Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #1 Skrevet 8. mars 2008 Var på kontroll for et par dager siden, og fikk beskjed om at hun var bekymret siden jeg hadde lagt på meg så lite. Jeg er i utg.pkt normalvektig, og har i uke 33 lagt på meg 2-3 kg fra opprinnelig vekt. Gikk ned veldig mye i starten siden jeg var utrolig dårlig og innlagt på sykehus. Har lagt på meg 7 kg siden jeg kom ut derfra. Dette står imidlertid ikke på helsekortet mitt. Legen ble mer fornøyd da jeg gjorde henne oppmerksom på dette, men hun var fremdeles opptatt av kostholdet mitt. Hvor mange måltid spiste jeg? Hvilken type mat? Spiste jeg minst to brødskiver til kvelds etc? Jeg forsikret henne om at jeg spiser minst 4 måltid om dagen, ellers blir jeg dårlig, og ja jeg spiser to skiver til kvelds. Legen var hyggelig og jeg opplevde ikke spørsmålene som ufine, men utfra vektdebatten her inne har jeg alltid tenkt at det er individuelt hvor mye en legger på seg. Mange av dere sier at dere har lagt på dere lite, og jeg har aldri før hørt at jordmor eller lege har vært bekymret hvis dere har lagt på dere lite. Lurer derfor på hvorfor legen min var det? Er det skadelig for barnet hvis vi går for lite opp i vekt eller er det oss det går utover?
Anette og lille Olliver <3 Skrevet 8. mars 2008 #2 Skrevet 8. mars 2008 Tror nok bare jm lurte, for att hvis man ikke legger noe særlig på seg, KAN det være att babyen vokser sakte.. Men i praksis har du vel lagt på deh nærmere 10 kg, siden du gikk så mye ned i begynnelsen.. Så jeg hadde ikke vært beskjymra om jeg var deg!=) Men de er påpasselig med att man ikke går noe særlig ned når det nærmer seg slutten, ikke alltid like gunstig det.. Vil jo att babyen skal vokse normalt.. Men så lenge du spiser bra og sunt (og det virker det da som du gjør) skal ikke det være noe problem.. =) Er ikke skadelig for barnet om du går ned i vekt heller.. Jeg har sliti med svangerskapskvalme siden uke 7, er nå 42+3, fortsatt dårlig.. Men babyen tar den næringa han trenger, så bare jeg som blir tynn.. Var en periode jeg var SKIKKELIG tynn i kinna og sånn.. Men babyen klarte seg fint for det.. =) Så jeg er sikker på at den lille din har det kjempe fint i magen din=)
lucy Skrevet 8. mars 2008 #3 Skrevet 8. mars 2008 det sies at hvis du går opp mindre enn 6 kilo, tar du av deg selv. går du opp mer enn 12 kilo, legger du på deg selv. ungen tar til seg den næringa den trenger uansett, hvis alt er som det skal. så lenge du føler deg bra, og kjenner liv, så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg=) lykke til videre=)
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #4 Skrevet 9. mars 2008 Tror jeg kan berolige deg med at barnet nok tar til seg det h*n trenger uansett din vekt. Jeg var kjempedårlig når jeg gikk med lillegutt, spydde masse i starten, etter hvert "lærte" jeg meg hva jeg kunne spise og ikke for å unngå å bli kvalm og kaste opp og det var ikke mye! Jeg veide 52 kilo når jeg ble gravid og 48,5 den dagen jeg hadde termin (med han i magen (: ). Prøvde alle råd og alle kvalmestillende uten at det hjalp noe. Fikk utover i svangerskapet hyppigere oppføging av jordmor og lege på helsestasjonen, 1 gang i uka de siste par mnd. var også inne til flere ultralyder for å sjekke at alt var ok med gutten, og han hadde det kjempefint. Han la på seg alt det han skulle, og veide 3,2 kilo når han ble født. Jordmor beroliget meg også hele tiden med at barnet uansett tar det h*n skal. Husker jeg kom til ultralydsjekk på sykehuset på termindagen, legen som hadde kontrollen holdt på å dette av stolen når hun så hvor mye jeg hadde gått ned. Mente jeg burde vært lagt inn og fått næring osv. Hun bestemte at fødselen skulle settes i gang 4 dager etter, men jeg fødte før det (:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå