Gå til innhold

FRISKOLER - ja, den er lang - men gjerne innspill på dette :-p

Anbefalte innlegg

Skrevet

Friskolene skal stå for et mangfold av tilbud som fører til at hvert enkelt menneske får mulighet til å velge. Det vil være et bredt spekter av tilbud innenfor muligheter for skolegang og frihet til å velge akkurat det som passer deg best.

Det handler dermed om at alle i samfunnet skal få mulighet til å velge mellom et bredt spekter av private friskoler så vel som offentlige skoler. Dette valget vi blir satt igjen med, kommer til å skape en viss konkurranse mellom skolene - og dermed vil skolene som ønsker å få elever, fokuserer på å føre en undervisningsform av høy kvalitet slik at folk ønsker å gå på disse skolene.

Vi er nemlig en del av det norske samfunn – og kvalitetsmessig bør utdanningen vår ligge på topp internasjonalt – ikke på 33.plass i den internasjonale PISA undersøkelsen. Samfunnet i dag er bygd opp rundt globalisering – vi lever ikke bare som en del av Norge, men som en del av resten av verden. Derfor er det viktig med et fokus på at vi som nasjon bør ha kunnskap på likt nivå som kan sammenlignes med kunnskapen blant det internasjonale samfunnet som omringer oss.

Det er jo da det er skremmende at Norge blir å finne rangert blant de dårligste i undersøkelser som PISA. Det gjelder ikke bare kunnskapsnivået blant elevene, men også kvaliteten på den utdannelsen vi viderefører til barna våre.

Sosialisme er en fin tanke i seg selv – i bunn og grunn også skolepolitikken innenfor de røde partiene. Blant annet SV står i teten for en fellesskole hvor de ønsker å samles for å gi alle elever den kunnskapen og utdannelsen de har krav på. For å føre fellesskolen sammen ønsker de å utvide skoledagen – med det vil vi også få bedre tilgang til ikke bare leksehjelp, men også en sunnere skolehverdag med både gratis frukt og grønt samt mer fysisk aktivitet integrert i skoledagen.

Ikke nok med det handler det også om at det skal være en fellesskole – det betyr at det ikke skal finnes privatskoler som da kun appellerer til og gjelder til de få som har råd til å betale for skolen. Skolegangen skal være gratis, god og lik for alle i samfunnet.

Men fellesskoler handler ikke om privatisering hvor kun de rike kan gå på de gode skolene. Det handler om at valgmuligheter. Alle mennesker er forskjellig – vi har forskjellige standpunkter og meninger i forhold til utdanning. Noen er sterke fagmessig og trenger kanskje å gå på en skole hvor de får bedre oppfølging enn i den offentlige. Noen ønsker kanskje å gå på en internasjonalskole fordi det gir et langt bredere spekter av muligheter til senere utdannelse i blant annet utlandet.

Derfor snakkes det om å skape et nytt finansieringssystem i forhold til utdannelse. De borgelige partiene mener at hvis en skole skal ha topp kvalitet, må de utsettes for konkurranse. Ville f. eks Ultra vært en kvalitets rik kjede, hvis det ikke var for konkurransen kjeden mottar fra flere hold?

Derfor mener de borgelige partiene at både foreldre og elever fritt bør kunne velge hvor de ønsker å ta sin utdannelse. Det handler ikke om at du har større mulighet til å begynne på en bestemt skole fordi du bor innenfor en bestemt skolekrets, eller i feil fylkeskommune.

Det sies at friskolene vil være viktig for å bedre den offentlige skolen og – ønsket om å ha flere elever vil øke presse på at utdanningsnivået må skjerpes. Tanken bak det hele er å med tiden skape et spekter av mangfold og muligheter – hvor den offentlige skolen og friskolene vil likestilles økonomisk – verken noe forebeholdt den rike eller den fattige.

Derfor er ønsket om at staten skal finansiere og tilrettelegge utdannelsen og opplæringen i skolen svært ønskelig. Det er viktig med et samfunn hvor det er stor frihet innenfor de faglige rammer så vel som de pedagogiske løsninger hver enkelt skole ønsker å ta for seg.

Til slutt…

Min egen skolegang startet i en svært ung alder. Frem til jeg begynte på videregående, gikk jeg kun på private skoler. Det har vært skoler med disiplin og god oppfølging av hver enkelt elev. Skoler med konkurranse og tilrettelegging for hver enkelt. Jeg mener dermed at jeg har stilt sterkt i forhold til veldig mange andre elever som har fulgt den offentlige skolen. Jeg var svært overrasket når jeg begynte på offentlig videregående, over hvor lite disiplin, konkurranse det var, og hvor lavt kunnskapsnivået lå. Jeg mener at det er trist at vi i Norge har et skolesystem som dreper kunnskaper hos hver enkelt elev, og ikke gir individer spillerom til å utforske og utnytte sine kunnskaper og mulighet. Dermed må jeg si at jeg generelt er svært positivt innstilt til private friskoler, nemlig fordi jeg selv ser hvordan de har vært positivt for meg som person på alle måter – både innenfor kunnskapsutvikling så vel som mine holdninger til arbeid og resultater.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er skeptisk til en for stor utbredelse av diverse friskoler. En del av dem forfekter enten ganske spesielle pedagogiske tanker eller religiøse tanker som jeg ikke finner spesielt flatterende. Jeg er fortsatt så naiv at jeg tror at det beste for barna mine er å vokse opp i et mangfoldig miljø. For meg er det minst like viktig at de blir gode mennesker som at de blir brilliante matematikere.

Friskolen tar ikke i mot alle barn. Man skal passe i systemet - hvis ikke får man ikke bli med. Den offentlige skolen skal og må gi et tilbud til alle. Det gjør også at det blir flere utfordringer i den offentlige skolen. Sett en drøss med adhd-unger, unger av narkomane, utlendiger med dårlig norskkunnskaper, unger med adferdsproblemer, unger med psykiske problemer og handikapede unger inn på friskolene også - så tror jeg fort at eksamensresultatene vil jevne seg ut.

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig, Darth Vader.

Sett en drøss med adhd-unger, unger av narkomane, utlendiger med dårlig norskkunnskaper, unger med adferdsproblemer, unger med psykiske problemer og handikapede unger inn på friskolene også - så tror jeg fort at eksamensresultatene vil jevne seg ut - så sant, så sant!

Skrevet

Klart det er fint å vokse opp i et mangfoldig miljø. Tingen er at det gjør man vel generelt ellers i samfunnet sånn utenfor skolen. Mener du at man ikke blir gode mennesker hvis man ikke går på en skole hvor alle grupper er presentert? Isåfall er jeg svært så uenig.

Greien med friskoler er at man skal passe en skole som passer seg. Det sier seg vel kanskje selv at det ikke er et sjakktrekk å sette Nils med ADHD inn på en høyt akadameisk fransktalendeskole hvor hovedtyngden i skolen er å lære komplisert matte til elevene sine.

Poenget med friskoler er at man skal finne skoler som er tilpasset hver enkelt elev, og som imøtekommer dens behov. Jeg tror at jeg absolutt ikke hadde vært der jeg er i dag ifht. kunnskap osv. hvis jeg ikke hadde gått på de skolene jeg har gjort. Det er kanskje naivt å tenke sånn òg - men jeg så også hvordan den offentlige skolen var bygd opp og hvor lite hensyn den tok til hver enkelt elev. Nå gikk jeg også på en av de videregående skolene i Oslo som kommer ut som blant de skolene med best karaktergjennomsnitt osv. Allikevel synes jeg det var latterlig lavt kunnskapsnivå i gjennomsnitt på skolen.

Det handler ikke om at alle skal bli representert på hver enkelt skole, men at man skal finne den skolen som er tilpasset en selv. Det er trist at så mange potensielle spirer av alle slag, drepes fordi det er viktig å ha en skole hvor alle er representrert og kunnskaper ikke dyrkes nok, fordi midlene ikke strekker til. I form av hva læreren kan gjøre og i form av hva skolen i seg selv kan tilby.

Skrevet

Da er du for spesialskoler med andre ord? Vi samler de dumme et sted - og så kan de smarte gå i fred på eliteskoler? Adhd-unger, Aspergers og unger med adferdsproblemer passer sikkert godt sammen. De generelt lite smarte - men ellers ganske greie kan også gå sammen. Psykisk utviklingshemmede hiver vi tilbake på institusjon. Blinde er en utfordring - men kan sikkert være sammen med de andre handikapede. For om man er lam, mangler en arm eller ikke kan se går jo nesten ut på ett. Unger med dysleksi sinker de flinke og må nok også ut av klassen på Friskolen.

Hvis jeg var mor til et barn med Aspergers eller Downs eller hva som helst - så ville jeg bli trist hvis barnet mitt skulle fratas muligheten til å omgås vanlige barn.

Skrevet

På hvilken måte vil det at staten finansierer friskoler bety at vi skaper spesialskoler?

Det er jeg absolutt ikke for. Jeg er for skoler med valgmuligheter. En mor med vettet i behold ville da aldri søkt sitt barn med downs syndrom inn på den skolen som jeg i innlegget over her forklarte. Det at vi sidestiller offentlige og privatefriskoler betyr dermed ikke at de offentlige skolene vil forsvinne for godt.

Det er åpenlyst at flere i samfunnet er svært uenig med meg og de andre som mener at dette er en god løsning, ellers ville det akkurat vært slik i dag. Jeg ønsker at den offentlige skolen skal oppleve med konkurranse slik at de også får elever til sine skoler - men jeg ønsker også at det skal finnes flere valg for de som har liten interesse i å gå på offentlige skoler, men ikke har råd til å innfri disse ønskene.

Den offentlige skolen vil alltid inneholde all slags forskjellige skjebner og personligheter. At privatskoler for finansiell støtte fra staten innebærer ikke at i setter hvert enkelt individ i bås.

Jeg synes du overdramatiserer det hele, og gjør det til noe det ikke er og kommer til å bli. For meg har det generelt lite å si hvorvidt staten kommer til å gi finansiell støtte til privatskoler eller ei - mitt barn skal gå på en privatskole uansett. Men, jeg synes som sagt det er trist at for mange frafaller denne mulighete fordi økonomien begrenser.

Skrevet

Jeg tror dessverre at den offentlige skolen vil koke ned til å bli en skole for alle taperne med det systemet du skisserer.

Skrevet

Mulig det fins en bedre løsning, men hittil har jeg ennå ikke hørt noen komme opp med en bedre løsning på problemstillingen. Jeg vil nok alltid mene at det er trist at individer som virkelig kan bli noe, blir undertrykt og glemt i den offentlige skolen fordi de ikke får nok utfordrninger. Ennå tristere er det at vi tillater en så dårlige offentlig skole som vi i Norge har.

Skrevet

Blir virkelig flinke elever undertrykt i den offentlige skolen? Eller er det en myte vi elsker å tro på? Min erfaring er at flinke mennesker er flinke nesten uansett hvilken skole man setter dem på. Selvsagt skal også flinke barn få et best mulig tilbud. Jeg mener ikke at den offentlige skolen er optimal. Jeg bare mener at den er bedre enn en del alternativer. F.eks. ditt alternativ.

Skrevet

Ja, det vil jeg faktisk si at de blir. Nå skal det sies at jeg kun har gått på offentlig videregående skole. Men, i den norske skole har ikke en lærer kapasitet til å følge opp hvor enkelt elev som han/hun bør. Dermed får vedkommende ofte ikke den utfordringen som er nødvendig for å dyrke og utfordre kunnskapen. Flinke vil de helt klart fortsette å være, tingen er at de kanskje ikke får utfordret kunnskapen slik som de bør og skal.

Jeg mener at jeg har hatt stort utbytte av å ha gått privateskoler og er generelt veldig glad for det. Dermed synes jeg det er svært så trist at folk skal få sine muligheter begrenset pga. økonomi.

Skrevet

Jeg vet ikke om det er det du sikter til, Siklerotte, men jeg mener også at flinke små spirer burde få sjansen til å faktisk være flinke. Den offentlige skolen i dag har uten tvil et prinsipp om at når alle elever går ut av 10. klasse skal alle elevene være på et så jevnt nivå som overhodet mulig. Det er ikke til å legge under en stol at friskoler, der man velger skole etter interesse, er et godt alternativit tilbud sammenliknet med det offentlige hvor de flinke i liten grad for lov til å være flinke. Det fokuseres mye mindre på det som kanskje ikke stiller sterkest i en klasse, de følges nøye opp med ekstraundervisning, blir tatt ut av timer o.l. Hvorfor ikke også la de ekstra flinke bli tatt ut og heller gi dem utfordringer?

Skrevet

Ble litt kluss her, mente selvsagt at det fokuseres mer på de ikke fullt så flinke i en klasse.

Skrevet

Men allikevel utrolig synd at den offentlige skolen ikke er kappable til å gi hver enkelt elev den hjelpen og de utfordringene de trenger. Som du sier, synd at de som kanskje ikke har muligheten til å finansiere barnas skolegang på friskoler, ikke har muligheten til å gi barna de utfordringene de flinke elevene trenger. I den offentlige skolen hjelper det ikke å dra alle over en kam, og luke ut smårusket. Det er ingen tvil om at de flinke ikke får oppfølgingen de trenger. Disse vil for øvrig være flinke videre, men de vil aldri bli så flinke de KUNNE blitt uten den rette veiledningen og de rette utfordringene. Mener jeg.

Skrevet

Akkurat. I samfunnet vårt er det faktisk ikke mulighet (slik som den offentlige skolen er bygd opp i dag) til å virkelig bli så god som man kunne ha blitt. Dette mener jeg ikke bare nødvendigvis henger sammen med at det er latterlig lett å komme inn på lærerhøgskolen og at nivået blant lærere generelt er heller labert. Det handler mer om at de flinke blir undertrykt og oversett fordi vi ønsker å skape en skole hvor alle sidestilles og alle skal oppnå en viss kunnskap innen elevene går ut av grunnskolen – som du også sier.

Jeg tror dessverre ikke løsningen er så enkel at man tar noen elever ut av en klasse. Elever er jo som sagt også individer som er flinke på forskjellige områder. En offentlig skole vil ikke ha tid, midler eller kompetansen til å spesialisere seg innen diverse felt som en annen privatskole ville kunne ha gjort. Dermed ville en privatskole kunnet tilbudt en bedre utdannelse for den flinke eleven.

Det er trist at den offentlige skolen ikke er kapable til å følge opp hvor enkelt elev. Det kan nok også ligge i at læreren i seg selv ikke har kunnskap nok til å kunne gjøre dette. Som du sier – flinke vil alltid være flinke, men aldri så flinke som de kunne ha vært med riktig oppfølging og god skolegang.

Skrevet

Japp, tror egentlig vi er ganske enige. Og, jeg mener at dette med hvor lett det er å komme inn på lærerhøgskolen sier ganske mye, ikke nødvendigvis om nivået på den enkelte lærer, men på hvilke krav vi stiller til personene som skal vi barna våre et godt kunnskapsrikt grunnlag. Det er latterlig lett å komme inn på lærerhøgskolen, og det er heller aldri sikkert at den enkelte lærer vet hvordan hun/han skal undervise i en klasse, har vært borti flere usikre lærere som simpelthen ikke føler seg tilfreds i sin posisjon som en som skal utfordre de flinke samt støtte de ikke fullt så flinke. Selvfølgelig, dette er en utfordring, og som du sier, en offentlig skole har ikke tid, midler eller kompetanse til å spesialisere seg innen noe som helst, egentlig.

På en annen side er det sikkert lettere og kjøre et likt løp, der ungene går ut med likt grunnlag i 10. klasse. Men da blir det helt feil å kreve at elevene som er flinke, virkelig ER flinke, fordi det er de, men ikke så flinke som de kunne vært, og det er problemet. Snakk om å drepe lærelyst og læreglede sier jeg bare..

Nei, i grunn tror heller ikke jeg at det vil hjelpe å ta eventuelle flinke elever ut av timer, men jeg kan ikke komme på andre ting som vil funke. Har ikke erfaringer med friskoler, så har i grunn aldri tenkt så over dette før. Men, ingen tvil om at penger har noe med denne saken å gjøre.

For rettferdighetens skyld trenger vi virkelig nye skolereformer.. Spørsmålet er ikke når de kommer, men om de kommer.. Huff...

Skrevet

Virker også som om vi er ganske så enige. Det er jo trist at det er så latterlig lett å komme inn på lærerhøgskolen for så å skulle undervise de menneskene som senere skal ta seg av samfunnet vårt, når man egentlig ikke er særlig egnet til det.

Jeg har som sagt personlig erfaringer fra både offentlig skole og privatskole og sitter igjen med inntrykket som tidligere nevnt; i privatskolen følges hver enkelt elev opp og får de utfordringer de bør og skal ha, mens i den offfentlige undertrykkes de og overses fordi de skal passe innen skolerammen.

Apropos skolereformer vet jeg ikke riktig. Norge er flinke til å slenge ut med reformer på reformer, men det skaper vel heller mer uenighet, urettferdig og krangel enn det skaper kvalitet. Jeg tror ikke et konstant bytte av skolereformer er spesielt bra i lengden heller.

Skrevet

Siklerotte:

PISA-undersøkelsen kan diskuteres opp og ned. Finnene som gjør det best har en helt annen holdning til selve prøven. Mens norske elever spør om de kan gå på do underveis, ivrer finnene etter å starte...

Så om dette er en reel undersøkelse, kan en diskutere.

Skrevet

Ja, og siden du har erfaringer fra både offentlig og privat skole, er du helt sikkert egnet til å mene noe om dette, også. Jeg synes det er veldig interessant det du har å komme med, da jeg personlig aldri har sett på privatskole som noe mer enn skole for "spesielle". Kunne du fortalt litt mer om spesielt hva slags utfordringer du fikk? Og tror du det er det som har gjort deg god, når du ser tilbake på dette i ettertid? Selv om jeg bare kjenner til det offentlige har jo jeg også inntrykket av at de gode overses mens støttetilbudene for de svake førsteprioriteres, i den grad man kan kalle at noe prioriteres i det offentlige...!

Skrevet

Jeg opplever ofte at folk ser på de feste privatskoler som noe lignende som Steinerskolen. Dette er såklart ikke tilfelle, men inntrykket mange sitter igjen med.

Jeg var vel hovedsakelig ikke spesielt interessert i skolepolitikk, og jeg satte vel heller ikke spørsmålstegn ved utdanningsmetoder og slikt da jeg gikk på barneskolen. Så hvordan akkurat det var som var spesielt bra der, tror jeg ikke jeg kan sette ord på.

Men alt i alt vil jeg si at det rent positive var disiplinen. Vi lærte å ha respekt til lærerne og akseptere det de sa. En positiv innstilling til det å lære. Jeg mener jo også selv at karakterer fra tidlig av er med på å skape den konkurransen jeg personlig mener er bra i skolen, det mener jeg også har vært med på å gjøre flere kunnskapsrike og flinke. Færre lærere per elev har ført til bedre oppfølgning. Jeg har også gått på internasjonale skoler - noe som gjør at jeg kan stille meg språklig sterk i forhold til veldig mange andre. Godt nivå blant lærere da strenge rammer har vært stilt til de ansatte.

Gode lærere, tilrettelegging og utfordringer gjorde skolen vanskelig, men også svært god. Jeg tror også det faktum at disiplin i skolen har vært svært sentralt, har vært et viktig element i å få elevene til å høre på hva læreren faktisk sier og være villig til å lære av det.

Skrevet

Men akkurat det et norske elever spør om de kan få gå på do underveis, og at finnene ivrer etter å starte, burde vel være et faresignal i seg selv?

Skrevet

Ja, men uansett, selve prøveresultatet er også en konsekvens av dårlig holdning til vilje etter å ville lære/prestere.

Skrevet

Absolutt, det sier seg jo selv. Men det er jo akkurat det som er skummelt og det som er dårlig ved den offentlige skolen. Klart ingen vil lære eller prestere når de ikke blir engasjert og utfordret i den grad de bør.

Skrevet

Jeg har også stor tro på strengere disiplin. Ikke nødvendigvis ved å piske en elev som gjør noe galt, men fokusere på læring fremfor trivsel. Læring skal skape trivsel, og ikke omvendt!

En elev vil ikke lære av en lærer de ikke klarer å ta seriøst. Dette er faktisk et problem, tro det eller ei. Som lærer må du ha respekt for å kunne klare å lære bort, tror jeg. Hvertfall om du skal ha en god kvalitet på det du lærer bort. Så jeg tror respekt er et stikkord vi mer enn gjerne kunne ha stiftet kjennskap til i det offentlige!

Skrevet

Nei, altså - disiplin i form av maktbruk som vold har jeg ingen tro på. Men disiplin i form av respekt er svært viktig for å kunne være en god lærer ja, veldig enig. Og klart noe man bør innføre i den offentlige skolen. Nå har jeg jo alltid kalt mine lærere med Ms/Mrs/Mr - men jeg tror uansett ikke at det er det viktigste i respekten. Her er det mer et kameratslig forhold enn det er et respektbasert forhold mellom lærer og elev.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...