Gå til innhold

bleieutslett

Vestlending med to, snart tre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har fått et hissig bleieutslett. Hun er rød og det ser ikke bra ut! Hva kan man gjøre? Skal til helsesøster på tirsdag men er det noe jeg kan/bør gjøre nå? Prøver å vaske for så å putte på zinksalve og lufte litt ved vært bleieskift. Passe på å skifte bleie ofte....Noe mer man kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytte til en annen bleie...

Sønnen min fikk bleieutslett av Liberobleiene, ikke bare der han tisset, men på hele rompa/skinka. Byttet til Pampers og det ble borte! Prøvde å bytte tilbake til Libero en gang, men da kom utslettet tilbake også...

De bruker litt forskjellig type "plast" i bleiene for å gjøre de tette, og sønnen min reagerte plutselig på Libero sine.

Nå som utslettet er hissig bør du lufte så mye som mulig, vask i rennende vann uten såpe (bare hold stumpen under vasken) og legg henne naken på et badehåndkle på gulvet så lenge som mulig.

Skrevet

Vi har samme problemet.....har du prøvd de "klassiske" rådene som ulike kremer fra apotek, potetmel, honning, aloe vera osv?

Vi bruker tøybleier, men prøvde papir en periode for å se om hun ble bedre. Det ble hun ikke. Av de tøybleiene vi har er det de formsydde med ullbukse som fungerer best, siden de ikke har noe plast/PUL i seg. De puster best, så vi bruker de på natta. Da blir hun bedre, men ellers så går det litt opp og ned. Vi har også brukt hydrokortison i perioder, men det er jo ikke så heldig da...siste utvei for oss iallefall og toppen en uke sammenhengende (og da bare på natt). Det fungerer, men visst noen har andre råd så tar vi også imot med takk:)

Skrevet

Potetmel er supert til bleieutslett. Bleieutslett er ofte allergisk reaksjon, så følg med på hva slags mat ungen fikk rett før utslettet kom. Min unge reagerte voldsomt på appelsin og paprika. Men potetmel gjorde susen det :) Billig og effektivt.

-og vi kunne bare bruke Libero, Pampers-bleier gav også utslett.

Skrevet

Med en gang jenta mi (9 mnd) begynner å bli rød på stumpen, smører jeg på ullfett. Ett tynt lag, får det kjøpt på apotek, jeg har kjøpt på ullevål sykehusapotek. Det hjelper innmarri raskt. Dessuten kan ullfettet smøres så- og si hvor enn det skal være irritasjoner på hele kroppen! :) Garantert å fungere ;) Hvertfall etter egne erfaringer! Har blandt annet smurt ett tynt lag i ansiktet hennes, heder hun blir tørr når det er kaldt ute.. Det var borte til morgenen etter :D

Skrevet

Er ullfett det samme som lanolin?

Skrevet

Eg har ikke prøvd, men har jo lanolin stående som eg bruker til å lanolinisere ullbukser....noen som vet hvordan det fungerer med tøybleier? Noen fare for at tøybleiene blir "vanntett" inni visst eg smører henne med lanolin?

Skrevet

Hmm, desverre ingen råd/erfaringer med det.. Så der kan jeg desverre ikke hjelpe deg.. :(

Skrevet

Bare vær klar over at hvis det ligger litt barneeksem (atopisk eksem) i bunnen her som utløsende faktor for bleieutslettet, ville jeg vært forsiktig med lanolin. Prøv på et lite område først. Ungene mine er allergisk for ull, og produkter med saue/lammefett i (som f.eks spenol), da blir de rødflammete, med utslett som klør og irriterer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...