Gå til innhold

Spysyken - til dere med erfaring fra dette...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa har fått en god feber (har ikke målt, men hun er kokvarm). Gav henne stikkpille i 17.30-tida, virket som feberen gikk litt ned, men i 20-tida var hun like varm igjen. Hun har spydd 2 ganger, og da snakker vi MENGDER! Måtte vaske både gulv og vegg, for å si det sånn.

Nå er hun bare helt slapp, og vil bare sove. Jeg har merket at hun virker litt blå under øynene, er det vanlig ved spysyka?

Er det noe spesielt vi må tenke på? Hun er 2,5 år.

Takker for svar :-)!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feber og spysyken er jo ikke nødvendigvis vanlig, men blå under øynene blir en gjerne. Ville tatt tempen på henne før du gir febernedsettende. Kroppen jobber jo bedre da, og om lege lurer vet du hvor tempen ligger.

Hadde latt henne sove, og sjekket temperaturen med jevne mellomrom. Drikker hun i morgen uten å spy får du væske i henne og kan kanskje finne ut om det er noe annet enn den syken som går.

Mine gutter kastet opp da de fikk influensen og hadde 40 i feber i 3 dager.

Skrevet

Har ei på 1,5 som plutselig begynte å spy i natt,mengder.

Og feber og diare fulgte på morran.

Fikk ikke i henne noe særlig drikke,men satt og leste litt på nett.

Fulgte tipset om å gi små mengder,en ts,med korte mellomrom.Og da kvinet hun til litt etter litt.Så ble det litt tørre kjeks og litt mer drikke.

Men hun var også veldig blå under øynene.

Skrevet

Pass på at hun får i seg nok å drikke! Gi henne farris blandet med eplejuice. Pass på at hun ikke blir dehydreret, det er det viktigste. Også mål feberen, men allmenntilstanden er viktigere enn feber.

Skrevet

Tusen takk for svar, erteposen!

Ok, så det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom spysyken og feber, altså! Grei opplysning, takk.

Ja, jeg skal prøve å ta tempen. Jeg kvier meg i det lengste, for det er "nok" å få inn ei stikkpille, hvis du skjønner. Men jeg skal prøve, og kan jo som du sier være greit å vite i forhold til lege. Da ser vi natta an og tar en ny vurdering i morgen. Takk skal du ha!

Skrevet

Takk til dere andre som svarte også!

Ja, prøver å få i henne så mye drikke som mulig, har gått til innkjøp av ren cola.

Ang. allmenntilstanden så er hun helt "borte", helt slapp og vil bare sove. Samtidig er det jo sovetid også, så det virker vel også inn ville jeg tro.

Takk for svar!

Skrevet

Hvis tempen er veldig vanskelig å få ned med paracet, kan du gi ibux også (fås flytende, reseptfritt). Det er ulike virkestoffer i ibux og paracet, så det er ikke farlig å gi begge deler. Men hvis tempen er veldig høy, så ville jeg vært obs på om jenta kan ha fått en eller annen infeksjon? Høy feber i seg selv kan gi oppkast, så ikke stol blindt på at det er spysyke (selv om det godt kan være det, altså).

Skrevet

Ok, takk for informasjon! Pleier det å følge diarè også med spysyke, eller? For det har hun ikke hatt, nemlig.

Jeg gav henne Pinex stikkpille, 225 mg. Kan vel kanskje snart gi henne en til? Snart 6 timer siden forrige.

Skrevet

Det kan følge diare med spysyken, men trenger ikke nødvendigvis det. Man kan gi paracet hver 6. time, selv om det vel helst heter hver 8. time. Bare pass på at dosen ikke blir for høy, vesla vår på 2 1/2 bruker 125 mg, hun er 8,5 kg.

God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...