Gå til innhold

grønnsaksdebatten

Anbefalte innlegg

Skrevet

han nekter å spise grønnsaker,men hva skal jeg gjøre. la han slippe eller tvinge han til å spise litt? Ser at det er blitt et stort problem siden han flipper helt ut når han ser at det er grønnsaker som tilbehør til middag.Er redd det skal bli traumatisk for han hvis jeg tvinger han til å spise noe grønnsaker,samtidig som jeg ikke vil la han slippe. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Hele gutten er et problem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er han? Her var det grønsaksnekt helt frem til i høst. Da kom han hjem og ville lage mat, for det hadde de gjort i barnehagen. Da gikk alle grønsakene ned.. merkelige greier. Han fikk skjære opp alt som skulle i gryta.

Før dette mirakelet skjedde hadde vi prøvd alt fra belønning til "straff" (ingen dessert), men det lyktes ikke. Vi tvang ham aldri, for det synes jeg ikke noe om. Han var forresten 5 år da han begynte å smaka på ting. Nå spør han ofte om å få smake på mat han aldri har likt før.

Lykke til, det endrer seg vel etter hvert-

Skrevet

Her er alt blitt prøvd av det som prøves kan,men det er håpløst. Han er 6 år.

Skrevet

"hele gutten er et problem", sier du. Hva mener du med det? Har han (eller du) problemer på andre områder?

Her i huset sier vi at all mat må smakes på. Vi gjøre ikke stor sak ut av det (fordi budskapet blir oppfattet raskt, kanskje?). Barna får servert litt av alt som er til middag, men bare en smakebit av det de ikke liker eller tør smake på. Hvis de skal ha mer enn det vi har forsynt de med så må HELE tallerkenen være tom først. Kanskje det kan funke hos deg også?

Det er mange måter å servere grønnsaker på: bakt, frityrkokte, med eller uten krydder, mos, stuing, pure (f.eks i saus og supper), med dipp osv. Kanskje prøve en ny variant?

Andre tips:

La barnet være med å velge middag, dyrke grønnsaker, handle, lage mat.

Ikke la det bli en prinsippsak at han skal spise grønnsaker, slik at det blir en seier for deg om han gjør det. Ikke la det forsure stemningen ved bordet, noe det lett kan hvis du fokuserer veldig på det ved hvert måltid. La grønnsakene være en naturlig del av måltidet og ikke gi det spesiell oppmerksomhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...