medusa10 Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 Vi har en fem år gammel hund og har nå fått hjem en uke gammel baby,råd vi ha fått tidligere er at hunden skal få den første bleien og bodyen babyen har brukt,for å kjenne og venne seg til lukten av babyen før den kommer hjem fra Sykehuset.Hunden skal også få snuse i baggen med en gang man kommer hjem! Hunden må også få være der vi andre er og spes i samme rom som babyen,for at den ike skal føle seg utenfor og bli sjalu,DET ER FARLIG!!! Vi innkluderer hunden hele tiden og gir den like mye kjærlighet som før.....Jeg tror dette virker,kan se sånn ut i hvertfall:-) men er det noen andre som har noe å tilføye,tar jeg gjerne imot det:-)
❤lille stjerne❤ Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 Fornuftige og viktige ting du nevner der. Hunden skal selvsagt få sine behov dekket både for kjærlighet, mosjon og oppmerksomhet. Men samtidig må den lære at det har kommet et nytt medlem i familien som er over den på rangstigen.Hvis hunden har god oppdragelse og er trygg på seg selv fra før av så pleier overgangen å gå nokså greit. Etterhvert som babyen vokser kommer det nye utfordringer. Som f.eks at hunden må lære å la barnets leker være og at barnet må lære å la hunden være i fred når den sover og spiser. Jeg tror det er viktig at hunden har steder den kan gå til som den vet at den er trygg og kan være i fred.
tittentei... Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 Hei.Har 2 hunder.Miniatyrhunder.Er enig med deg.Hunder kan bli sjalu.Gå forsiktig fram.Skal lukte på ting.Men uansett snill hund,vær obs å stå klar.Den ene hunden min var rar da jeg kom hjem.Sur!Ville ikke se på meg,la seg en annen plass,å lå der lenge.Såg deppa ut.Idag er hunden glad i gutten min:)
heldigec Skrevet 9. mars 2008 #4 Skrevet 9. mars 2008 Vi har en fuglehund som var 3 år da vi fikk vår første baby (nå er hunden 6 år og vi har 2 barn). Vi gjorde egetlig ikke noe spesielt nummer av at vi fikk baby. Lot hunden snuse på ham da vi kom hjem og det var aldri noe tegn på at han mislikte det nye familiemedlemmet i det hele tatt. Og det har det aldri vært siden heller. De elsker hverandre og barna kan gjøre hva som helst med hunden. Det aller, aller viktigste med hund og barn er at man ikke opptrer usikkert i situasjonene. Hunder er mestere til å tolke vårt kroppsspråk og vår usikkerhet smitter over på hunden. I disse situasjonene oppstår oftest situasjonene som kan være litt skumle... Når det er sagt så betyr ikke det at man skal stole blindt på hunden. Men spesielt til å begynne med er det viktig for hunden at den oppfatter at dette er en heeelt naturlig situasjon. Eliminer heller situasjoner som kan utarte seg til å bli "usikre" for hunden. Når hunden blir kjent med barnet vil det sannsynligvis gå seg til og man kan stole mer på hunden i omgang med barn. Men husk at en hund er en hund og dermed kan man aldri stole 100% på den. Jeg anbefaler en bok av Rugaas som heter "dempende signaler". der kan man lære mye om hundens språk, spesielt de såkalte dempende signalene (som feks gjesping) som ofte opptrer sammen barn - og kan være gode signaler for å unngå farlige situasjoner. Lykke til!! Det er masse glede med barn og hund!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå