MorTil2søtesmåjenter:) Skrevet 8. mars 2008 #1 Skrevet 8. mars 2008 Hvordan har det gått å hatt de små i gips? Hun min er for stor til å bli behandlet med pute. hun er straks 5mnd. Må si jeg er spent på hvordan dette skal gå, om hun kommer til å lide å ha det vondt. Å ellers hvordan dagene skal gå, for man kommer seg jo ikke så langt med beina rett ut.... Får man lånt bilstol å utstyr? Håper noen av dere her inne vil dele litt av sine erfaringer med meg.
lille-snupp Skrevet 8. mars 2008 #2 Skrevet 8. mars 2008 Heisann! Jenta mi hadde gips fra hun var 4 mnd, og hadde den i 6 mnd. Det er helt naturlig at du bekymrer deg på forhånd, men det kommer til å gå strålende! Barna har ikke vondt i det hele tatt med gipsen, tvert imot opplevde jeg for min del å få en mye mer fornøyd baby! Hun hadde hoften ute av ledd, så for henne var det rett og slett godt å få den på plass, og gipsen holdt den stabil. Det er litt viktig å minne seg selv på det i gipsperioden, det er IKKE stakkar liten!!! Etter få døgn har barnet tilpasset seg gipsen, og tenker ikke videre over det:) Og når den tid kommer at barnet ditt får behov for å være mer aktivt, så vil hun klare det uavhengig av gipsen. Selv om de har gips kan de fint åle seg rundt, "krabbe" og leke seg på gulvet, og noen vil etterhvert også å reise seg opp etter møbler:) Og dagene vil faktisk bli nesten akkurat som nå!!! I begynnelsen tar bleieskift litt lengre tid til du får lært deg teknikken, men alt annet går som normalt! Man kan være så heldig å få låne bilsete/vogn av hjelpemiddelsentralen i noen byer, og i andre byer vil du få øk støtte av nav til innkjøp av dette, og i noen byer er det desverre fint lite hjelp å hente.... Snakk med ergoterapeut som hjelper deg med alt sånt! Jeg anbefaler acra graco cosmic, da dette fint kan brukes med gips, setet er fra 0 kg, og kan brukes som sete nr. 2 når gipsen er fjernet, så da er jo pengene vel brukt:) Ellers kjøpte vi en brukt tvillingvogn og det fungerte godt som gull! Vent og se, om litt er du ute og triller vogn og kjører bil og finner på masse gøy, akkurat som vanlig!
Frustrert 5.gangs Skrevet 8. mars 2008 #3 Skrevet 8. mars 2008 Vår datter har også vært igjennom 12 uker med putebehandling og 20 uker med gips. Deretter ble det 9 uker med skinner før hun ble friskmeldt men skal til kontroll i april en gang for å sjekke at alt går riktig vei. Skinna ble tatt av 21. januar og det var helt skjønt. Når det gjelder hjelpemidler så må du bare spørre og grave og ikke gi deg. De skal kunne hjelpe de fleste. Vi gikk til innkjøp av en quinny speedy og der satt hun helt perfekt med gips. Vi har også en tfk twist som funket kjempebra. Acta Graco Cosmic funker best for gips-barn. Også er det bare å tilpasse litt med tepper osv om hun ikke skulle få sitte godt nok. Det sa ihvertfall han ortopeden som vi har. Vi kjøpte leikegrind også som vi satt henne opp litt for å sitte og da storkosa hun seg. Fylte masse leker foran henne. Man kan også gå til innkjøp av en saccosekk. Der får du ihvertfall satt henne godt til rette så gipsen ikke tar noen steder. Ellers er det bare å bruke fantasien og bygge opp osv så kan hun gjøre nesten som de andre det tar bare litt lengre tid å finne utav tingene. Vippestol av merket babybjørn fungerte også fint. Vi fikk også låne ROBO madrass fra hjelpemiddelsentralen for å ha på stellebordet og i senga hennes og andre steder hvor hun skulle ligge. Den hjelper til å lette på trykk i ryggen blant annet. Vår jente lå ihvertfall endel på den under babygymmen sin. Og jeg skal si hun ble myk i overkroppen etterhvert og fikk tak på de fleste leker som lå rundt henne. Riktig så imponert ble vi. De tilpasser seg ihvertfall bedre enn vi rundt egentlig. Men må medgi vi fikk masse spørsmål når vi fartet rundt i butikker osv med ei lita jente i gips. Folk lurte fælt på hva hun hadde gjort seg. Hør med fysioterapeuten på helsestasjonen så kan hun hjelpe deg i kontakt med riktige instanser. Til slutt må jeg bare skryte litt for hun begynte å reise seg opp bare 2 1/2 uke etter at skinna ble fjernet. Nå går hun rundt bordet 6 uker etter at skinna kom av. Hun er 11 1/2 mnd nå.
lille-snupp Skrevet 9. mars 2008 #4 Skrevet 9. mars 2008 Til Frustrert 5.gangs! Har jo fulgt litt med på dere inne på funksj. forumet, og må bare si jeg er fantastisk imponert over jenta di! Er det ikke utrolig hvor fort de henter seg inn igjen etter behandlinga? Synne fikk av gipsen da hun var ca 10 mnd, og derfra gikk jo alt i et rasende tempo! Jeg hadde sammen med fysio satt som mål at hun skulle lære å gå før hun var to år, men hun gjorde oss jo til latter:) Synne begynte å reise seg i leikegrinda og senga med skinnene på, og begynte å øve på å stå og "slepe" seg rundt møbler da hun var 11 mnd (både med og uten skinner). Hun var litt feigfis og tok seg god tid med å slippe seg, men da hun var 15 mnd gikk hun helt alene, og bare på tre mnd har hun helt tatt igjen sine jevnaldende! Synes vi skal være veldig stolte av gipsungene våre, og håper dette også bidrar til å gjøre behandlingen mindre skremmende for andre mødre i samme situasjon:)
Skravlemamman Skrevet 9. mars 2008 #5 Skrevet 9. mars 2008 Må bare få slenge på at jeg er putebarn selv, og at det har gått veldig bra.....-aldri hatt noen plager, og var på jevnlige kontroller frem til jeg var 18 år:-)
MorTil2søtesmåjenter:) Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. mars 2008 Takk for svar damer. Godt å lese om andre som er i samme situasjon. Men trodde ikke behandlingen var over så langt tid...Sett for meg at det kun var en måneds tid jeg:/
lille-snupp Skrevet 9. mars 2008 #7 Skrevet 9. mars 2008 Det er nok desverre en langvarig behandling. Vi ble forespeilet alt fra 3-12 mnd, alt etter hvor fort hofta begynte å utvikle seg. Vi var inne til kontroll og gipsbytte etter 3 mnd. Da de neste 3 mnd var unnagjort ble gipsen fjernet, og Synne fikk nattskinne i 3 mnd, som vi også brukte en del på dagtid i begynnelsen for å føle oss litt mer trygge. Vi hadde en god og grundig lege, så han mente det var realistisk å håpe på seks mnd for vår del, og jammen fikk han rett! Du må bare smøre deg med tålmodighet, og husk at de første ukene er værst, til du har vendt deg til litt annerledes stellrutiner og sånt, og etterpå føles gipsen helt naturlig for deg også skal du se! Den blir liksom en del av ungen din, og det er en trygghet i å ha gipsen der!
MorTil2søtesmåjenter:) Skrevet 10. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 10. mars 2008 Får bare ser lyst på det, hun blir forhåpentligvis helt bra etter ent behandling... BAre ett lite ekstra spørsmål, om noen av dere som har skrevet før ser innpå her igjen. Er det "farlig" å bære barnet i bæresele ala babybjørn før hun begynner med behandling?
lille-snupp Skrevet 10. mars 2008 #9 Skrevet 10. mars 2008 Dette med babybjørn vet jeg faktisk ikke. Kan ikke tenke meg at det skal være så farlig egentlig, du har jo sikkert gjort det fram til nå også? Hvis du har mulighet til å bruke bæresjal hadde det vært mest ideelt, for da sitter jo barnet i en naturlig sprike stilling, akkurat som med gipsen! Slike sjal er faktisk veldig fordelaktig for hoftene!! Du har ikke noen venniner som kunne lånt deg et sjal frem til gipsinga da, så slipper du å bruke penger på det? Jeg regner med du sikkert har fått beskjed, men det du IKKE må gjøre er å "løfte" ungen etter beina under stell og sånt. Ingen hadde fortalt meg dette, så vi gjorde jo det de fire første mnd vi, selv om mistanken var fattet tidligere... Men det er visst ikke bra for hoftene, så om du ikke allerede har fått beskjed så vet du det nå, og fra nu så løfter du bare under stumpen ved stell:)
Frustrert 5.gangs Skrevet 17. mars 2008 #10 Skrevet 17. mars 2008 Ville bare slenge til at jeg brukte bæresjal med gips også og det funket kjempefint å bære henne i det. Det ble litt enklere å handle liksom for hun passet jo ikke i noen form for baby-stoler i butikken heller. Jeg bærte henne i den med skinner på også. Utrolig hva man finner utav egentlig. Babybjørn tror jeg heller ikke er så farlig. Bare sprikinga er der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå