisene iallefall, og det går sikkert bra for marsvin oxo.

Skrevet

takk for mange gode råd og tips =)

skal vi prøve og bade litt etterpå hehe =)

men en ting, biter de hardt når de først biter?

og er det farlig?

Skrevet

Hmm, mine biter ikke i det hele tatt. Hun minste kan bite litt når jeg selv har knasket en gulrot, kjenner lukta og misforstår stakkars.

Skrevet

Eg ser du har fått mange råd her så eg skal ikkje komme med dei samme om igjen. Berre eit par ting som eg ikkje kan huske å ha lest:

- dei er veldig sosiale og passer godt i par eller sammen med kaniner

- har du ikkje kamerat så hadde eg hatt dei oppe daglig

- ikkje gi kål, det tåler dei ikkje

- pass på å unngå trekk, dei er veldig følsomme for trekk

- ha gjerne utebur om sommeren, men då ha ly for vind

Skrevet

Jeg er ikke helt enig med deg ang kaniner. Der skal man være forsiktig for man vet ikke om de passer sammen, ofte blir det en "mobbesituasjon" og som regel er det marsvinet som lider...

Men trekk er farlig for de ja! De nyser fort!

Skrevet

Me har aldri hatt problemer med marsvin og kaniner, og me har hatt mange av begge arter. Uansett så er det greit å ha eit visst oppsyn når ein har dyr sammen. =)

Dei får og lungebetennelse av trekk, og det er dei svært sårbare for.

Skrevet

Huff nei, ville ikke badet de... De blir så utrolig fort forkjølte...

Jeg er et vandrende marsvinleksikon, så bare send meg en pm om du lurer på noe :)

Unngå kål og pærer, da får de luft i magen. Kos MASSE med de; da blir de så utrolig tillitsfulle. Min lille elskling skjønte allting; klokere enn mange mennesker jeg kjenner :)

Skrevet

Jeg hadde han forresten på gulvet flere timer om dagen og han elsket det :) Han tilvente seg med å gjøre fra seg og tisse på noen håndklær som var hans. Så renslig til de grader :o)

Skrevet

Vi hadde en liten hermelin på ferie her og han banket marsvingutten vår ja.

Skrevet

Jeg har hørt en del tilfeller hvor kaniner faktisk har spist opp marsvinet...:( men om de er sammen helt fra starten av, er det muligens litt annerledes..

Skrevet

Hæ? Mener du det? Tuller ikke? Hjelpes!

Tipper kaninen vi hadde var sjalu fordi han var sterilisert og det er ikke marsvinet, men det er bare gjetting da. Vi hadde de i hvert sitt bur og da satt kaninen stort sett med rumpa mot marsvinburet. Tilfeldig? Neppe..

Skrevet

Er ikke fleip nei... dessverre... Ja kaninen i deres tilfelle var nok på yppestadiet og ville rivalisere litt. Bra dere hadde de i separate bur da, da dere så hvordan det gikk!

Skrevet

Ser du har peiling så spør her jeg; er det ikke slik at de kan få sopp om de får for mye bløte grønnsaker som f.eks. agurk? De elsker jo agurk da, men jeg har begrenset tilgangen til det....Unødvendig eller?

Skrevet

Oi skummelt! Våre var ikkje sammen fra dei var unge. Det var meir hips om haps. Men det var ekkelt å lese ja, at den spiste den. Eine ho kanina vart truande då ho skulle føde, men då tok me ho for seg. Ellers har me aldri hatt problemer.

Me fekk anbefalt å ha kaniner og marsvin sammen på dyrebutikken. Han som eigde den hadde stor inngjerding heime med begge deler sammen.

Skrevet

min lille skatt elsket også agurk :o) Jeg har aldri hørt at de får sopp av det, men de kan virkelig få løs avføring av for mye av det. Gi litt hver dag du, men ikke så altfor mye. Er jo ikke noe bra for dem å få diare. Tilby kanskje mer gulrot for eksempel?

De er virkelig noen herlige skapninger :o)

Skrevet

Er sikkert mange bevis på at folk har hatt fine erfaringer med å ha kaniner og marsvin sammen. Men det finnes helt klart dårlige erfaringer også. Jeg tror det har mye å si om man for eksempel har hatt en eller to først, for så å få en til. Da kan det ofte bli hakking på nykommern.

Det gjelder både kanin/ marsvin og marsvin/marsvin.

Hanner vil rivalisere, det ligger i deres natur.

Skrevet

Takk for svar:) Det var greit å vite. Ja, de er herlige, har hatt mange forskjellige dyr jeg, men det er vel kun hunden som slår marsvinene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...