~Ingeborg~ Skrevet 8. mars 2008 #1 Skrevet 8. mars 2008 Til de som har lyst: Her kan dere drøfte skolens oppdragerrolle for barn og unge i dag. Skal skrive en oppgave om dette, kan være spennende å høre hva dere mener om dette, før jeg begynner å lese hva ymse pedagoger og reformer sier. (fant ut at jeg måtte lage en ny tråd som var litt mer spesifikk)
Gjest Skrevet 8. mars 2008 #2 Skrevet 8. mars 2008 Litt seint for meg å være på akkurat den krigsstien, kanskje jeg kan tenke litt i morra, Ingismor..
Huldretuss Skrevet 8. mars 2008 #3 Skrevet 8. mars 2008 De har i hovedsak i oppgave å legge til rette for læring.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #4 Skrevet 8. mars 2008 Jeg syns skolen bør ha et ganske stort ansvar for barnas læring.
~Ingeborg~ Skrevet 8. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. mars 2008 Supert:) Da har jeg noe å se frem til:) Viste jeg kunne stole på deg;)
~Ingeborg~ Skrevet 8. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 8. mars 2008 men hva med oppdragerrollen? Hvor mye skal skolen gjøre der? Og hva bør/kan en lærer forvente at foreldrene birdrar med?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #7 Skrevet 8. mars 2008 Jeg syns at foreldrene skal ha ansvar for oppdragelsen, og skolen for læringa.
Huldretuss Skrevet 8. mars 2008 #8 Skrevet 8. mars 2008 Jeg mener at en lærer bør forvente at barnet kommer oppdratt på skolen. Men det å funger sammene i en klasse er det lærerne som må lære barna. Men det forutsetter en oppdragelse i bunn.
Darth Vader Skrevet 8. mars 2008 #9 Skrevet 8. mars 2008 Men barn som kommer fra hjem som ikke tar ansvar. Hvem har ansvar for dem?
~Ingeborg~ Skrevet 8. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 8. mars 2008 lurer jeg og på.. ender sikkert opp som problembarn, viss ikke lærerene klarer å nå gjennom.. bare synsing, ingen erfaring
Huldretuss Skrevet 8. mars 2008 #11 Skrevet 8. mars 2008 De må samfunnet ta seg av. Men det er da en helt annen problemstilling? Må da ta utgangspunkt i alle de som klarer å ta vare på barna sine - de fleste. Det frigjør også kapasitet til å ta vare på de barna som faktisk trenger det.
Gjest ->>- Skrevet 8. mars 2008 #12 Skrevet 8. mars 2008 Å "i samarbeid og forståing med heimen hjelpe til med å gi elevane ei kristen og moralsk oppseding, utvikle evnene og føresetnadene deira, åndeleg og kroppsleg, og gi dei god allmennkunnskap, slik at dei kan bli gagnlege og sjølvstendige menneske i heim og samfunn; fremje menneskeleg likeverd og likestilling, åndsfridom og toleranse, økologisk forståing og internasjonalt medansvar; leggje eit grunnlag for vidare utdanning og for livslang læring og støtte opp under eit felles kunnskaps-, kultur- og verdigrunnlag og eit høgt kompetansenivå i folket". Dessuten skal de tilpasse alt dette til enkelteleven og skape et godt samarbeidsmiljø med hjemmet. Nok å gjøre på, med andre ord. Jeg er i grunn enig med opplæringslovens intensjoner, sånn bortsett fra dette med "kristen."
~Ingeborg~ Skrevet 8. mars 2008 Forfatter #13 Skrevet 8. mars 2008 Legger meg nå, men håper vi kan forestte denne tråden i morgen;) Natta alle sammen!!
Gjest Skrevet 8. mars 2008 #14 Skrevet 8. mars 2008 Faktisk et godt spørsmål, men det forandrer ikke det faktumet at uanset hvor mye skolen kan prøve på å holde oppdragelsen under kontroll så hjelper det lite når de kommer hjem til et *ikke greit hjemmemiljø*. Skolen vil aldri klare å holde ungene under kontroll når hjemmet ikke følger opp. Sammtidig blir det andre veien også.....når hjemmet legger ønsker om at skolen skal følge opp visse ting med barna, da innenfor skoletiden, som oppfølging av klær og bøker og slikt så må skolen også følge opp dette.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #15 Skrevet 9. mars 2008 Jeg synes skolen skal som barnehagene være pålagt - å se og respektere foreldrenes oppdragervirksomhet og underbygge denne (ikke gjøre noe foreldrene ikke liker i forhold til oppdragelsen, som feks i tro (at man tar hensyn til foreldrenes tro), og andre ting som jeg ikke kommer på i farta) og at også lærerne SER det individuelle barn og deres behov. Tar foreldrene mer med på skolens virksomhet og har et nærmere samarbeid med foreldrene enn det er idag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå