trollmor & trollungene Skrevet 8. mars 2008 #1 Skrevet 8. mars 2008 Gutten min har nå blitt 9 mnd og spiser fortsatt ikke fast føde, bare pupp. Begynner å bli slitsomt å amme hver tredje time døgnet rundt. Grøt nekter han å spise. Brekke seg og spytter ut, det samme gjelder velling. Forsøkt mange forskjellige slag. Brød gnager han på, men det er jo minimalt som går ned. Middag: spiser mellom to og seks skjeer.Men blir jo ikke mett av dette. Forsøkt både hjemmelaget og glass, ingen forskjell. Men liker at det smaker litt. Gnager på grønnsaker og kjøttbiter. Så han er jo interessert i maten. Men skulle så gjerne ønske at han begynte å spise hele måltider. Sånn som det er nå forsøker vi med fast føde først og avslutter med pupp. Vil liksom ikke ha noe annet enn pupp av meg... Huff, måtte bare få ut litt frustrasjon. Noen andre som også har/hatt det slik? Vil det løsne snart?
Fire småtroll Skrevet 8. mars 2008 #2 Skrevet 8. mars 2008 Jenta mi var også sein med å godta fast føde, men ikke så sein som din da... Prøvde fra hun var 5,5 mnd, også løsnet det plutselig da hun var 7,5 mnd. Men hun er fremdeles ganske kresen. Eneste middag hun vil ha er de oransje glassene til Hipp, og bare 6-mnd glass. Grøt spiser hun Hipp og Småfolk sine, men jeg må ha masse fruktpuree oppi. Hun spiser egentlig de fleste fruktpureene, men er spesielt glad i den 4-pk til småfolk med blåbær og eple. Nå har hun begynt å spise littegranne brød også, men det går seint. Hun er veldig glad i baby-feederen sin med f.eks eplebiter i da, har du prøvd det? Det vil nok plutselig løsne for deg også, og eneste rådet jeg kan gi er det samme helsesøster ga til meg: Vekk nysgjerrigheten til barnet, ha det på fanget når du spiser selv, la det "grafse" oppi din brødskive og smake på det du spiser, la det drikke litt av glasset ditt. Man trenger ikke være så hysterisk, det kan godt være saft, bolle, kjeks eller annet som smaker godt, det viktigste er å lære ungen at det er spennende og godt med andre ting enn morsmelk. Ifølge helsesøster blir de særere og særere jo eldre de blir, så vi må lokke og lure litt. Skjønner frustrasjonen din, masse lykke til videre med prøvingen!
Regnbuemor til 2 Skrevet 8. mars 2008 #3 Skrevet 8. mars 2008 Kanskje dere kunne prøve å tilby vann til et av måltidene, og ikke pupp i det hele tatt. De sulter ikke av den grunn, og da tar han kanskje poenget etterhvert...?
trollmor & trollungene Skrevet 8. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 8. mars 2008 Takk for tips. Lar han sitte sammen med meg ved alle måltider og gir han en smaksprøve. Liker ikke most mat så han får alltid noe han kan holde i hånden. Gnager og spiser litt da. Baby-feeder er han ikke interessert i. Vann er han veldig glad i og tilbyr dette flere ganger i løpet av dagen. Drikker litt og litt om gangen. Har forsøkt flere ganger å tilby fast føde/vann istedenfor pupp. Men det ender alltid med at han får av meg tilslutt. (Etter en times tid.) Synes ikke han kan gå over lengre tid å klage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå