Gå til innhold

Er det noen her som har hatt barn med Rota-virus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan artet dt seg, og hvor lenge varte sykdommen? Når er det farlig, hvor syk må barnet være for å bli innlagt i sykehus?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med Rotavirus mener jeg omgangssyke med oppkast og diare.

Skrevet

viruset fører jo med seg irritasjon i magen og videre nedover, resultatet blir oppkast og diare. Det er svært smittsomt, og god håndhygiene er veldig viktig, Da den kan smitte ikke bare fra person til person, men også fra person til ting, til person. Lukta er ekstremt sterkt, og for dem som er vant til å kjenne det, ( sliksom ansatte på barneavd og sånt ), kjenner igjen viruset på bæsjelukt ( å fysjja meg )

Siden det er virus, så bruker den noen dager på seg, og må bare "jobbe seg ferdig" kan ikke behandles.

Men det som viruset fører med seg, må jo behandles. Altså barn som blir dehydrerte. De små er mere i faresonen, da de bruker kortere tid på å bli dehydrerte.

For å bli lagt inn, er det ikke nok at barnet tar lite. Foreldre skal i første omgang jobbe med det hjemme. Tilby lite men ofte drikke, det som foreldre ofte gjør feil, er at barn som drikker lite, ofte får en hel flaske med saft el. lign. og er såååååååå fornøyde når den lille tømmer flaske, de tenker at så fint at han drikker. Men magen er ikke i stand til å tåle så mye på engang, og resultatet blir at de enten kaster opp el "driter" ut diare.

MEN hvis barnet blir slapp, lite produksjon av urin, altså tørre bleier, gråter men ikke har tårer, stående hudfold, er alle tegn på dehydrerering.

på småbarn, kan det skje ganske fort. Hvis man ikke har tatt kontakt med legevakt tidl. er det ihvertfall på tide, når man har tørre bleier og ingen tårer og svært slapp barn. Ikke ta nei for et nei hos legevakt. Det er dre som kjenner barnet.

hilsen en spl.

Skrevet

JA, det er vi nettopp ferdig med!! Lille jenta (1,5 år) ble syk en fredag - da hadde hun basjet noe volsomt i bhg. Den helga fikk hun 40 i feber og både kastet opp og hadde diare`. Jeg ringte faktisk legevakten på søndag fordi hun var så syk og bare sov. Legevakten sa at vi skulle komme med henne om vi ikke fikk kontakt med henne - og om vi ikke fikk i henne drikke. Vi fikk øyekontakt ved noen bleieskift så vi drøyet med å dra. Mandag virket hun litt bedre og vi var faktisk ute en liten tur. Hun spiste litt noe som resulterte i mye oppkast og diare på tirsdagen. Ungen sov og sov og på torsdagen fikk vi legetime (vi ringte legen etter å ha lest om hun 1,5 åringen som døde av rota..). Hun hadde hatt tørre bleier i et døgn og var veldig slapp. Legen vurderte tilstanden som alvorlig , men ikke kritisk. Fikk konsantert rota virus.

Da vi kom hjem fra legen var det plutselig noe som løsnet - hun ville både ha drikke og kjeks!! Fredag var hun tufs, men oppegående. I helgen har det vært futt og fres. Og vilken appetitt!!! Tror jeg har skiftet 7 basjebleier med fast og fin basj i dag!!!

Til historien hører det med at jenta bare hadde vært frisk i 6 dager før dette. Da hadde hun to uker med RS virus og omgangssyke.

Ikke mange sykedager igjen på jobben jeg nei!!

Skrevet

Det jeg har lurt på lenge er om man må være så dårlig som dere beskriver for at det skal være Rota-virus? Gutten min har kastet opp flere ganger denne vinteren, men det har alltid gitt seg etter en eller to oppkast, altså over etter en time så sover han resten av natten og er skrubbsulten til frokost. Ingen løs mage. Jeg har selvsagt holdt ham hjemme dagen etter, men ikke 48 timer ettersom jeg har vurdert det sånn at det ikke kan være Rota-viruset. Er dette feil? For små barn har jo ofte litt ømtålige mager og kan reagere på ting i maten eller forspise seg.

Skrevet

Hvor lenge kastet hun opp?

Skrevet

Og hvor mye væske ca fikk du i henne pr. dag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...