Gå til innhold

Bra side om listeria og generelle matråd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk denne linken tilsendt fra en dame i mattilsynet, synes den var ganske informativ.. Men skjønte ikke helt det som stod om baguetter fra Subway o.l.. Hva betyr "deli meat/ luncheon meat"? Noen som kan hjelpe? Litt kjipt å lese at de frarådet å spise pølser fra kiosker osv da..

http://www.americanpregnancy.org/pregnancycomplications/listeria.html

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser at dette ikke er en Norsk side, og jeg ville derfor ikke tatt hensyn til det som står der.

Vi lever i Norge og har norske forhold. Vår bakteriekultur er ulik resten av verden, slik det også er for andre land. Det vi må passe oss for her er ikke relevant for andre land og motsatt.

Alle vet at Norge er veldig rensligt og trygt land å bo i matmessig sett.

De farene vi har her i Norge er så minimale at det er nesten for godt til å være sant!

Nesten litt synd BIM er med på å farligjøre gravides hverdag i så stor grad det gjør.

Ikke fordi BIM i seg selv driver med feilvurderinger og vranglære. Men fordi enkelte her inne klarer å så usikkerhet og redsel til så mange graivde her inne.

Og disse igjen sprer sin frykt og propaganda videre.

Skulle ønske mange flere her inne klarte å ta ting med en kraftig klype salt, og se litt opp av laptopen og tenke litt selv. Hva som er relevant, hva som er reelt og hva som har betydning...

Listeria er farlig for dem det gjelder, men gjelder så få at det fortjener egentlig ingen fokus her i Norge. Det er heller andre ting som det burdes fokuseres på og som utgjør en mye større fare.

Mathysteriet her inne er jo i seg selv en stor fare, da jeg er stygt redd for at flere her inne spiser alt for lite variert pga at de kutter ut alt for mange matsorter pga "Listeriafaren".

Lag et eget matforum for de som må snakke om det sier jeg, og lag et forbud mot å snakke om det på trimestersidene, det skaper unødig bekymring hos alt for mange graivde!!

Hvem av dere har fått Listeriose eller Toxoplasmose før? Og hva er oddsene for å få det akkurat nå?

Heng meg gjerne for mine meninger, men prøv å fokuser på andre ting!

Skrevet

Som om jeg skulle ha skrevet det selv:)

Det er farligere å kjøre bil.... Koser meg med spekeskinke en sjelden gang uten at jeg føler at dette er noen risiko for babyen eller meg.

Når jeg gikk gravid sist var det mye mindre snakk om dette.

Støtter forslaget om eget matforum!!

Skrevet

Hmmmm... Dette vekket visst følelser, artig=) Det var vel igrunnen bare meningen å hjelpe litt, så at det var mange spørsmål her inne om smøreoster osv, så tenkte det var bra med litt seriøs faktainformasjon om temaet istedenfor synsing og hva man tror / ikke tror. For mange kan slik info virke beroligende, fordi det går så mange usanne rykter om temaet!! Og denne linken fikk jeg tilsendt og anbefalt av en dame i det NORSKE Mattilsynet, så tror nok den er rimelig relevant for oss her i Norge også, hvis ikke hadde hun vel neppe anbefalt meg den!

Men for all del, vi i Norge har lite å bekymre oss over fordi den hygieniske standarden er høy her til lands, og det gjelder å glede seg mest mulig over graviditeten, tross alt=)

Skrevet

Var ikke meningen å være negativ til ditt initiativ HI. Men var som deg drittlei av alle trådene som omhandler hva man kan ikke kan, og synes det er alt for mye fokus på dette.

Og senest i dag var det en tråd om ei som lurte på om hun kunne spise smøreost fra Tine da hun var litt lei av kun å spise hardost..

Da sier det seg jo selv at folk her inne ikke har godt av all fokuset på mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...