Gå til innhold

Hvorfor er ikke barn alltid snille mot hverandre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min ble kløpet hardt av et av de andre barna i barnehagen. Jeg skjønner ikke helt hvordan det gikk til men det var faktisk så ille at det blødde og nå er det et sår der. Barnet må ha hatt skarpe negler eller noe sånt. Hun som jobbet der sa det var ganske vanlig med barn som bet, kløp og slo, men at gutten min aldri gjorde noe sånt og alltid var så snill mot andre. Da ble jeg jo glad da. Hvorfor tror dere det er at noen barn er så aggressive? De i barnehagen mente at det hadde med kommunikasjonsproblemer å gjøre men man kan ikke bare skylde på det vel? Hvor lærer barn å være voldelige tror dere. Gutten min har aldri blitt behandlet med aggresjon eller sinne, har aldri kjeftet på han. Han oppfører seg fint mot alle mennesker og er langt fra bortskjemt. Samme er det med storesøsteren hans. Hun går i 1 klasse på barneskolen, og også der har jeg sett episoder der barn har vært grusomme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det kan ha med kommunikasjon å gjøre. Det er frustrerende å ikke bli forstått, og fra frustrasjon til aggresjon er veien kort.

Hva tror du da? At unger som dytter/klyper/slår i barnehagen opplever dette hjemme?

Skrevet

nei nei, det var absolutt ikke poenget mitt. Innlegget ble sendt litt fort. Jeg bare lurer på hva som gjør at noen reagerer på en sånn måte når de ikke får viljen sin, eller blir fustrerte. min sønn har veldig lite språk, men han slår ikke av den grunn. Selv har jeg hørt at jeg lugget barn i barnehagen selv da jeg var liten, og jeg ble ikke lugget hjemme, og jeg er ikke slem som voksen.

Skrevet

Det med kliping, kloring og biting kan ha med kommunikasjon å gjøre: det er ikke alltid like lett å si hva du vil/mener når språket har sine begrensninger. Noen barn går da til det skrittet på bite/slå osv, for å f eks vise sinne/nekte på noe osv.

Og det kan rett og slett ligge i noen barns natur å vise sinne på denne måten. Det betyr ikke at det er akseptert, de bør få reaksjoner på det hver gang.

Nå skal det sies at selv med språkvansker, er det ikke alltid at barna bruker slike metoder for å si i fra.

Jeg tror det har lite med måten barna blir oppdratt på, så du kan ikke gå ut fra at disse barna har lært det hjemme:) De kan ha eldre søsken som aldri har gjort dette.....

Skrevet

Nå skriver du ikke noe om hvor gammel ungen din er, men jeg syns det er litt rart og litt trist dersom ungen din ikke klarer å hevde seg.

Selvsagt er det ikke noe særlig lekkert med småunger som viser det du kaller voldelig adferd.

Men dersom en unge begynner i barnehagen før han begynner å snakke, så er det jo slett ikke rart at måten å kommunisere på blir gjennom kroppen.

En unge tar en leke fra en annen unge, ungen vil ha leken tilbake og når de da ikke har det verbale språket å forhandle med så må de jo strengt tatt bruke det de har.

Og det blir å ta tilbake leken med makt. Dette har ingnting med hva foreldre gjør og ikke gjør.

At noen unger hevder seg mindre og noen mer, er jo inviduelle forskjeller.

Selv ville jeg blitt bekymret dersom ungen min aldri tok igjen, og jeg vil bli bekymret dersom denne adferden blir værende etter at det verbale språket er på plass.

Skrevet

Jeg er enig med KaMa i nesten alt bortsett fra setningen om at bekymringen ville vedvart etter at det verbale språket var på plass..... I skolealder ja, kanskje, men ikke i barnehagealder..... Der er det mange faktorer som spiller inn for hvorfor barn klyper og slår. Det er så store forskjeller på barna der at det er lett å bli frustrert på andre barn selv om ens eget språk er intakt. Ikke lett for ei lita berte/en liten gutt å bli fratatt en leke fra et barn gang på gang som ikke har språket intakt og blir forklart av personene gang på gang at "nei, du kan ikke få den - den hadde jeg først" ..... De barna som har språket på plass har da ikke en voksens tålmodighet i det uendelige (til og med vi voksne blir jo frustrerte, bare å se her inne på krangle det)

Hilsen en som jobber i barnehage.

Skrevet

Er dønn enig med deg. Jeg tok ikke høyde for verbale barns samspill med ikke-verbale barn..

Skrevet

Aner ikke situasjonen, men kan det være din sønn provoserte den andre, med handlig eller ord. Kan det være den som kløp var en del yngre?

Skrevet

Enig med deg - jeg tror ofte klyping og den slags er fremprovosert av den andre...

Skrevet

Eller man kan tenke seg at barn i noen tilfeller liker å fremkalle gråt hos andre. Spesielt hvis denne andre er en dramaqueen av rang som gråter på en gøyal måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...