Gå til innhold

Svangerskapskløe!? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor farlig er d. Er i uke 34, tror jeg har d, klør veldig under ben og inni hender. D er lørdagskveld nå, må jeg få sjekket dette før mandag? Er veldig enstelig nå, hadde ikke hørt om dette før, leste et innlegg her nettop. Er førstegangsfødende. Hatt denne kløen i ca. en uke... Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er kløen farlig da? jeg fikk det i 2.mnd og da fikk jeg bare en salve å smøre på når det blei for ille.. nå er jeg 22 uker på vei og klør veldig på leggene om natta, men bare av og til..

Skrevet

Hei!

Eg ville ha ringt føden, ikkje legen. Legar veit ofte lite om svangerskapskløe og at den kan vere teikn på noko alvorleg. På føden er dei nok godt oppdatert, og vil sikkert ta imot deg for sjekk før mandag. Krev det!!

I forrige svangerskap begynte eg å klø veldig rundt veke 34-35, særleg inni hender og under føtene. Nevnte det tilfeldig for jordmor, som sendte meg på laben. Blodprøvane viste krøll med lever og galle (levra fungerte ikkje som den skulle, og gallesyra gikk i blodet og forgifta både meg og barn). Derfor kløen.

Blei innlagt med ein gong og vart forberedt på at barnet måtte ut ganske kjapt, for dette kan vere farleg for barnet. Men først ville dei prøve om medisin kunne hjelpe, og det gjorde den heldigvis (hugsar ikkje kva medisin det var..) Likevel sette dei igong fødsel tre veker før, når barnet var rekna som fullbåret. Alt gjekk fint, han var litt gul men slapp såvidt unna å ligge i lys.

Lykke til! Håpar du får ein sjekk raskt. Treng jo IKKJE vere noko farleg, men viktig å få det undersøkt!!

Skrevet

Vil berre legge til, for ikkje å skremme alle som klør, at det typiske for den alvorlege varianten av svangerskapskløe er at det klør inni hender og under fotsålane. Dei fleste klør jo litt på kroppen, særleg magen, iløpet av svangerskapet utan at det er det minste farleg :-)

Skrevet

Kontakt legen din på mandag og få han/henne til og ta blod prøver for og måle lever verdiene dine! Om lever-verdiene er for høye er det farlig for babyen. .men ellers er det ikke noe og stresse med...

har det samme selv.. Ingen salver funker på meg .. Men jeg har fått phenamin av legen som jeg skal drikke om kvellen så jeg får sove hvertfall!

Skrevet

Huff,takk for svarene, skal på føden halv tre idag og få sjekket leververdier++

Skrevet

Lykke til. Går sikkert bra.

Ville bare tilføye for de som er tidlig i svangerskapet at det er helt normalt å klø, men at i tredje timester det kan bli farlig, særlig om man klør i hendene og under føttene. Jeg klødde meg til blodt 1 og 2 tri, men er helt fin nå i tredje. Forandringer i huden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...