Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 Jeg ble satt tilbake 11 dager... menstermin 12 mars, Ul termin 23 mars, men stoler helst på min termin! er skikkelig redd for å gå på overtid og få komplikasjoner :-/ :-( Noen med erfaring? Hjeeeelllp!!!
-kate Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 Legetermin (ut fra siste mens) 30.mai, ul-termin 11.juni. Komplikasjoner? Det beste er jo at fødelen starter av seg selv da, om det er 5 dager før termin eller 5 dager over termin. Det er risiko forbundet med igangsetting også... Ble satt i gang sist, og har denne gangen betegnelsen høyrisiko-svangerkap på grunn av komplikasjoner under siste fødsel, noe som gjør at det må være lege tilstede under hele fødselen min i juni som kommer.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 Som regel er de behelpelig med at du får en ekstra ultralyd utifra din egen termin dersom du er veldig uenig. Har fått bekreftet det jeg dersom jeg skulle gå to uke over min egen - bare for å se om alt er bra med den lille. Blir beroliget av det.
Gjest mphs Skrevet 9. mars 2008 #4 Skrevet 9. mars 2008 Jeg ble flyttet 9 dager sist og da kom ungen 5 dager etter det. Altså 14 dager etter mens termin. Har blit flyttet 8 dger denne gangen.
to før - nr 3 og 4 på vei Skrevet 9. mars 2008 #5 Skrevet 9. mars 2008 hei. samme her.. 11 dagers forskjell. gikk 14 dager over med forrige, så jeg nekter å gå over to uker etter UL terminen!!! Det skal jeg si klart fra om!!! fy søren... vokser jo så mye på slutten!!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #6 Skrevet 9. mars 2008 HI her... Takk gode svar! Skal nekte å gå mer enn 14 dager over "min" termin, det er bestemmt nå! Mannen min menner det samme!
Gollegompen Skrevet 9. mars 2008 #7 Skrevet 9. mars 2008 Er det ikke UL terminen som er mest rett da? I og med at man ikke helt sikkert kan stole på mensterminen? Egget går i dvale osv?
*H* Skrevet 9. mars 2008 #8 Skrevet 9. mars 2008 jau 10 dager tilbake. jeg TROR den første ul, 10. april, siden jeg "vet" da hun ble unnfanget og alle tegn fra kroppen har kommet til den terminen... men legene går jo etter 20 april... siste UL jeg var på viste 22. april... og nå har hun falt litt under kurven sin, så hun er nok ikke så stor:P kan være derfor de har satt UL så sent. men jeg regner med den siste, altså 20., og beregner utfra den. så får hun heller komme tidligere hehe.
to før - nr 3 og 4 på vei Skrevet 9. mars 2008 #9 Skrevet 9. mars 2008 jammen!!! med meg er det fysisk umulig at den kan stemme!!! hadde jo ikke sex på laaaaaang tid!!! det er nødt å stemme med min termin!!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #10 Skrevet 9. mars 2008 Ja, ble satt tilbake 9 dager, og jeg har fortalt jm om dette, og hun sa siden jeg er så sikker på min termin skal hun sjekke meg nedentil når det nærmer seg min termin, og evt sende meg på en xtra ul. Jeg gikk 13 dager over med siste, og dersom jeg gjør det samme denne gang vil jeg være 3 1/2 uke over menstermin før de evt setter meg i gang, og det nekter jeg å være med på. Og det er jm enig i. Så snakk med lege el jm om det, og jeg er sikker på at du får xtra god oppfølging på slutten du og =)
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #11 Skrevet 9. mars 2008 Må jo bare tilføye til dere som "nekter" å gå over deres termin. Nå er det da slik at ett befruktet egg kan ligge i "dvale" i opptil 14 dager før noe skjer.. Så det er faktisk ikke slik at det er KUN deres termin som stemmer... Mest sannsynlig så er det UL terminen som stemmer... desverre!!!
Mammuten Skrevet 9. mars 2008 #12 Skrevet 9. mars 2008 Jo da.. Men ei sædcelle lever ikke i 14 dager anonym over!!!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #14 Skrevet 9. mars 2008 Hmmmm??? Menstermin12.mars= 40 uker på vei. Ul termin 23.mars= 42og1/2 uker på vei +- 2 uker etter Ul terminen= nesten 46 uker på vei?? D går ikke an! Stol heller på din termin!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #15 Skrevet 9. mars 2008 Det finnes faktisk mange eksempler på at ULtermin er feil. Ble selv først satt over tre uker tilbake. Sent i svangerskapet fikk jeg ny UL etter at fastlegen fant ut at hun ikke var enig med terminen(maste ikke om dette selv). Ny termin ble flyttet 2 uker fram, og det viste seg at dette stemt godt. Legen som flyttet termin var måtte meget motvillig gjøre dette. Tydelig at de stoler på UL uke 18, selv om jeg har hørt om mange tilfeller som ligner mitt. Hadde ikke bekymret meg sp mye hvis det bare dreide seg om en uke, men er jo greit å ha det i bakhodet ved eventuell overtid.
Gjest Skrevet 9. mars 2008 #16 Skrevet 9. mars 2008 Ja, jeg ble satt tilbake 12 dager:/ Menstermin er 14 mars, neste fredag, mens UL termin ble satt til 27 mars. Har liksom innstilt meg på 27 mars nå men... Huff.. Jeg er også rimelig sikker på når hun ble unnfanget, har dato for blødning når egget festet seg også. Men alle sier jeg må gå etter UL termin. Skal til jordmor på kontroll imorgen, så skal høre litt med henne da...
