Gå til innhold

Katt og asbest


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker, har termin i Oktober og har begynt bli nervøs for at kanskje katten vår har asbest.

Kan dyrlegen sjekke dette så jeg får noe trygghet?

Er det noen kjennetegn på dette?

Jeg googlet, men fant ikke noe på dette temaet.

Hvordan smitter dette fosteret?

 

mvh. Nervevraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke at katten din har asbest, da dette er noe som finnes i bygningsmaterialer, særlig brukt på 70 og 80 tallet, og som mange, spes håndverkere, har fått sen-virkninger av å jobbe med. Men katten din kan bære med seg en eller annen form for smitte som visstnok kan være skadelig for fosteret. Tror dette smitter gjennom kontakt, så sambo kan jo tømme kattekassa de neste mnd :-) og så kan du passe på å vaske hendene når du har klappet den. Er ikke helt inne i dette, men legen din (evt jordmor) kan helt sikkert gi deg noen gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

Jeg måtte le litt av dette innlegget.

Asbest er riktignok ikke noe å spøke med, men som nevnt over her så er det ikke noe katter bærer med seg, men noe som b.la kan finnes i bygningsmaterialer og antas å være svært kreftfremkallende.

Katter kan imidlertid ha mye annet, kattepest, syfilis, katteaids, Toxoplasmose, ringorm... you name it.

Det de advarer mot er toxoplasmose som KAN være skadelig for forsteret om du blir smittet under svangerskapet. Lege/jordmor kan sjekke om du har vært utsatt for smitte, men det gjøres sjelden og er ikke en anbefalt del av svangerskapskontrollen. Ca 20 % av befolkningen i Norge har vært utsatt for toxosmitte, mot så mye som 50-80 % i sydligere strøk. Merk at man også kan smittes av toxo gjennom mat eller hagearbeid.

Min fastlege mener at det hersker et toxoplasmosehysteri blandt gravide, og da særlig blandt gravide på østlandet, og anbefaler ikke å la seg teste, Han var nemlig veldig overrasket over at jeg hadde blitt testet (på jordmors initiativ.)

 

Det du kan gjøre for å forebygge er å la mannen tømme kattekassa (T smitter f.eks gjennom kontakt med kattens avføring om den er bærer av parasitten), vask hendene etter at du har klappet katten, ikke la den slikke deg i ansiktet (det prøver nemlig m in seg på hele tiden), vask matvarene dine (grønnsaker) godt før du tilbereder dem og gjennomstek kjøtt, bruk hansker under hagearbeid og vær nøye med hygienen, så bør du være rimelig trygg mot smitte.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Katter kan ha toxoplasmose, og dette kan være skadelig for fosteret, da det kan bli født med misdannelser.

 

Dette smitter KUN gjennom avføringen til katten, og om du skulle få dette i munnen... Om du er nøye med å vaske hendene etter kos med katten, så skal det ikke være noen fare :) Men nevn gjerne for legen din at du har katt, slik at de inkluderer en toxo-test i blodprøvene dine :)

 

Dersom det skulle vise seg at du har blitt smittet, så er dette behandlingsbart, og som regel går alt bra med foster og deg :)

 

Var litt engstelig selv i begynnelsen, men har lest litt, samt tatt en test på toxo, så koser med katten min allikevel. Han er jo tross alt lille barnet mitt, foreløpig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...