Gå til innhold

Noen alenemødre som studerer? Hvordan KLARER dere det??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvordan det er mulig å få tid til å lese, skrive oppgaver osv når man er aleine om alt?

Jeg er ikke i teorien aleine, men i praksis. Dvs at jeg har en mann som ikke bryr seg om å stille opp, så jeg gjør det meste aleine. Har 3 små barn!

Idiotisk prosjekt å prøve å studere selvsagt, men kanskje noen har et tips? Eller litt trøst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må man så må man... Sånn er det bare...

Jeg opplevde faktisk at alt ble lettere når jeg var aleine både i teorien og i praksis, i forhold til når jeg var aleine i praksis bare....

Man blir vanvittig god på rutiner etterhvert, og man blir vanvittig strukturert :)

Man går på skolen mens barna er på skolen/barnehagen, koser seg med barna når man kommer hjem. Er man heldig får man gjort litt husarbeid samtidig. Så leser man når barna har lagt seg, så slapper man av en halvtimes tid før man tar kvelden...

Det som er litt viktig er å være på skolen fra 8-4 eller tilsvarende selv om man ikke har forelesninger så lenge. Gjør så mye som mulig på skolen, for ja, det er vanskelig å få gjort mye hjemme... Klarer du å få gjort mye på skolen gjør det også at du kan få litt fri i helgene innimellom også :)

Det er tøft, men det er fult mulig :) Lykke til :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Det går:)

Men det er tøft i perioder. Er glad jeg gjorde det i alle fall, for nå jobber jeg innenfor et yrke jeg virkelig trives med:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Går fint, men så klart det er tøft til tider.. Jeg flytta fra Oslo der jeg er født og oppvokst med datteren min som var da litt under 1 år til Halden, for der fikk jeg skoleplass. Har til nå hatt dagmamma, men har fått bhg plass til høsten.

Til høsten starter jeg på mitt 2 år på førskolelærer i Halden.. Trives godt.

• 2 uker senere...
Skrevet

det går greit. jeg er på tredje året på studiet nå og har ei lita ei på 3 år. begynte å studere da hun var 6 mnd og er så glad for at jeg gjorde. såklart kan jeg ikke ha like høye mål som jeg ville hatt i en annen situasjon, men det går rundt. Har funnet ut at jeg må være mer strukturert når jeg først leser og møte opp på forelesning så ofte som mulig. er helt alene (faren har ingen kontakt) og det går på et vis.. de tøffeste periodene er når oppgaver skal inn og i eksamensperioder. Må man så må man. skulle egentlig ha lest nå også, men måtte bare ha meg en pause.. he he.

de periodene det er mest travelt så leverer jeg i barnehagen før åtte, leser til fire, henter henne, koser oss til leggetid klokka syv og leser igjen. husarbeid får stå sin prøve og er overhodet ikke øverst på lista over måting ihvertfall... det gjøres i rykk og napp når jeg har litt tid til overs. er glad jeg har familie og venner som stiller opp som barnevakt innimellom så jeg kan sitte på skolen og lese utover kveldene innimellom, eller bare få vaske huset i fred.

noe positivt med å være student er at jeg innimellom har studiedager, og når det er rolige perioder på skolen kan vi faktisk ha en dag sammen bare vi to og kose oss selv om det er midt i uka:)

Skrevet

du spurte om tips og råd:

stå opp og lever i barnehagen og bruk den tiden effektivt til lesing. dra et annet sted enn hjemme for der er det så mange andre ting som også skulle vært gjort. det er det beste rådet jeg kan gi deg ihvertfall. planlegg med en gang du får oppgavene og når du ser hva som skal gjøres, og les litt nå og da. når du er sammen med barna så ta helt fri, da har du mer energi til å lese når de sover eller ikke er hjemme. du slipper konstant dårlig samvittighet! det var noe jeg slet med i begynnelsen ihvertfall. dårlig samvittighet for oppgaver/lesing og dårlig samvittighet fordi jeg ikke fikk nok tid sammen med snuppa.

lykke til!! du klarer å gjennomføre studiet om du bare setter deg små mål underveis og ikke tar det så tungt om du får en litt dårligere karakter enn forventet!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...