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #17 Skrevet 9. mars 2008 Til lillefrøimagen! Nå mente ikke anonym at det var egget og sædcellen hver for seg som gikk i dvale, men den befruktede eggcellen!!! Altså etter "sammensmeltingen"... Jeg har menstermin 21. mars, men UL-termin 10.april. Jeg vil altså være tre uker på overtid når jeg kommer til UL-termin, men jeg føler selv at UL-terminen stemmer bedre fordi jeg hadde så uregelmessig menstruasjon og jeg kjente EL og denne passet med termin 12. april. Skal ikke be om å bli satt i gang før pga det, er ikke bra å bli satt i gang heller...
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #18 Skrevet 9. mars 2008 Hehe, BRA svart: lillefrøimagen =) Jeg kan være MAX 3-4 dager over min mensterm, fordi vi KUN hadde sex 2 ganger den mnd!! 8 og 5 dager før jeg trodde jeg hadde eggl. (trodde det var en sikker periode) og jeg tok en angrepille 1 dag etter det siste samleiet i tillegg, men likevel ble jeg gravid, så egget hadde nok allerede løsnet før jeg trodde og var på tur ned og ble befruktet OG festet seg før jeg tok den pillen. (Puh...) Min jm er hvertfall enig med meg. Heldigvis Og når dagen for mensterm nærmer seg blir jeg sjekket og evt videre us blir foretatt. Hun sa jeg skulle slippe å gå mer enn max 14 dager over mensterm!! =)
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #19 Skrevet 9. mars 2008 Uansett, la oss nå si at det befruktede egget "går i dvale" som anonym 20:52 skriver. Hvordan kan jeg få sterk positiv test dagen etter forventet mens ikke kom??? Egget har vel knapt nok festet seg, og på langt nær kan jeg da være 9 dager etter med termin når vi hadde sex siste gang 5 dager før eggl?? Forklare den du
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #20 Skrevet 9. mars 2008 Her ble jeg faktsik flyttet fram veldig mye noe som jeg ikke får til og stemme.Ul termin er 4 mai og min egen mensen termin er 29mai. For og ha termin 4 mai,betyr det at jeg måtte ha blitt gravid rundt den 10aug 2007,men jeg fikk mensen den 15aug og bløde normalt ei uke,ventet ny mensen den 17sept men den kom ikke.Stole litt mer på min. Den gjorde jeg med nr 1 også.
Frk Påske Overtid Skrevet 9. mars 2008 #21 Skrevet 9. mars 2008 Jeg har mens termin 20 mars Ultralydtermin 3 april. Det er 14 dager i mellom disse, og jeg har fått avtale om igangsetting 5 april hvis ingenting har skjedd før det...
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #22 Skrevet 10. mars 2008 Lurer på en ting her, mange som snakker om at det befruktede egget kan gå i dvale, men hvor har dere funnet ut dette? Ser ingenting om dette verken i svangerskapsbøkene eller på fagsider på nettet. tvert i mot sier Jordmor Siri på ekspertforumet tydelig at det er DIN egen termin som stemmer, når du er sikker på når denne eggløsning eller unnfangelse. Skulle tro hun vet hva hun snakker om....
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #23 Skrevet 10. mars 2008 Til og med de som har blitt innsiminert kan bli flyttet på UL termin. De vet bra sikkert når egget ble plantet tror dere ikke. Nå er det slik at vi kvinner ikke akkurat går like lenge gravide, vi er forskjellige vi også både i vekt og høyde. Og dette spiller inn. Det er derfor det som mest stemmer er UL termin + at førstegangsfødene som regel går 5-7 dager over denne igjen.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #24 Skrevet 10. mars 2008 Greit nok at egget teoretisk kan gå i dvale, men hvis man feks har testet positivt tidlig så er det jo faktisk grenser for hvor langt man kan flytte termin basert på UL. De vil flytte min termin 13 dager, og fastlegen min nekter å godta dette da jeg testet positivt tidlig og vi hørte hjertelyd i uke 9+3 utifra min termin. Er ikke veldig sannsynlig at vi har hørt denne med doppler når jeg var 7+3. I tillegg kjente jeg spark tidlig, begynte å kaste opp nesten før jeg ble gravid hvis vi skal følge ny termin osv. Jeg ble satt igang 18 dager over sikker termin sist, det ble dramatisk, og det ligger til familien at fødsler ikke starter av seg selv. Jeg setter foten ned, og har heldigvis legen på min side. Jeg nekter å gå mer enn 14 dager over menstermin. Skal legge til at jeg har blitt lovet ekstra oppfølging og har vært på tre UL allerede, og at tre jordmødre og legen min alle er uenige. Den ene jordmoren sa også at UL på ingen måte er sikkert da det er basert på et gjennomsnitt og at det alltid vil være noen i begge ender av kurven som UL ikke vil stemme på. Så dere som har så stor tro på det er sikkert gjennomsnittlige dere da....hehe
to før - nr 3 og 4 på vei Skrevet 10. mars 2008 #25 Skrevet 10. mars 2008 nå sa jordmor at det er mulig at UL terminen er feil.. de kan bomme med målene osv. de tar jo bare ca-mål og følger en gjennomsnittskurve! hehe, ble litt av en diskusjon her! jeg skal iallefall IKKE gå over mensenterminen! som mange andre her=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå