Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos ernæringsfysolog i går, og snakket litt om hvordan det gikk og sånt da.. Så sa jeg at jeg var fryktelig trøtt for tiden og bare har lyst til og sove.. Zzzzz.. (hvordan jeg skal komme meg igjennom jobben i dag vet ikke jeg)

Hun begynte og sjekke noen gamle blodprøver jeg har tatt, og fikk vite at for 1 1/2 år siden hadde jeg lavt jern nivå. Og hvis jeg ikke hadde tatt noe for det så hadde jeg sikkert lavt nå som jeg var gravid. Så fikk beskjed om og ta jern! Har begynt nå, men når kan jeg håpe på noe virking her? Noen med erfaring? Er så lei av og bare vil sove...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går vel ganske fort. En uke, kanskje? Noen gravide ER jo bare trøtte også da (jeg blandt annet..).

Skrevet

Jeg ser du har termin nå til sommeren så da har du sikkert vært hos legen til svangerskapskontroll noen ganger. Det er standar at de måler ferritin nivået ditt når du er på første svangerskapstime og på neste time blir dette ført opp på helsekortet ditt for gravide. Har du sjekket hva den ligger på?

De tar også å måler Hb med jevne mellomrom og det skal også gjøres på første svangerskaps time.

Skrevet

Hvor fort du vil merke noen virkning fra jerntabelettene kommer ann på hvilke tabeletter du bruker. Noen av tabelettene blir nesten ikke tatt opp i kroppen mens andre typer blir tatt opp lett.

Skrevet

Det er også stor forskjell på hvordan mennesker tar opp jern.

Kroppen min tar ikke opp jern noe godt så jeg må ta jernsprøyter.

Skrevet

Til OleLuna!

Det har vært nevnt jernsprøyter til meg også, men legen nevnte noe om bivirkninger som jeg ikke helt fikk med meg. Har du merket noen bivirkninger? Jeg har også litt problemer med jernopptak, har spesielt hatt dette i alle svangerskapene. Hvor ofte tar du disse jernsprøytene?

Skrevet

Jeg har også lavt jernnivå, og tar jerntabletter. Eneste problemet er at kroppen min ikke tar opp noe særlig av det, så nivået blir ikke høyere, går bare nedover egentlig.... Så derfor vet jeg ikke hvor lang tid det normalt sett tar før du merker noen virkning av jerntilskuddet.

Tok nye blodprøver her om dagen, og venter svar på dem til mandag. Mye mulig jeg kan trenge å ta jernsprøyter, siden ikke tablettene funker.

Men det er i alle fall viktig å huske på at du ikke skal ta jerntabletten sammen med mat, og heller ikke melkeprodukter. Drikk gjerne vann eller appelsinjuice sammen med den, og ta ca. 300mg c-vitaminer også. Dette hjelper kroppen med å ta opp jernet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...