Edelweis Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 søkte på forannliggnede morkake på bim å her ser jeg innlegg på innlegg om at folk må ta ks pågrunn av foranliggende morkake? å så står det nå på *UL arka mine at jeg har placenta anterior, og noen sa at det betydde forannliggende morkake. betyr det at jeg må ta ks da? for det tørr jeg ikke. nå ble jeg enda mere bekymra...
Frøken Tredjegangs Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 Neida neida neida... Foranliggende morkake er så mange, det er er KUN når den dekker utgangen at man tar keisersnitt. Det blir oppdaget OG gitt beskjed om på ultralyden. Er den "kun" forliggende, vil det si at den ikke dekker åpningen. Og dersom den gjør, er det ofte at den "kryper opp" når magen vokser. Du hadde fått visst det dersom den dekket, for da måtte du ha kommet til UL noen uker før termin. (for å se om den enda dekket utgangen) See? Ikke noe stress, ta det heeelt rolig..
Tante Gustava Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 Nei, placenta anterior er at morkaka ligger på fremsiden av livmorveggen. Placenta previa er foranliggende morkake, altså at den ligger foran livmormunnen. Hvis den ikke flytter seg (den gjør ofte det) så må man ta keisersnitt. Fryktelig mye misforståelse rundt de begrepene der... Du kan bare ta det med ro
Edelweis Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. mars 2008 oh, jesus,. takk for svaret=) huff.. nå var jeg skikkelig nervøs her en stund. jaja, får håpe det ikke er så galt da. å som du sa, da hadde jeg sikkert fått vite det. puuh..=)
Dojamor Skrevet 9. mars 2008 #5 Skrevet 9. mars 2008 Placenta Anterior betyr at morkaka di ligger på fremre livmorveggen...altså utover mot magen din:-) Det gjør min også. Dette betyr ikke at du må ta keisersnitt...det trenger du bare dersom den ligger lavt nede og dekker livmorinngangen. Dersom jordmor mener at morkaka di ligger såpass langt nede at dette kan bli et problem ved fødsel, så blir du innkalt til ny ultralyd rundt uke 30:-) Men i de aller fleste tilfeller følger morkaka etter oppover, etterhvert som livmora vokser. Så du kan ta det helt med ro. dette er veldig normalt! :-))
Axus' girlfriend Skrevet 9. mars 2008 #6 Skrevet 9. mars 2008 ser at du har fått fine svar her, og at du ikke har noe å bekymre deg for:) skjønner du ble grepet av panikken en stund der altså. Hadde du hatt morkaka framfor mormunnen hadde du fått ny UL i uke37 (ca) for å se om den hadde flyttet på seg - og evnt vurdere om det blir ks eller vaginal fødsel. men du kan slappe av:)
*Super*Mamman* Skrevet 9. mars 2008 #7 Skrevet 9. mars 2008 Heisann. FORANliggende morkake er når den ligger på fremsiden ut mot magen, derav navnet. MEN mange blander det sammen med å ha FORliggende morkake som betyr at morkaken ligger fremfor livmormunnen . Det er da man må ta keisersnitt... Ved FORANliggende morkake trenger du ikke å ta keisersnitt.. Har slik morkake selv.. Lykke til videre:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå