*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 Usj.. fikk så lite koselig mld av venninna mi, hun har oppdaget mark på jenta si... Stakkars lille jenta. Er det lett å bli kvitt det? Hun snakket på en tablettkur, men nærmeste åpne apotek er i Oslo, det er 2,5 time kjøring dit... Det er vel ikke smittsomt? Huff, syns hun tok det så med fatning jeg, selv hadde jeg fått noia om jeg hadde oppdaget det på jenta mi. Er det vanlig å få det når man er barn?
Sjefsmegga Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 Regner med at dette er barneor som de kaller der, små tynne hvite "makker" som klør i rumpa....det er helt vanlig og de fleste barn får det en eller annen gang.. Jeg har had det som lita, sønnen min har had det og jaggu hadde ikke sniuppa det i somer da hun var under 2år...de får det hvis de felks har spist sand eller feks "surgress" ute.. Ikke farlig og eneste som er plagsomt og ekkelt er når de klær i rumpa... Smittsomt så hele familien bør ta en kur...men ellers ingenting å engste seg for :-)
Sjefsmegga Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 oii..fant ut mere jeg..om smittevei..hehe.viste ikke at eggene kunne overleve i støv, det har ikke legen sagt noe om.,..hmmm.. sjekk denne: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/barneorm.php
Gjest Skrevet 9. mars 2008 #4 Skrevet 9. mars 2008 Små hvite marker i æsjen kalles barnemark el småmark og smitter fra endetarm til munn, via hendene hvis man ikke er veldig nøye med hånd hygienen. D smittes fra barn til barn(el voksne), ikke fra dyr. Man kan få orm fra dyr og(annen type orm:bendelorm, spolorm), hvis man spiser sand med kattebæsj f eks.. Småmarken derimot smitter lett f eks hvis et barn med mark klør seg i rumpa og tar på en leke, kan et annet barn smittes ved å ta på leken og putte fingrene i munnen.. Man må ta ormekur en gan, og gjenta behandlingen etter en uke el to... Eggene er nemlig ikke lett å få has på..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå