Gå til innhold

Streptokokk B infeksjon. Noen som har erfaring med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er forvirra og bekymra nå, pga. ulike beskjeder fra leger. Noen som har erfaringer å dele?

Er nå nesten 28 uker på vei. I ca uke 20 fikk jeg en liten blødning. Jeg ble undersøkt, men de fant ingen ting galt. Så, i uke 25 fikk jeg nye blødninger. Har hatt mensensmerter hele svangerskapet, kynnere rundt blødningene. Da jeg ble undersøkt i uke 25, fant de at jeg hadde streptokokk B infeksjon i skjeden. Fikk antibiotika og sykemelding en uke. Fikk også beskjed om å ta det litt rolig. Legen som da undersøkte meg, sa at hun så for seg 50 % sykemelding etter den første uka. Sa at det var litt forhøyet sjanse for for tidlig fødsel.

Så var jeg til ny kontroll en uke etter, og møtte en annen lege. Han undersøkte meg, fant ingen blødninger og mente alt så fint ut. Ville ikke sykemelde meg, og jeg skulle ikke ta noen spesielle hensyn utenom å unngå å løfte kjempetungt.

Ble veldig forvirret, siden de to legene (overleger begge to) hadde så forskjellig syn på det. Følte at han legen nr. 2 bagatelliserte hele greia fra jeg kom inn døra. Men er jo selvsagt glad hvis det er sant at jeg bare kan kjøre på og ikke bekymre meg...

Noen som har erfaringer med lignende situasjon? Er det viktig å ta det med ro??

Takk for alle svar=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hatt det selv, men venninna mi hadde det.

Legen sa til henne at det er fare for for tidlig vannavgang og fødsel. Hun måtte få antibiotika under fødsel og babyen måtte også få det.

Hun gikk og hangla lenge og fikk beskjed om å ta det med ro pga mange og kraftige kynnere, men hun fødte nær termin, 4 dager før.

Jeg ville nok tatt det med ro. Ring fastlegen din i morgen og be om å bli 50% sykemeldt.

Skrevet

Dette er veldig vanlig og setter derfor inn en kopi av det jeg skrev inn på skravlesiden i gar til ei som også var bekymra. synes det er rart du ble sykemeld pga dette. Er du sikker på at det ikke var pga kynnere? Det regnes ikke vanligvis som en infeksjon, fordi det er noe veldig mange har i skjeden både når de er gravide og ellers. Blir vanligvis ikke tatt hensyn til utenom ved fødsel. Her er det jeg skrev i går. (Det gikk vel litt mer på at hun var bekymra for fødselen):

1/3 av alle gravide har streptokokker i skjeden. Det er veldig sjelden farlig for barnet, men sykehuset vil overvåke barnet spesielt etter fødselen og spesielt hvis du har lang vannavgang. Noen har prøvd med klorhexidinskylling av skjeden under fødselen og mener det har godt resultat. Men som sagt det er veldig sjelden farlig for barnet. Har skrevet et langt innlegg om dette her inne tidligere, men husker ikke hvor. (hvilket forum) Hvis alle gravide med gruppe B streptokokker skulle fått antibiotika ville vi snart fått resistente bakterier og det ønsker vi i hvert fall ikke. Snakk med jordmor på forhånd :-) Hun vil sikkert vite hva som er vanlig der du bor (skylling eller ikke).

Skrevet

Her er et utdrag fra pasienthåndboka

http://www.nhi.no/?tab=12&art=70

Hva er gruppe B streptokokker (GBS)?

GBS er en del av menneskets normale bakterieflora. Den forekommer både hos kvinner og menn. Først og fremst finnes bakterien i magetarmkanalen, men den kan også finnes i munnhulen og i skjeden hos kvinner. Opptil 30% av alle kvinner er bærere av denne bakterien uten at de har noen plager av det.

Infeksjoner med GBS påvirker både mor og barn, men under 1% av de gravide utvikler symptomer og tegn på infeksjon. Dersom en gravid kvinne er bærer av GBS, kan bakteriene overføres til barnet under fødsel. Dette skjer hos ca halvparten av gravide kvinner som har GBS. Av disse vil ca 0,5-1% av barna bli alvorlig syke. I Norge vil mindre enn 1 barn per 1000 levende fødte barn rammes av denne infeksjonen. Det betyr at dette er en svært sjelden tilstand.

Det står mye mer på siden (linken) over. Selv om det som står om sykdom hos barnet er veldig skremmende så husk at det er noe som oppstår veldig sjelden.

I

Skrevet

Hei!

Det er helt riktig som hun over meg sier at det er veldig vanlig med denne bakterien i sjeden, veldig mange jenter har den, innkludert meg. Jeg fikk vannavgang en mnd før jeg skulle meg forrige mann og endte på sykehuset. Vannet gikk liksom ikke skikkelig, det bare rant litt ut da jeg reiste meg opp eller hostet, lo osv. Det var først da jeg kom på sykehuset de fant ut at jeg hadde streptokokk B. Jeg fikk ikke komme hjem før jenta mi var ute og de fortalte meg at det ble fødsel innen tre døgn. Mest sannsynelig ville det sette i gang av seg selv siden vannet hadde begynt å lekke, men hvis ikke ble jeg satt i gang, siste utvei var ks.

Frem til det skjedde noe måtte jeg ligge med antibiotika siden jeg da hadde innfeksjon, den er ikke farlig for meg, men KAN være farlig for babyen. (selvfølgelig bare hvis barnet blir født mens du har innfeksjon)

Jeg ble satt i gang etter tre døgn og fødte verdens nydeligste jente:) Hun ble sendt på bavdelingen etter et døgn siden de trodde hun hadde fått innfeksjonen, og ble satt på antibiotika med en gang. Det viste seg at hun ikke hadde fått den allikevel, men de var allikevel nøye med å ikke avslutte kuren før det var gått fem døgn, for å være på den sikre siden..

Alt gikk kjempe fint med min prinsesse, hun er frisk som en fisk, men jeg hadde ikke tolerert noen baggatellisering av dette. Nå som jeg er gravid igjen blir jeg holdt litt ekstra øye med til sommeren(slutten av svskapet) Jeg vil ikke ha den innfeksjonen, da den kan fremskynde fødselen enda en gang.

Jeg er ikke sykmeldt, jobber 70% og min lege sier at jeg kan fortsette med det så lenge jeg orker, men at jeg vil få litt ekstra oppfølging til sommeren.

Dette ble langt, og jeg håper ikke jeg har skremt deg for det er virkelig ikke noe farlig så lenge legen din vet om at du har det, for da kan du ta knekken på hele innfeksjonen før fødselen setter igang! Men det var litt traumatisk for meg da det skjedde, siden jenta mi havnet på bavdeligen, så jeg unner ingen den opplevelsen..

Lykke til

Skrevet

Tusen takk for svarene!

Jeg føler kanskje at det blir litt for enkelt å si (som i de første svarene) at det ikke er noe å bekymre seg for. Jeg fikk jo ikke bare påvist bakterien, men hadde også infeksjon, blødning og smerter. Så må innrømme at jeg fortsatt bekymrer meg litt.. Etter som jeg har forstått, er det større sjans for fortidlig fødsel med en slik infeksjon. Men, det har heldigvis roet seg der nede i det siste, så har jo tro på at dette skal gå bra nå =)

Det var godt å høre at det gikk bra med deg sist, august 08! Fint å høre din historie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...