Gjest Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 Jeg har veldig vondt i nakken, og får fysioterapi pga av det. JEg har vært plaget i mange år og har fått behandling før. Nå har det toppet seg opp, og jeg har veldig vondt. Jeg har en jobb som innebærer litt stress og kaos, bæring og full fart hele tiden. Nå er jeg litt fortvilt, og lurer på om jeg skal be legen min om ei sykmelding. For jeg har mye vondt og det går utover veldig mye, som feks sønnen min som jeg føler jeg ikke kan leke og kose så mye med som jeg ønsker. Men problemet er at jeg har ikke vondt heeele tiden, og jeg vet at det er vanskelig å få tak i vikar på jobb. Hva hadde dere gjort? Hvor dårlige er dere før dere vurderer å be om sykmelding?
hårsår Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 Jeg er personlig aldri syk, og har 4 sykedager på 15 års arb.tjeneste. Selv om jeg ikke har erfaring selv, så har jeg masse erfaring med kollegaer og ansatte på jobb. Det jeg synes du bør gjøre er å snakke med legen din. Det er mulig han/hun vil forslå at du roer ned arbeidsmengden litt, som ned 30 % stilling e.l. Det verste du kan gjøre på en arb.plass er å hele tiden prøve å jobbe, men ikke klare det. Da blir det masse rot på jobb med vikariat, folk sliter seg ut med å bare holde din stilling besatt og ingen vet noen ting om hvor lenge det varer. Så dersom du er fair så innrømmer du heller at du ikke kan jobbe mer og får sykemelding deretter. Lykke til!
Gjest Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 Tak for tips, har faktisk ikke tenkt på annet enn 100% sykmelding, men det er jo ikke alltid nødvendig
Mø schæl! Skrevet 9. mars 2008 #4 Skrevet 9. mars 2008 Jeg har nettopp vært i samme situasjon som deg - bare at jeg hadde andre plager enn nakke. Samme situasjon = tvil om jeg skulle be om sykemelding eller ikke. Vi kvinner er født med kronisk dårlig samvittighet, og har vi ikke dårlig samvittighet for de hjemme, har vi dårlig samvittighet ovenfor jobb. Det går i en evig ringdans, det der. Vel, nå synes jeg uansett at du skal tenke kun på deg selv, og det kan jo virke som om disse plagene begynner å gå utover både psyke og familiesituasjon, og da er det fullstendig lovlig å sette pause en liten stund bare for å "hente deg inn igjen". Vanskelig å få vikar på jobben? Joda, kjenner den settingen. Cluet er at det på ingen måte er DITT problem, ledelsen er faktisk betalt for å ordne dette. Dersom dette medfører problemer for dem, bør de se på rutinene sine. Folk kan bli sykemeldt når som helst, så en eller annen form for vikarsituasjon bør de ha. Nå vet jeg ikke hvor du jobber, men jeg ville jo kanskje tro at det tross alt er enklere for arbeidsplassen din å få vikar i 100 % i ett par uker enn feks 50 %? Så jeg synes at du med god samvittighet kan be om full sykemelding for en kort periode, slik at du kommer deg til hektene igjen. Ring for en legetime i morgen, og be gjerne om en dobbelttime, slik at legen har ekstra god tid til deg. Legg fram problemet, og be om et synspunkt fra en "faglig" vinkel. Dersom du synes jobbsituasjonen din begynner å gå utover familien, legger du fram dette også. Det er en vond og vanskelig sirkel å komme inn i. God bedring til deg - og lykke til :-)!
Gjest Skrevet 9. mars 2008 #5 Skrevet 9. mars 2008 Tusen takk mø! Ja det er den sammvittigheta som sliter. Og jeg sier til meg selv, at det er faktisk værre at jeg ikke kan ta mega v sønnen min slik jeg ønsker enn at sjefen må kave litt for å få vikar...
Mø schæl! Skrevet 9. mars 2008 #6 Skrevet 9. mars 2008 Ja, det er helt sant det NewMom! Og som kollegaene mine sa til meg: "Det er ingen som klapper deg på skuldra og takker for jobben du gjør likevel om du er her!". Hehe, men det er faktisk litt sant - noen ganger MÅ man bare tenke litt på seg selv (og familien!). Og det er mange ting som kan føre til at man føler at familien kommer i andre rekke: både fysiske og psykiske. IKKE ha dårlig samvittighet ovenfor sjefen din! Han/hun er betalt for nettopp dette!
Gjest Skrevet 9. mars 2008 #7 Skrevet 9. mars 2008 Nettopp, æsj ja ønsker ikke å bli nedbrutt av dette. Men på torsdag var jeg skikkelig deppa på jobb pga av dette. Skal til fysio i morgen og da skal jeg stikke innom legen på veien. Tusen takk for støttende ord mø
~**nuttis**~ Skrevet 9. mars 2008 #8 Skrevet 9. mars 2008 Sykemeld deg før du blir verre. Prøv osteopat,sliter med mye av det samme som deg og har prøvd alle mulige behandlinger snart.Virker som osteopat funker..
Gjest Skrevet 9. mars 2008 #9 Skrevet 9. mars 2008 Hva er osteopat? Føler at fysio gjør meg litt bedre,menjeg har ingen håp o må bli helt bra faktsik for det har vært slik i maaaange år
~**nuttis**~ Skrevet 9. mars 2008 #10 Skrevet 9. mars 2008 Osteopat behandler kroppen som en helhet.Jeg var vel hos fysio 25 ganger vel uten at en dritt skjedde.Gikk så til osteopat og han hadde masse funn med engang.Han knekker på plass,"flytter"på tarmer osv.Sjekk det opp.Han finner i allefall alle mine ømme punkter. http://www.osteopati.org/hva-er-osteopati/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå