Gå til innhold

Nå terger jeg sikkert på meg en haug folk her..men..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..ang keisersnitt og eventuell valgfrihet. Vel, hva med at sykenhusene går med DUNDRENDE underskudd? Og folk står i kø pga manglende PENGER og så skal folk da få KS fordi de ikke VIL føde??? Greit de som har had traumatiske opplevelser i forhold til tidligere fødsler elelr har opplevd alvorlige overgrep...men redsel for smerter, revning osv er ikke grunn nok synes jeg.

Man bør vel tenke LITT samfunns-økonomisk også...hvordan skal det gå hvis alle skulle fått keisersnitt med en gang de hylte om det? Jeg husker bestemt at jeg tagg om det selv 2-3 ganger underveis..og jeg var traumatisert og hadde panikk da jeg gikk gravid med eldste..men jeg prøvde og hadde en fantastisk flott fødsel lell, selv om jeg lå med venoflon og var klar for KS i tilfelle jeg skulle få panikk undeveis.

jaja...blir bråk av dette her..jeg veit jeg veit...men det får vel så være...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt poeng i debatten om retten til selv å velge keisersnitt. I tillegg til at det som hovedregel er bedre for barnet å bli født vaginalt kontra med keisersnitt.

Skrevet

Unnskyld, men jeg driter i sykehusets økonomi. Jeg kunne godt betale for differansen mellom vanlig fødsel og ks, ingen som krevde det da.

Når det gjelder min kropp tenker jeg ikke på samfunnet. Ferdig med det.

Skrevet

Hva har ks med penger å gjøre?

Hva med alle de som får kreft fordi de har hatt et dårlig kosthold eller røyket.

Eller alle de som driver idrettet og får skader, eller alle som blir syke fordi de ikke er aktive nok.

Eller alle de som har bedt om KS på medisinske opplevinger av egen kropp. Vi mennesker kjenner ofte våre kropper best - noe legene bør ta mer på alvor enn de gjør i dag!

Jeg er vell ikke for egen valgfrihet.

Men økonomi bør ikke være noe som stopper for KS.

Skrevet

kraft og skader har da ingen ting med saken å gjøre?

at man skal kunne velge seg ks av forfengelighet el.l. blir bare teit

Skrevet

Der jeg fødte fikk man ikke velge ks nettopp av uglas grunner.

Selv med barn i sete var ikke ks noe man fikk med mindre man ikke fysisk kunne føde vaginalt.

Gjest vierge&musovic
Skrevet

Latterligste jeg har hørt på lenge.

Kan godt betale jeg. Keisersnitt blir utført uansett.

Skrevet

Einig .Det bør vere tungtvegande grunnar for ks der det ikkje er medisinske hinder for vaginal fødsel.

Skrevet

Eg MÅTTE ta KS første gangen, godt inne i fødselen. Kan ikkje sei det frista til gjentaking.

Er glad ein kan føde på normal måte seinare, det er faktisk mykje enklare og kroppen taklar det mykje betre enn den taklar KS.

Veit det er mange som ikkje har ungar som trur at ein endrar seg mykje nedantil etter fødsel, men det stemmer ikkje:)

Eg er einig med deg, Ugla, det kostar samfunnet mykje, og kroppen er jo laga for å klare å få ut ungen sjølv. Der finst unnatak, det veit eg. Men det skulle ikkje vere nødvendig for dei fleste. Det er jo verre alt det som følger etter eit KS av smerter og plager, enn kva riene med god smertelindring er vonde. Har prøvd begge deler, og veit kva eg hadde villa igjen; vaginal fødsel:)

Skrevet

For det første så har fol som har røyka allerede betalt inn det meste av behandlinga å forhånd, via avgiftene til staten...for å sette det på spissen...

Når det gjeldr KS av FORFENGELIGHET eller FEIGHET ( og da snakker jeg ikke om de som har ANGST for å føde, men de som er redde for å revne litt, for at de skal få slapp skjede etc..det er kunnskapsløshet..enkelt og greit..

Er de redd for sånt så synes jeg de burde betale for det også..for et keisersnitt koster en hel del mer enn en fødsel...

Skrevet

Men viss du lå klar for ks, måtte det ikke være en lege tilgjengelig hele tiden som kunne komme å operere? Koster ikke det penger i tilfelle?

Bare et spm alså!

Men jeg er litt enig med deg i at en bør ha en ganske god unnskyldning for å ta ks..

På den andre siden så kan en fødsel dra lenge ut, og oppta jm og fødestuer og medisiner og mat i dagevis. Det er jo heller ikke billig.

Gjest Vår08
Skrevet

Haha... Hva blir den neste kommentaren i denne tråden? Må nesten være "Det er MINE skattepenger som finansierer DITT keisersnitt!!" ;)

Sier det samme om alle som opereres eller behandles for tilstander som kunne vært unngått ved sunt kosthold, mosjon, røykeslutt, etc. - de burde visselig ha tenkt LITT samfunns-økonomisk før de pådro seg livsstilsrelaterte sykdommer/skader! ...altså... seriøst? :)

Skrevet

Enig med deg Ugla..

Hva livsstilsykdommer angår har jo ingenting med dette å gjøre. Vi lever jo i en velferdsstat som bygger på likeverd og likebehandling, så om du har røyket og fått kreft eller kjørt i fylla og brukket et bein, får du lik behandling som "alle" andre.

Når det kommer til å ta keisersnitt på forfengelig grunnlag mener jeg det går for vidt. Det koster sykehuset mange mange tusen å foreta et slikt inngrep, for ikke å snakke om ressurser.

Har man reel angst og dette ikke går over etter f.eks behandling er jeg for ks, misforstå meg rett. Men, av fare for å revne eller få vondt, nei så absolutt ikke!

Skrevet

Så lenge det ligger medisinske årsaker bak, er det flott at det går an å få keisersnitt. Men jeg forstår ikke førstegangsfødende som absolutt ønsker det uten noen spesielle grunner.

Gjest vierge&musovic
Skrevet

Det er mye som koster penger. Det er ikke dere her på dib sin sak om folk ikke vil føde. Det er ikke deres problem.

skal dere ha alt back to basic får dere føde bak en stein og så får 40% av dere dø i fødsel uten alle de snille jordmødrene osv.

Dere bestemmer ikke over andres kropp!!! Det er dessuten lovfestet at ingen skal tvinges til å føde vaginalt. Jeg driter i om sykehuset går i underskudd. Jeg betaler skatt, ganske mye faktisk, og jeg bor i dette landet.

Skrevet

jeg er veldig enig med ugla, men jeg tror det har veldig mye med at jeg ikke har noen psykisk hinder mot å føde

Skrevet

Det var gode grunner i mitt tilfelle den gangen...orker ikke komme inpå det her og nå..var fare for at de ikke fikk undersøkt meg nedentil en gang...tålte ikke ha noen i nærheten av den regionen før jeg var langt inne i fødelen og hadde så vondt at jeg ga...f...hadde mine grunner...

Skrevet

En del sykehus nekter deg faktisk ks om du ikke har veldige tungtveiende grunner for det. Selv om du betaler skatt som alle oss andre.

Gjest vierge&musovic
Skrevet

Jeg fikk planlagt keisersnitt uten å krangle.

Skrevet

Som sagt...psykiske grunner er like gode grunner som fysiske!, Jeg snakker om de som er forfengelige og er redde for sexlivet i etterkant...

Skrevet

Det at fødselen dreg ut, er ingenting mot alle dei ekstra dagane du ligg på sjukehus etter KS. Legen er også den som opererer ved KS, og har ansvaret der + op.stue + anestesien + op.sjukepleiar + ekstra oppsyn med ungen etterpå osv osv. KS kostar uasett meir om ein skal tenke slik

Skrevet

Ja, da var du nok ekstremt heldig. Jeg hadde baby i sete, gren og var deppa i mange uker, men måtte belage meg på setefødsel.

Skrevet

Må si jeg syns det blir for dumt å trekke inn og sammenligne selvvalgt keisersnitt med kreft. Kreft er en alvorlig sykdom, potensielt dødelig. Å velge keisersnitt fremfor vaginal fødsel pga frykt for forandringer i underlivet har ingen ting med en liv/død situajon å gjøre slik som kreft.

Jeg antar at keisersnitt vs vaginal fødsel koster ca 35.000 mer (minst). Hvis hundre stk i året får velge keisersnitt blir det 3,5 mill i året. Vet om ganske mange barn ved min avdeling som kunne hatt glede av de pengene i form av at de da kunne fått bedre behandling...

Så syns det samfunsøkonomiske perspektive var ganske viktig i denne debatten...

Gjest vierge&musovic
Skrevet

Du fødte vel på Haukeland. De er kjent for det.

Jeg levefrte et brev til jordmor og fikk keisersnitt innvilget uten å prate med lege, og jeg fikk det av den strengeste legen på sykehuset, som aldri gir keisersnitt i prinsippet.

flere jeg kjenner har også fått keisersnitt uten å tigge på det sykehuset.

Skrevet

Jeg er SÅ enig med deg! Jeg kan forstå folk som virkelig har angst pga fødsel eller som har hatt en traumatisk fødsel tidligere.

Men damer som ikke har født før, og særlig de som ikke engang er gravide som skal ha ks fordi de har "hørt det er så vondt å føde og man blir vid nedentil etterpå" virker rett og slett DUMME på meg.

Ks er en operasjon med alt det som hører med! Leger ogjordmødre, alle sier det samme,, i de aller aller fleste tilfeller er det beste for både mor og bar å føde vaginalt.

Tror neppe slike damer har satt seg ordentlig inn i hva det vil si å ta ks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...