Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 Min mann og eksen skal nå arrangere konfirmasjon for eldste datteren. De skal dele utgiftene likt mellom seg. De hadde i utgangspunktet bestemt seg for å ordne opp seg i mellom, og ikke ta det gjennom nav,men nå begynner min mann å revurdere dette. Jeg lurer på hvordan dere ser på følgende: 1. Frisørtimer: Biomor mener at min mann skal betale halvparten av frisørutgiftene til HENNE og de 2 barna. Vi mener at det er utelukket å betale hennes frisørutgifter. Til barna kan vi kanskje vær med. Men skal ikke bidraget biomor får dekke frisørutgifter egentlig?Og hva med finklær til barnet som ikke er konfirmant?Skal vi dekke halvparten av disse utgiftene også?Eller skal det dekkes av bidraget? 2.Blomster inne og ute:Selvsagt skal vi betale halvparten av de blomstene en skal ha på bordet. Men biomor mener også at vi skal betale halvparten av de blomstene og blomster urnene hun vil ha på terrassen og foran ytterdøren. Blomstene og urnene utenfor huset vil koste ca 1000 kr tilsammen. I tillegg kommer da oppsatser til bordet. Vi mener at vi ikke skal betale blomster og urner,da dette er noe vi IKKE vil se noe til senere. Mao: biomor har sagt at dette vil hun beholde,da det hun vil kjøpe ikke passer inni vår stil.... 3. Når avtalen er å betale halvparten hver,skal en da betale halvparten av utgiftene til middag,eller skal en betale for kuvert til sin familie? 4. Restefest:mor har sagt at dagen etter selve konf.dagen skal hun ha restefest sammen med sine venninner. Vi har tatt det som en selvfølge at vi kanskje hadde fått noe rester med oss hjem. Vi skal ha overnattingsbesøk i forbindelse med konfirmasjonen, og vi har tross alt betalt halvparte. Men da har hun altså bestemt at hun skal ha alt som er igjen og ha fest. Hun sier at hun har da stått på å pyntet bord, vasket og ryddet hjemme hos seg så da fortjener hun det. Men hun og min mann har fordelt arbeidsoppgaver ,så han har da sitt å gjøre han også. Vi skal bla transportere bord og stoler til og fra,pusse alt sølvbestikk og bake alle kakene.Middagen blir bestilt,så den er det bare å sette ut.Så vi har da jammen meg også ting å gjøre. Det tar tid å bake 5 kaker også!! Alt dette gjør at vi lurer p åå bare overlate saken til nav. Håper på konstruktive innspill!!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 Jeg synes definitivt dere bøt ta kontakt med NAV eller familievernkontoret i deres kommune for å finne en løsning alle kan leve med. Det der hørtes ikke morsomt ut, og jeg kjenner meg godt igjen fra lign. situasjoner. Lykke til!
januarsurprise Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 Uff... kjedelig når det blir sånn.. Jeg vil bare si at min mann og hans ex har fått god hjelp i rådgivning (f.eks. familievernkontor), da får man jo en nøytral person til å vurdere saken. Deling av komf.utgifter kommr til å bli aktuelt her i huset også, på punktne dine ville jeg tenkt at dette er den naturlige løsningen: 1. Hun betaler selvfølgelig for seg selv. Den som har daglig omsorg betaler for hår, klær etc. til barna (også komfirmanten) 2. Man deler på utgifter til blomster - da deler man blomstene etterpå. Vil den ene parten beholde alt, må denne betale alt. (Den som skal ha urnene stående utenfor huset sitt etterpå må jo betale for dette slv, så kan dere heller dele på utgiften til blomstene inne.) 3. Skal man spleise synes jeg det er mest rettferdig å dele middagsregningen i to, uavhengig hvor mange som kommer fra hver. Man får heller bli enige om et antall gjester dersom det er et problem. 4. Så lenge dere har bidratt likt med økonomi og praktiske oppgaver skal det som blir til overs deles likt. Det er jo ikke hensiktsmessig at 5stk skal gjøre samme jobben, så det vil jo naturlig bli slik at man har forskjellige arbeidsoppgaver. Det betyr jo ikke at det ene er viktigere enn det andre. Det hadde vel ikke blitt fest uten stoler og bord heller? Opprydningen/vasking etterpå går det jo an å gjøre samen? Takker hun nei til det er jo det hennes psoblem. Gå til rådgivning Lykke til!
junijente fikk julijente Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 Må få si jeg synes det virker som om biomor prøver utnytte konfirmasjonen til å få pyntet opp litt hos seg selv. Dette er det jeg tenker om det du skriver: 1. Biomor får stå for sine egne frisørtimer. At dere er med og betaler for konfirmanten er en ting, men de andre?! Det er konfirmantens dag, så om hun vil en ekstra tur til frisøren kan jeg forstå det. Selvsagt er det greit for de andre å se ok ut på håret også, men det mener jeg får gå mer som vanlig frisørtime, som jeg regner med at dere ikke betaler noe ekstra for uansett. Og om dere skal betale for mors frisørtime får hun betale for deres, i alle fall fars. Penklær til barna som ikke er konfirmant er litt vanskeligere. Det går vel egentlig under det som skal dekkes av bidraget, men det går kanskje an å si at dere kan bidra med en makssum, f.eks halvparten av det dere synes det er fornuftig å bruke på dette? Så om mor vil kjøpe dyrere klær får hun stå for det selv. 2. Dette synes jeg høres ut som at biomor vil utnytte situasjonen til å få pyntet opp hos seg selv. Særlig urnene kan hun vel betale for selv, det er tross alt mest noe til huset hennes, ikke primært til konfirmasjonen, tenker jeg. Oppsatser til bordet er til konfirmasjonen, det andre er til huset hennes. 3/4. Siden maten er til konfirmantens familie (ikke primært til deres og hennes familie), synes jeg det er riktig å betale halvparten hver, men da har man også "krav" på halvparten av restene. Jeg forstår det som at dere skal bake kaker, da skal i alle fall ikke de være med på noe restelag hos biomor om hun skal ha all maten. Dere må da vel vaske og ordne litt dere og, om dere skal ha overnattingsgjester?! Og kanskje de skal ha litt mat dagen etter også? Om dere ikke blir enige om dette er vel nav veien å gå, men jeg har virkelig ikke greie på hvordan de regner ut sånt. Merker at jeg begynner å glede meg til dette blir et tema her om 2 år... ;-)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #5 Skrevet 17. mars 2008 hallo, betale hennes frisørtime??? Ikke f... og ikke til barna heller, deling av utgift gjelder kun konfirmanten.. Blomster som hun vil beholde, får hun betale selv.. Dere skal da faan ikke shine opp hele hagen hennes, vel?? Matutgifter skal egentlig deles 50/50, men hvis hun har flere av sine slektninger der, enn din mann-ville jeg anbefalt at dere betaler for maten til din manns familie, så får hun betale for sin familie.. Restemat er jo vanlig at det deles likt mellom foreldre, selv om hun skal holde restefesten- så har dere gjester dere også.. Dere kan jo få med noe mat hjem da..Er hun ikke interessert i det, må dere bare oppfordre slekt og venner til å spise til de stuper, så det ikke blir noe mat igjen.. og jeg ville uten å ha mukka tatt med alle rester fra kaker som jeg hadde bakt..
januarsurprise Skrevet 17. mars 2008 #6 Skrevet 17. mars 2008 Godt ikke DU er noe særlig bitter da... he he...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå