Gå til innhold

LAGT UT FOR ANONYM! Husarrest/straff 14-åring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husarrest/straff 14-åring. ikke krangle. kan noen legge ut på skravle? NYTT 16:21 8.03.2008

Jeg har en sønn på 14 som har adferdsvansker. i dag oppdaget jeg at han hadde stjålet en 20-pakning røyk med meg. Før dette hadde han fått penger for å kjøpe seg litt godteri og sånt på senteret. Jeg oppdaget tyveriet etter at han hadde gått, og ringte han og ba han komme hjem og gi meg røyken tilbake. Det gjorde han, men han vet at det medfører straff å stjele(det er ikke første gangen, for å si det sånn).

Jeg ga han husarrest resten av i dag, som er vanlig straff for dette her i huset. Så begynte han argumentasjonen for hvorfor han ikke skulle ha denne straffen; han mente at tidligere(år og dag siden) fikk han ufortjent straff for bare å si noe stygt til meg ( i hans øyne, der var mer egentlig). Derfor skulle han ikke få straff i dag, for at det skulle bli rettferdig! Logikken brister jo..... Og siden jeg også har tullet/sagt ting til han tidligere som har såret han (jeg har sagt unnskyld), så kan jeg ikke gi han straff for noe!

Og fordi han fikk straff i dag, så skal han ha 7000 kroner for hver gang jeg har gitt han "ufortjent" straff og for at jeg har sagt tulleting/spøk til han. Han skal heller ikke stå opp om morgenen, når jeg sier han skal osv osv.

Hvordan få han til å høre hva jeg sier, og hva skal jeg gjøre? Er det noen med gode tips/erfaringer?

Ønsker her å være anonym....

Anonym

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stå på ditt, du må være konsekvent.

Sånt tøv om at han skal ha oppgjør for tidligere forseelser og slikt må man bare overhøre.

Enkelt og greit, vær konsekvent, men ikke urettferdig og vær ærlig med barnet.

De er vanskelige i den alderen men dersom de ikke får oppfølging hvert skritt på veien i den alderen med allerede eksisterende adferdsvansker så er det å få dem på rett kjøl igjen siden nesten håpløst.

Har en 20åring i hus jeg ikke har klart det med. Overtok ansvaret for ham når han var 14...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...